Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776894 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #690 Gepost op: 8 januari 2010, 21:20:18
Dat dat verhaal van toestemming zou komen had ik al gedacht. Maar daar gaat het niet over. Als in ons vak iemand geen toestemming geeft voor publicatie kan hij ook (achteraf dan weliswaar) via de rechter de beelden laten verwijderen.

Maar in de die optiek heb ik de vraag niet gesteld. Het ging hier om ethiek en het in beeld brengen van slachtoffers enz. Maar wat ik zo in die afleveringen heb gezien zijn beelden die onze website nooit zouden halen.

Dus ik heb zo het idee, dat er met twee maten gemeten wordt. Als je als hulpverlener de ethiek zo hoog in het vaandel heb, kan je toch ook weigeren om aan zo'n programma mee te werken. En dan is het nu een programma over het werk van de gele kant van de hulpverlening, maar ik meen me ook nog een serie over de brandweer te herinneren.

Dus wordt hier nu met twee maten gemeten ?

Groeten

Remco


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #691 Gepost op: 8 januari 2010, 21:23:55
"Dat zal gerust een van de cameramensen zijn geweest die (voor het ''wij horen bij hun'') in een ambulanceshirt lopen."

Nop.. dat was een van de ambulance medewerkers. Ik heb die filmploeg hier in Haaglanden ook aan het werk gezien. Bij een vrachtwagen die was omgekanteld. De filmcrew loopt inderdaad gedeeltelijk met ambulance kleding aan. De vrachtwagen chauffeur zat helemaal ontdaan in de berm. De ambu incl filmcrew moest weer weg. Toen werd de chauffeur gevraagd om toestemming en of hij nog even de toestemmingsbrief wilde ondertekenen. Hij heeft toestemming gegeven, maar of hij er helemaal bij was na zo'n flink ongeval betwijfel ik..

Remco


Gast48368

  • Gast
Reactie #692 Gepost op: 8 januari 2010, 21:29:45
Dat dat verhaal van toestemming zou komen had ik al gedacht. Maar daar gaat het niet over. Als in ons vak iemand geen toestemming geeft voor publicatie kan hij ook (achteraf dan weliswaar) via de rechter de beelden laten verwijderen.

Maar in de die optiek heb ik de vraag niet gesteld. Het ging hier om ethiek en het in beeld brengen van slachtoffers enz. Maar wat ik zo in die afleveringen heb gezien zijn beelden die onze website nooit zouden halen.

Dus ik heb zo het idee, dat er met twee maten gemeten wordt. Als je als hulpverlener de ethiek zo hoog in het vaandel heb, kan je toch ook weigeren om aan zo'n programma mee te werken. En dan is het nu een programma over het werk van de gele kant van de hulpverlening, maar ik meen me ook nog een serie over de brandweer te herinneren.

Dus wordt hier nu met twee maten gemeten ?

Groeten

Remco

 

Via de rechter beelden laten verwijderen?? Dat je daar uberhaupt al aan denkt.......dus als de ouders van dat meisje van 14(welke zelf niet meer kan zeggen dat ze het er mee eens is of niet dat ze dood onder die vrachtwagen ligt voor heel NL  :-X ) je foto's verwijderd willen hebben moeten ze dat via de rechter doen?

Ik vind dat je geen vergelijking kunt maken met een of andere ziekenhuis soap serie. Daar wil ik niet eens aan beginnen.

Jij hebt belangen. Een hulpverlener niet. Verder laat ik het hier maar bij.


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #693 Gepost op: 8 januari 2010, 21:36:46
Via de rechter beelden laten verwijderen?? Dat je daar uberhaupt al aan denkt.......dus als de ouders van dat meisje van 14(welke zelf niet meer kan zeggen dat ze het er mee eens is of niet dat ze dood onder die vrachtwagen ligt voor heel NL  :-X ) je foto's verwijderd willen hebben moeten ze dat via de rechter doen?


Via de rechter is uiteraard de formele weg. Het spijt maar zo gaat dat. Uiteraard als in dit geval de familie ons zou benaderen wij ook niet gaan roepen ga maar naar de rechter. "daar komen we samen wel uit"

En die laatste opmerking over de ziekenhuis soap vind ik wel jammer. De belangen voor de omroep die dit programma maakt zijn precies hetzelfde als mijn belangen. of denk jij dat het programma door de regering gemaakt wordt om het werk van de ambulance broeders aan het publiek te laten zien....

Grtz

Remco


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #694 Gepost op: 8 januari 2010, 22:14:09
Ik begrijp niet zo goed waar je nu naar toe wilt, maar ik begrijp hieruit dat jij een vergelijking wilt maken met commerciele programma's en website's welke het nieuws brengen.

Eigenlijk wil ik die uitdaging niet aan gaan, maar goed, ik zal er iets over zeggen.

Er wordt altijd toestemming voor filmen gevraagd. Vervolgens word het vertoond.(ik heb nog nooit een overleden persoon in dat soort serie's gezien)  Er valt iets voor te zeggen dat ze een slachtoffer t.p. iets laten ondertekenen, maar dit lijkt me weer een andere discussie. Ook hebben dat soort programma's belangen. Ik heb geen idee hoe het zit met de hulpverleners welke daar in voorkomen, dus daar kan ik niet voor spreken.

Nu sta jij t.p. foto's te schieten. Het dodelijke slachtoffer heeft op dat moment niets te kiezen. Jij kiest dus voor ze. Dat vind ik persoonlijk een beetje jammer.......

Wat ik al eerder aangaf, het gaat hier niet om het toestemming verhaal. Dit topic gaat over ethiek, normen waarden kan dit mag dit....

Maar wat ik proef uit de paar reacties na mijn vraag is dat wanneer het slachtoffer er toestemming voor geeft het met de ethiek wel losloopt ?????? Als de mensen er zelf voor kiezen mogen ze wat jullie betreft wel met een bloedend gezicht of in hun onderbroek op TV.

Met andere woorden, als ik het bij een incident voor elkaar kan krijgen om toestemming te vragen voor publicatie van de foto's. Onze site nooit meer in de "fotografen kan dit"  rubriek terecht komt.. Daar komt het kort door de bocht op neer dus

Groeten,

Remco


Gast48368

  • Gast
Reactie #695 Gepost op: 8 januari 2010, 22:20:02
Nou, een dodelijk slachtoffer zal ik nooit voor zijn.   Maar wie ben ik om er over te oordelen als een slachtoffer zelf in beeld op jullie of wat voor site dan ook wil staan. ;)


Stephen Peters

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #696 Gepost op: 8 januari 2010, 22:34:33
Ik ben de fotograaf van de foto. Ik doe er waarschijnlijk niet verstandig aan en ik ben ook niet van plan mij hier te verantwoorden over/ en/of in discussie te gaan tegen en met jullie om de simpele reden dat ik dat helemaal niet hoef, maar ik wil toch wel even het nodige toelichten.

Er is een fietser onder een vrachtwagen gekomen en daardoor overleden. Dat is precies wat je op de foto ziet, als je daarbij zelf invult wat er onder het laken ligt. Dat is geen sensatie, dat is niet ongepast. Het is een redelijk duidelijke en daarmee confronterende weergave van de afloop van een vreselijk ongeval. Dat is nu eenmaal de realiteit en de taak  van de journalist/fotograaf om de buitenwereld zo objectief mogelijk hierover te informeren. Het is niet aan mij of aan de redactie dit roze-kleuriger of erger te doen voorstellen dan het is, maar om te vertellen wat er is gebeurd. Een foto zegt daarbij meer dan 1000 woorden.

Op dit soort ongevallen zitten wij echt niet te wachten, zoals min of meer wordt gesuggereerd. Maar als het gebeurd doen we wel gewoon wat we moeten doen en zo goed mogelijk. Daar maken we geen onderscheid in. Nieuws is nieuws en wij brengen het zoals het is. Het is niet door de fotograaf of het medium aan te vallen, dat je daar wat aan veranderd. Was het maar zo makkelijk.

Ik zie/hoor mensen hier steeds spreken over ethiek van de fotograaf. Laten de discussies rond de ethiek in de fotografie nu juist gaan of het ethisch verantwoord is bepaalde beelden te romantiseren, ensceneren of te bewerken en of  niet gewoon de realiteit weergegeven moet worden, zoals vroeger. Als er dagelijks doden in Irak en Afghanistan vallen waarom zien we dat dan niet en alleen maar kinderen die chocolaatjes van soldaten krijgen?  Als er een Tsunami is geweest hebben we geen problemen met die afschuwelijke beelden en storten we massaal op giro 555. Waarom? Omdat die beelden de ernst duidelijk maken. Dat was niet gelukt met geromantiseerde beelden van iets wat vreselijks is en dat moet je als journalist zeker ook niet doen. Je bent dan geen onafhankelijke verslaggever meer, maar een verlengstuk van een apparaat.

De foto is binnen alle normen, grenzen, wetten en regels. Er is niks ongepast, onwaardigs, overdreven, onnodig, onethisch expliciet of respectloos aan de foto. Zo, ja dan verneem ik graag wat?

Opvallend is overigens dat het altijd alleen maar buitenstaanders zijn die hierover klagen. Van familieleden en nabestaanden heb ik tot nu toe alleen maar reacties gekregen dat de foto's veel hebben geholpen bij de verwerking en het zetten van wat puntjes op de "i" en nog nooit een geluid in die richting. Blijkbaar weten sommigen wat goed is voor anderen...

Ik begrijp wel dat jullie het graag anders hadden willen gezien, dat geldt ook voor mij, maar het is helaas niet anders en daar ga ik anderen ook niet voor beschermen, daar ben ik (juist) niet voor.
Hopelijk begrijpen jullie en zien jullie vooral het belang van dit standpunt in.

Met vriendelijke groet,

Stephen Peters


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #697 Gepost op: 8 januari 2010, 22:58:13
Beste Stephen, Remco

De foto is binnen alle normen, grenzen, wetten en regels. Er is niks ongepast, onwaardigs, overdreven, onnodig, onethisch expliciet of respectloos aan de foto. Zo, ja dan verneem ik graag wat?

Ik neem aan dat je dan je eigen normen, grenzen, wetten en regels hanteert, mijn norm en die van nog wat andere is het dus niet.
Maar over normen, grenzen, wetten en regels gesproken, als je nu aan de ene kant een scherm ziet, wat door de brandweer is neergezet en aan de andere kant een soort van scherm in de vorm van een zeiltje, denk je dan niet van "hee waarom zouden ze dat nou gedaan hebben " heeft men daar soms een bedoeling mee ?

Delta00


Gast48368

  • Gast
Reactie #698 Gepost op: 8 januari 2010, 23:06:43

De foto is binnen alle normen, grenzen, wetten en regels. Er is niks ongepast, onwaardigs, overdreven, onnodig, onethisch expliciet of respectloos aan de foto. Zo, ja dan verneem ik graag wat?


Stephen............ik heb nog wel ergens een foto van zo'n meisje, net wat ouder, opgebaard in een kist. Zal ik die ook plaatsen? Dan heb je er meteen ook een goed beeld bij wat er onder zo'n laken ligt.  ;)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #699 Gepost op: 8 januari 2010, 23:09:46
Maar over normen, grenzen, wetten en regels gesproken, als je nu aan de ene kant een scherm ziet, wat door de brandweer is neergezet en aan de andere kant een soort van scherm in de vorm van een zeiltje, denk je dan niet van "hee waarom zouden ze dat nou gedaan hebben " heeft men daar soms een bedoeling mee ?

Delta00



Ik vraag me nog steeds af waarom.. Ik heb het idee dat er van de kant waar de witte zeilen staan geen so te zien was, misschien alleen de fiets.. Waarom de zeilen als soort van afzetting en niet om het SO?