Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #750 Gepost op: 13 januari 2010, 18:42:36
Veel verhitte discussies hier over een foto waar alleen een zeiltje en een laken op is te zien. We struikelen zowat over elkaar heen om maar een mening klaar te hebben. Ik reageerde eerder al dat wanneer er een ramp in het buitenland plaats vind men in een keer de persoonlijke bril afzet en het in één keer wel allemaal mag.
Zo nu de foto welke gepost is in dit topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,36050.0.html foto afkomstig van de telegraaf.
Ik ben een voorstander om foto's zo veel mogelijk te plaatsen. Heb persoonlijk dan ook geen problemen met de posting van deze foto. Maar aangezien ook de moderator(s) in dit topic verontwaardig reageerde op de plaatsing van de foto uit Poeldijk ben ik benieuwd naar jullie reacties waarom een moderator nu http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,36050.0.html deze foto wel kan posten. Als we zo een foto van een SLT hadden geplaatst hier bij een instorting van een gebouw in Nederland hadden we aan dit topic te weinig gehad om iedereen zijn mening te horen. Wat ik dus wil aangeven is dat we mbt plaatsen foto's te snel reageren vanuit ons eigen referentiekader. Je merkt direct dat zodra er kinderen betrokken zijn bij een incident mensen al veel sneller iets niet gepast vinden dan wanneer het om een volwassene gaat.
Ik hoop dat met het plaatsen van deze foto het hulpverleningsforum dit ook gewoon blijft toestaan en dat de discussies wat minder snel hier opgestart worden. Bij sommige foto's is het goed om een discussie te voeren maar het slaat de laatste tijd wel een beetje door. Al een discussie terwijl er alleen een zeiltje en een laken te zien is slaat in mijn ogen door.


Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #751 Gepost op: 13 januari 2010, 19:47:28
Boeiende discussie zo over die foto van Stephen Peters.

Nog even iets anders. Gistermorgen sta ik bij een zeer ernstig ongeval in Papendrecht. Een jongetje van 8 jaar werd aangereden door een bus. Op het moment dat ik ter plaatse kom zie ik de hulpverleners reanimeren. Voor mij een teken om terughoudend te zijn met fotograferen. Na het gebruikelijke half uur reanimeren wordt besloten om de reanimatie te staken. Op dat moment begint voor mij het verhaal opnieuw. Ik denk na, wat kan ik fotograferen. Ik kan heel open fotograferen maar ik kan het ook op gepaste afstand doen met de hulpverleners die het slachtoffer afschermen.

Nu het volgende: Ik stuur mijn foto's op naar verschillende websites en neem contact op met diverse weekbladen en 1 dagblad. Vervolgens een half uur later kijk ik op Nufoto.nl zie ik dat mijn foto al 2000 keer bekeken is. Ondanks het feit dat de foto misschien wel heel respectloos gefotografeerd is zijn er toch heel veel mensen die het item interessant vinden!

Dan denk ik, Kijk hier maak ik nu de foto voor, Mensen weten wat er aan de hand is en de foto's zijn met respect gefotografeerd.

Ik wil hier niet een schouderklop-verhaal schrijven maar ik wil laten zien dat het ook anders kan! En het is helemaal super als je later complimenten krijg voor de respectvolle foto's die je gemaakt hebt.
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #752 Gepost op: 13 januari 2010, 19:53:31
<knip>Ondanks het feit dat de foto misschien wel heel respectloos gefotografeerd is <knip>

Vind ik wel meevallen. Ik zie alleen maar hulpverleners, en geen so.


Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #753 Gepost op: 13 januari 2010, 20:00:00
Vind ik wel meevallen. Ik zie alleen maar hulpverleners, en geen so.
Ik gebruikte express het woordje ''misschien'' omdat je in het klein de foto nog niet goed kunt beoordelen!
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #754 Gepost op: 13 januari 2010, 20:01:53
zie ook:
Jongetje ( 8 ) omgekomen bij verkeersongeval   :'(
Samen sterk in de hulpverlening!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #755 Gepost op: 13 januari 2010, 21:39:31


 met respect gefotografeerd.


Ik denk dat in bovenstaande quote het meest belangrijke woordje staat waar een fotograaf rekening mee dient te houden. Zolang dat woord uit de foto's valt te halen is, is er naar mijn idee niets mis mee.

Dat bedoel ik ook met de normen en waarden van de fotograaf. (als antwoord op de vraag over mijn vorige post).


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #756 Gepost op: 17 januari 2010, 01:11:52
Personen die foto's zoals deze (KLIKKEN OP EIGEN RISICO!) maken mogen wat mij betreft een fotoverbod krijgen, bestaat wel niet maar dat voeren ze dan maar in :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #757 Gepost op: 17 januari 2010, 01:56:09
Tsja, website's als NU.nl etc. kunnen zo'n fotoverbod gerust (onderling) afspreken.
Dit soort foto's plaatsen = een ban voor diverse website's ....
Alleen is de kans dat dit gaat gebeuren natuurlijk héél erg klein
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #758 Gepost op: 25 januari 2010, 09:42:31
Dit is dan ook wel weer een mooie toevoeging op de discussie hier...  ::)

'Ik wist: het is nu of nooit'

http://www.bndestem.nl/algemeen/cultuur/6139693/Ik-wist-het-is-nu-of-nooit.ece
maandag 25 januari 2010 | 08:01 | Laatst bijgewerkt op: maandag 25 januari 2010 | 09:18


foto: bndestem
Fotograaf Pim Ras toont de Zilveren Camera, met als decor de foto waarmee hij de onderscheiding in de wacht sleepte.

den haag - Fotograaf Pim Ras heeft gisteren de Zilveren Camera 2009 gewonnen.Hij kreeg de fotoprijs voor een foto van het drama tijdens Koninginnedag in Apeldoorn.

Op de foto zijn zowel Karst T., de dader van de aanslag op Koninginnedag, als het doelwit van zijn actie (de bus met de Koninklijke familie) te zien. Drie vragen aan de winnaar.

- Hoe heb je deze foto gemaakt? Was je zo koelbloedig om deze onverwachte gebeurtenis precies op dat moment te fotografen?

"Ik volgde met een aantal anderen de bus, hoorde een knal, draaide me om, en bij de tweede knal zag ik die Suzuki en mensen die door de lucht vlogen. Toen de auto langs mij heen draaide was er iets in mij dat zei: 'je moet achter die auto aan'. Tussen het moment dat ik ben gaan rennen, bij die auto aankwam en ben weggehaald daar, heb ik tien beelden gemaakt. Twee ervan waren scherp."

- Wist je toen je de foto's maakte al: dit wordt een prijswinnende foto? "Nee, pas later zag ik de combinatie tussen beide beelden: Karst T. en de bus. Mijn vrouw zegt wel eens 'het is een lucky shot', maar dat ben ik niet met haar eens. Ik ben op het juiste moment toch uit die groep weggelopen, ik wist op de een of andere manier toch: ik moet naar die auto toe. Wat dat is geweest, weet ik tot op de dag van vandaag niet."

- Waarom heb je juist deze foto ingestuurd?

"Ik wist gewoon dat dit het enig onderwerp was waarmee de Zilveren Camera te winnen was dit jaar. Die aanslag was het nieuwsmoment van het jaar. Eerst viel er een vliegtuig bij Schiphol op de grond. Maar als dit dan gebeurt, dan weet je: dat dit het moment wordt. Ik wist: het is nu of nooit.

Het was of Robin Utrecht, die ook en foto van de aanslag instuurde, of ik. Mijn foto is een icoon voor deze gebeurtenis. Over vijftien jaar zie je deze foto en dan herinner je je nog steeds waarover het gaat."
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #759 Gepost op: 25 januari 2010, 11:11:54
Mjah het is de beste nieuwfoto, maar wel met een vies nasmaakje (niet zo zeer vanwege de gebeurtenis zelf, maar meer vanwege wat er te zien is)... maar uiteraard staat dat gene wat er nu op de foto staat niet in verhouding van wat voor foto's er óók zijn gemaakt. Lastig.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon