Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776108 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #650 Gepost op: 4 januari 2010, 20:28:58
foto met het laken had ik niet gezien,
ook ik vind eigenlijk dat deze niet mag
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #651 Gepost op: 4 januari 2010, 20:43:19
Ik vind de foto prima.
Dit is toch gewoon de realiteit? Je ziet helemaal niks op die foto's. Dit is gewoon nieuws met de daarbij behorende foto's. Als er rampen in delen van de wereld gebeuren worden dodelijke slachtoffers duidelijk in beeld gebracht maar bij een aanrijding in Nederland mogen we plotseling alleen nog maar naar wat hulpverleningsvoertuigen kijken. Begrijp me goed, ik ben geen voorstander om een slachtoffer herkenbaar in beeld te brengen maar de reacties op de foto's van de aanrijding Poeldijk vind ik erg overdreven. Dit kan makkelijk.


guest4965

  • Gast
Reactie #652 Gepost op: 4 januari 2010, 20:52:07
Je hebt zeker een punt mon3aantje. Toen ik de foto's bekeek kreeg ik niet meteen een gevoel van afschuw.
Het is de keuze van de fotograaf of hij/zij dit soort foto's maakt, ik vind dit nog wel binnen de rand van wat ik vind kunnen. Een andere vraag is wat de toegevoegde waarde van twee (waarom eigenlijk twee, bijna dezelfde foto's??) is, en of de fotograaf geen kruid verspilt bij collega fotografen of hulpverleners.

Mijn antwoord op de vraag is dus: ja, ik vind het kunnen.

Misschien kan Stephen Peters zelf een keer zijn keuze om deze foto's te maken/publiceren komen uitleggen? Dat zal waarschijnlijk veel duidelijkheid scheppen. De uitnodiging staat bij deze 8).


Gast48368

  • Gast
Reactie #653 Gepost op: 4 januari 2010, 23:20:45
Beste,

Met veel ergenis kwam ik vanmiddag deze foto's tegen (zie link onderaan) en ik erger me dan ook kapot aan diegene die dit soort foto's maakt en diegene die ze op zijn site plaatst.
Nu wil ik niet roomser zijn dan de paus, maar ik neem aan dat je als fotograaf ook een bepaalde ethiek in acht neemt ten opzichte van het slachtoffer, famliie vrienden, bekenden en niet te vergeten de hulpverleners.
Kijkend naar de middelste foto zegt dit genoeg over het trieste ongeval, maar de bovenste en onderste vind ik ronduit walgelijk.
Ik begrijp ook niet dat je ondanks de schermen en het zeiltje (hangt er niet voor niets), toch een foto moet maken die voor niemand een nieuwswaarde kan zijn behalve uit sensatiezucht, dommigheid.
(zie link, let op geen prettige foto's http://district8.net/fietser-overleden-na-aanrijding-vrachtwagen-arckelweg-poeldijk.html)

Ik hoor graag wat jullie er hier op het forum van vinden.

Delta00

Hallo Delta.

Het is afschuwelijk wat daar gebeurd is. Ik hoop niet dat je er persoonlijk bij betrokken bent/was.

Ik vind het zeker ook niet kunnen. Ook als er niets te zien is, maar wel het laken. Wetende dat daar een meisje van 14 onder ligt, echt afschuwelijk. Ik weet ook dat er heel veel webmasters zijn welke dit soort foto's nooit zouden publiceren.

Een vreselijk drama voor alle betrokkenen, ik kan dan ook niet meer dan mijn afschuw betuigen voor dit soort foto's.  :-\


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #654 Gepost op: 4 januari 2010, 23:33:25
Met al deze drama's en inderdaad afschuwelijke foto's.----

Het feit dat je weet dat daar een levenloos meisje van 14 ligt onder een laken.  :'(


------Moest ik bij het verder teruglezen in dit topic toch een glimlach onderdrukken toen ik de term "Party-Tent" voorbij zag komen bij een liquidatie.

Ik hoop dat jullie hier ook de lol van inzien ook al zal het meisje van 14 helaas niet meer glimlachen :'(


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #655 Gepost op: 4 januari 2010, 23:37:54
Ik kan me alleen maar bij Firefamke aansluiten, ik zou zon foto zowiezo nooit publiceren op het web, inderdaad vreselijk ongeluk, zo krijg ik ook de indruk dat de fotograaf heeft zitten wachten totdat er een briesje opstak en het zeil ervoor omhoogwaaide zodat hij zijn plaatje kon schieten... zo moet het niet de bedoeling zijn toch.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


William Boer

  • ll-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • William
    • William Boer
Reactie #656 Gepost op: 5 januari 2010, 16:20:24
Dit is getuigd van een fotograaf die het nog niet helemaal snapt en geen gevoel heeft. Ik zou hiervan zoiezo geen foto's maken en ten tweede al helemaal niet publiceren.


William Boer

  • ll-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • William
    • William Boer
Reactie #657 Gepost op: 5 januari 2010, 18:28:05
Overigens heel die site staat vol met naar mijn inzien fotos die niet mogen!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #658 Gepost op: 5 januari 2010, 19:22:02
Overigens heel die site staat vol met naar mijn inzien fotos die niet mogen!

Nou nou.. Mogen? ::)

Dit is getuigd van een fotograaf die het nog niet helemaal snapt en geen gevoel heeft. Ik zou hiervan zoiezo geen foto's maken en ten tweede al helemaal niet publiceren.

De fotograaf heeft naar mijn inzien gewoon het incident goed vastgelegd. Dat er een dodelijk slachtoffer te betreuren valt, wat ook nog is een kind is, is droevig. Op de foto's is het overzicht te zien en wat er gebeurd is, ja onder de vrachtwagen ligt een fiets en je ziet een wit laken. Zonder tekst zou ik niet 1,2,3 zeggen dat het een persoon is die eronder ligt. Weinig schokkends te zien dus.

Dus fotografen kan dit? Ja. Of ik het zelf ook zou publiceren? Geen idee. Zoja, had ik wel kentekens en bedrukking van de vrachtwagen weggehaald.

Ik vraag me trouwens af waarom de afzetschermen als soort van afzetting zijn gebruikt en niet om het SO heen..


William Boer

  • ll-verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • William
    • William Boer
Reactie #659 Gepost op: 5 januari 2010, 21:39:13
Nou nou.. Mogen? ::)

De fotograaf heeft naar mijn inzien gewoon het incident goed vastgelegd. Dat er een dodelijk slachtoffer te betreuren valt, wat ook nog is een kind is, is droevig. Op de foto's is het overzicht te zien en wat er gebeurd is, ja onder de vrachtwagen ligt een fiets en je ziet een wit laken. Zonder tekst zou ik niet 1,2,3 zeggen dat het een persoon is die eronder ligt. Weinig schokkends te zien dus.

Dus fotografen kan dit? Ja. Of ik het zelf ook zou publiceren? Geen idee. Zoja, had ik wel kentekens en bedrukking van de vrachtwagen weggehaald.

Ik vraag me trouwens af waarom de afzetschermen als soort van afzetting zijn gebruikt en niet om het SO heen..

Tja, ieder zijn mening maar ik vind toch dat op die site duidelijke gezichtsherkenning aanwezig is.