Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #670 Gepost op: 6 januari 2010, 16:19:01
Ik denk dat regio15 in Poeldijk net iets te laat aankwam en daarom alleen nog overzicht foto's kon maken

Nou; niet helemaal.....

Het verschil zit hem in het onderwerp. Een gewelddadige dood van een volwassene is voor ons toch net wat anders, dan een ongeluk waarbij een tiener omkomt. We hebben wel degelijk 'andere' foto's van Poeldijk, maar we hebben die dus bewust niet geplaatst.

In de landelijke media zie je vaak ook foto's van lichamen bij slachtoffers van liquidaties en geweld. Je ziet (ook daar) geen foto's van verongelukte kinderen.

Maar ja: de scheidslijn is dun; dat geef ik toe.

Peen
Redacteur van


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #671 Gepost op: 6 januari 2010, 22:17:34
Beste Remco,

Ik bezoek je site al jaren en met die reden dat juist jullie site het nieuws brengt zoals het is. Dat is wat mensen willen zien. Mijn complimenten voor jullie goede werk en naar mijn mening had je jezelf hier ook niet hoeven te "verantwoorden" voor een paar forum leden die de plank mijn inziens redelijk mis slaan. We leven in een volwassen wereld en daar horen soms ook volwassen foto's bij. De world press foto's wel eens bekeken? Dat zijn naar mening van profesionals de aller beste foto's op aarde. Ik heb daar veelal "schokkende" foto's voorbij zien komen. That's life...
Remco ga vooral zo door met je werk! En men weet jullie werk veelal zeer te waarderen!

Als aanvulling hierop, de scheidslein tussen het ''volwassen wereldje'' en het ''smerige'' is (vind ik) erg dun. Een foto zoals bovenstaande van de springer (vermoed ik?) van een flatgebouw vind ik wél kunnen. Terwijl ik een tijdje geleden foto's terug zat te kijken van een ongeval waar ik zelf bij ben geweest welke op een niet nader te noemen website stonden. Op de foto was duidelijk de inhoud van de menselijke hersenpan zichtbaar .... Tsja en dáár zit ik dan weer niet op te wachten .... ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast48368

  • Gast
Reactie #672 Gepost op: 6 januari 2010, 22:23:48
Kijk, dat bedoel ik, daar heb ik respect voor.  ;) Er zijn gelukkig meerdere website's welke er zo over denken gelukkig. Dat vind ik nou professioneel. Kijkende vanuit een menselijk oogpunt.  :)

Nou; niet helemaal.....

Het verschil zit hem in het onderwerp. Een gewelddadige dood van een volwassene is voor ons toch net wat anders, dan een ongeluk waarbij een tiener omkomt. We hebben wel degelijk 'andere' foto's van Poeldijk, maar we hebben die dus bewust niet geplaatst.

In de landelijke media zie je vaak ook foto's van lichamen bij slachtoffers van liquidaties en geweld. Je ziet (ook daar) geen foto's van verongelukte kinderen.

Maar ja: de scheidslijn is dun; dat geef ik toe.

Peen


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #673 Gepost op: 7 januari 2010, 09:10:23
Als aanvulling hierop, de scheidslein tussen het ''volwassen wereldje'' en het ''smerige'' is (vind ik) erg dun. Een foto zoals bovenstaande van de springer (vermoed ik?) van een flatgebouw vind ik wél kunnen.

Nou; als het zelfmoord was geweest hadden we hem ook niet geplaatst - en volgens mij doet D8 dat dan ook niet, in dergelijke gevallen. Maar Gradaland was geen zelfmoord; dat hebben we eerst nog nagevraagd bij voorlichting.

Peen
Redacteur van


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #674 Gepost op: 7 januari 2010, 10:28:08
Nou, dan zal daar het verschil in opvatting wel zitten. Wij maken geen onderscheid in de berichtgeving. Dus zullen we het nieuws altijd op dezelfde manier in beeld brengen.

De beelden zijn hard, maar als we door deze manier van berichtgeving (Poeldijk) maar 1 of 2 tieners tot nadenken hebben kunnen aanzetten na het zien van de beelden dan is de missie wat mij betreft geslaagd.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #675 Gepost op: 7 januari 2010, 10:46:03
En zo heeft iedere website z'n eigen policy en kunnen de bezoekers zelf bepalen of zij het wel of niet aanvaardbaar vinden.

Want op het gebied van ethiek e.d. zijn meningen altijd heel erg verdeeld. Ik weet nog van mijn tijd als mod op het Brandweerforum dat er iemand was die klaagde omdat op een foto van een van de overleden piloten van het gecrashte Turkish Airlines toestel in de cockpit, een minimaal stukje overhemd te zien zou zijn.

Terwijl anderen het liefst zo veel mogelijk bloed en ingewanden zouden willen zien.

Ga daar maar eens een middenweg tussen kiezen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #676 Gepost op: 7 januari 2010, 16:29:38
Je kunt natuurlijk ook de andere kant op denken. Wie weet heeft de gemiddelde bekijker van die foto's niet zozeer behoefte aan bloed en gore, maar worden jullie vanuit je professie op een zodanige manier met de dood geconfronteerd dat jullie er geen behoefte aan hebben dit ook nog eens op plaatjes terug te zien.

Ik zit zelf aan de papieren kant van het brandpreventiewerk, en heb geen ervaring met dodelijke slachtoffers van ongevallen. Je zou dus verwachten dat ik van de foto's zoals hierboven gezien zou walgen, maar dat is niet zo. Ik zie mezelf echter ook niet als een op sensatie beluste bloeddorstige maniak, en zal niet bewust op zoek gaan naar die foto's.

Uiteraard zit er een fatsoensgrens aan dit soort plaatjes (je hebt ook van die sites die ongevalslachtoffers in beeld brengen die om een vangrail gekruld zitten, dat gaat te ver), maar ik merk dat de mensen die er vanuit de praktijk mee te maken hebben veel heftiger reageren op foto's van ongevallen dan de buitenstaanders, terwijl er op die foto's 'alleen maar' (excusez le mot)  een laken en wat spetters te zien zijn. Waarschijnlijk omdat de professionals vanuit hun ervaring beseffen wat er onder dat doek ligt.

ignorance is bliss... in sommige gevallen.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #677 Gepost op: 7 januari 2010, 20:20:25
maar ik merk dat de mensen die er vanuit de praktijk mee te maken hebben veel heftiger reageren op foto's van ongevallen dan de buitenstaanders, terwijl er op die foto's 'alleen maar' (excusez le mot)  een laken en wat spetters te zien zijn. Waarschijnlijk omdat de professionals vanuit hun ervaring beseffen wat er onder dat doek ligt.

Hier sla je de spijker precies op zijn kop.

De enige website's waar de reacties heftig zijn, zijn hulpverlening gerelateerde website's.(zoals dit forum)  In het geval van Poeldijk kwam de eerste reactie op onze website over de foto's ook van iemand uit de hulpverlening. Wat mij opviel was dat de bezoekers daar volgas tegenin gingen. Die vonden het allemaal wel meevallen.

We maken het in de praktijk ook wel mee, dat hulpverleners menen te vinden waar wij wel en geen foto's van mogen maken. Wij maken er wel eens grapjes over "wij gaan immers de hulpverleners ook niet vertellen wat ze wel en niet moeten doen" maar het blijft frappant.

Misschien dat de mensen uit de hulpverlening hier eens kunnen aangeven waarom ze het nou precies zo tegenstaat. Ik ben er namelijk na de zoveelste discussie nog niet achter.

Remco


Gast48368

  • Gast
Reactie #678 Gepost op: 7 januari 2010, 21:57:54
Wellicht dat wij hulpverleners het anders "zien" wat niet hulpverleners niet kunnen "zien".

We hebben waarschijnlijk een bepaalde ethische "klik" met een slachtoffer. Een hoog respect gehalte zal het ook zijn. Ik kan het eigenlijk niet anders verwoorden.

Nu kan ik wel gaan roepen: "Stel je eens voor" , maar dat kun je niet als je het zelf nog nooit ervaren hebt.


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #679 Gepost op: 7 januari 2010, 22:13:04
Wellicht dat wij hulpverleners het anders "zien" wat niet hulpverleners niet kunnen "zien".

We hebben waarschijnlijk een bepaalde ethische "klik" met een slachtoffer. Een hoog respect gehalte zal het ook zijn. Ik kan het eigenlijk niet anders verwoorden.

Nu kan ik wel gaan roepen: "Stel je eens voor" , maar dat kun je niet als je het zelf nog nooit ervaren hebt.

Ik doe dit werk (persfotograaf) nu zo'n 10 jaar en heb in die tijd wel e.e.a voorbij zien komen aan ellende. Nu ben ik natuurlijk niet direct betrokken bij een redding of zo. Maar ik kan met een gerust hart zeggen dat ik me er wel iets bij kan voorstellen. Maar de ethische klik zal bij hulpverleners dan wel iets maar aanwezig zijn.