Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776830 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #820 Gepost op: 13 april 2010, 21:42:18
Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers;

Dit soort foto's vind ik ABSOLUUT NOT DONE!

Het heeft geen enkele toegevoegde waarde. Een totaal overzicht kan, maar zelfs de foto van het totaal overzicht vind ik nog aantootgevend, want je hoeft echt niet al te goed te kijken om lichaamsdelen te zien en een flink bloedspoor.

Ik vind, even in het algemeen:

-Fotografen dienen een flinke afstand te houden, net als toeschouwers. Ze voegen niets toe aan de overlevingskansen van slachtoffers dus zijn totaal overbodig, en moeten dus ver weg gehouden worden.

-Als mensen schokkende dingen willen zien kijken ze maar een goede horrorfilm! Daar is alles fictief dus geen enkel bezwaar.

Welke foto's kunnen dan wel?
Foto's waarop geen (delen van) slachtoffers of eigendommen van slachtoffers te zien zijn. (even los van bv het voertuig)

Het gaat mijns inziens om het werk wat hulpverleners doen en niet om de slachtoffers

En dan nog een laatste punt (misschien een beetje off-topic?)
Plaats nou eens niet al na 5 minuten foto's met allerlei details op internet. Het gebeurd steeds vaker dat familie en vrienden op internet de helaas soms schokkende fotó's te zien krijgen al ruim voordat ze op de hoogte zijn gebracht door politie.

Politie zou een infoportal moeten maken waarop vermeld wordt of familie al is ingelicht. Een soort groen licht voor het plaatsen van mediaberichten, maar ja, iedereen wil natuurlijk de eerste en de beste foto online zetten in dit digitale tijdperk...

Tsja, juliie zien, ik heb wat aversie tegen al te enthousiaste fotografen en websitebeheerders...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #821 Gepost op: 13 april 2010, 21:51:21
Tsja, juliie zien, ik heb wat aversie tegen al te enthousiaste fotografen en websitebeheerders...

Als je dat nou bovenaan had gezet was het me meteen duidelijk ;D..

Even over het overbodig zijn van fotografen.. Het is al vaak (vaker dan vaak eigenlijk) zo geweest dat de instanties foto's willen voor wat dan ook, het is dan wel jou mening maar denk er is 2 keer over na :).. Ja, zoals bij alles zit er hier en daar een rotte appel tussen zoals ze dat zeggen ;)..

En, ik weet niet hoe snel er hiervan foto's al online stonden, maar de politie neemt hier de taak op zich om naar ons te komen en te vertellen dat de familie etc. nog niet ingelicht is en of we willen wachten met het publiceren ervan..


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #822 Gepost op: 13 april 2010, 21:56:00
Op een regionale 112 site kom ik regelmatig foto's tegen die veel te snel geplaatst zijn, vandaar. Inderdaad zou politie daar een taak in moeten hebben denk ik.

en nu je het zegt;
Ik heb in mijn werk ook "slachtoffers" gehad die de foto's gebruikten voor verwerking van alles wat gebeurd is. Dus natuurlijk heeft het niet alleen maar nadelen, maar ik zou graag zien dat er zorgvuldiger mee omgegaan wordt.

maar dat lijkt haast een niet te stoppen proces, Kijk maar in de "grote" media, hoe schokkender het beeldmateriaal hoe beter lijkt op dit moment de stelregel. Als voorbeeld: de "aanslag van karst T op 30-4-2009. De ene n krant maakte het nog wat gekker dan de andere en daarmee trokken ze de aandacht. En dan gaat de economisch motor draaien...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Steef

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #823 Gepost op: 13 april 2010, 22:08:27
Citaat
Ik heb in mijn werk ook "slachtoffers" gehad die de foto's gebruikten voor verwerking van alles wat gebeurd is.

ik heb ook wel eens foto`s ge maakt bij een dodelijk ongeval geen slachtoffer te zien.
het slachtoffer kwam ook nog uit het buitenland.
ik ben door de nabestaanden toen benadert of ik de foto`s op DVD kon zetten en kon opstuur
dit heb natuurlijk zo snel mogelijk gedaan. ik heb hier voor ook nog een beloning ge had.

link naar het incident
http://hulpdiensten.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1669%3A14-02-09-persoon-overeden-na-ongeval-met-trailer&Itemid=62


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #824 Gepost op: 13 april 2010, 22:20:51
Ik vind deze foto's ronduit walgelijk. Om antwoord te geven op de vraag: nee dit kan niet. Ik vind deze foto's gewoonweg bruut en schokkerend.
Ik vraag mij werkelijk af waarom een redactie zoiets doet plaatsen. Het getoonde beeld vertelt absoluut niets over hetgeen er gebeurd is.

En dan nog een laatste punt (misschien een beetje off-topic?)
Plaats nou eens niet al na 5 minuten foto's met allerlei details op internet. Het gebeurd steeds vaker dat familie en vrienden op internet de helaas soms schokkende fotó's te zien krijgen al ruim voordat ze op de hoogte zijn gebracht door politie.

Politie zou een infoportal moeten maken waarop vermeld wordt of familie al is ingelicht. Een soort groen licht voor het plaatsen van mediaberichten, maar ja, iedereen wil natuurlijk de eerste en de beste foto online zetten in dit digitale tijdperk...

De politie regio Limburg-noord geeft in haar mediaberichten precies door wanneer de nabestaanden zijn ingelicht. Pas dan is m.i. het moment daar dat de foto's getoond kunnen worden. Maar die afspraak staat nergens, gewoon een kwestie van fatsoen of beter gezegd professionaliteit van een redactie/

Citaat
Tsja, juliie zien, ik heb wat aversie tegen al te enthousiaste fotografen en websitebeheerders...

Ach, daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik ken hier ook enkele hulpverleners die dit het liefst tijdens een inzet luid om zich heen roepen en zelfs fotografen laten wegsturen. Zolang deze personen bij mij de foto's komen opvragen voor hun persoonlijk album of voor illustratie van een of andere ehbo-cursus die ze buiten hun baas zijn tijd doen bijbeunen, neem ik die uitspraak niet met 1 korreltje, maar met een heel pak zout.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #825 Gepost op: 13 april 2010, 22:22:26
Op een regionale 112 site kom ik regelmatig foto's tegen die veel te snel geplaatst zijn, vandaar. Inderdaad zou politie daar een taak in moeten hebben denk ik.


De pipo's die snel foto's online willen hebben zonder respect voor de omgeving bellen geen politiepersvoorlichting voor het plaasten van het item, danwel daarna.
Doen zij dat wel VOORDAT zij een item plaatsen, dan meld persvoorlichting of de familie in is gelicht, zoja pas daarna wordt er (meer) informatie verstrekt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #826 Gepost op: 13 april 2010, 22:42:25
Tsja, juliie zien, ik heb wat aversie tegen al te enthousiaste fotografen en websitebeheerders...
En ik heb een aversie tegen mensen met generaliserende en ongenuanceerde meningen ;-)

maar dat lijkt haast een niet te stoppen proces, Kijk maar in de "grote" media, hoe schokkender het beeldmateriaal hoe beter lijkt op dit moment de stelregel. Als voorbeeld: de "aanslag van karst T op 30-4-2009. De ene n krant maakte het nog wat gekker dan de andere en daarmee trokken ze de aandacht. En dan gaat de economisch motor draaien...
Als je de media volgt zal je zien dat dat beslist geen stelregel is.
En het voorbeeld van Karst T kan je niet generaliseren. Dit was een
unieke gebeurtenis met een unieke verslaggeving omdat de pers
er bovenop stond. En er is niet alleen aan geld gedacht. Nog dezelfde
dag hebben de hoofdredacteuren van een aantal grote kranten overleg
gehad en besloten om bepaalde foto's niet te publiceren.
Uiteraard laat je als media dit soort beelden niet liggen maar zo
ongenuanceerd als jij het doet voorkomen is het niet. Er is ook binnen
de media nog lang over nagepraat.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #827 Gepost op: 13 april 2010, 22:51:03
Ik heb geen problemen met een fotograaf (of meerdere) bij een incident. Ik ook niet Mits ze niet in de weg lopen en een gevaar voor zichzelf zijn. No problem

Ze mogen van mij fotograveren tot ze erbij neervallen, MAAR: let wel op wat je plaatst op het internet. Foto's als deze genomen bij die dodelijke aanrijding zijn gewoon geen foto's die je plaatst. En dit is zo jammer voor de fotograven die het wel zo goed en netjes doen allemaal, die komen hierdoor ook weer in een negatief hoekje. En dat bedoel ik dus, kijk als je weet wie die drop-piep is, weet ik zeker dat ie de volgende keer 500 m verderop staat.
Maar zo gaan inderdaad de goede onder de.............................. je weet wel.

Delta00


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #828 Gepost op: 13 april 2010, 23:25:35
Ik vind dit absoluut niet kunnen. Dit is gewoon zonder enig respect het fotograferen van een overleden slachtoffer. Fotografen, die zo dicht bij, lijken op de gevoelige plaat gaan vastleggen, daar heb ik geen goed woord voor over. Op veel plaatsen in Nederland is de verstandhouding tussen hulpdiensten en fotografen goed. Door zulke acties worden die verstandhoudingen ook voor de rest van het land verslechterd en dat voor zo'n fotopublicatie met totaal geen nieuwswaarde. Als ik iemand zo'n foto zie maken, dan zou ik hem of haar ook daarop aanspreken en vragen naar hun motivatie.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #829 Gepost op: 13 april 2010, 23:55:08
Ik vind dit absoluut niet kunnen.
Dat dus.
Maken is één, publiceren is twee. Ik zou ze zo al niet eens gemaakt hebben.

Karst T
Daar is al uitgebreid over gediscussieerd, laten we dat niet nog een keer gaan doen.

bellen geen politiepersvoorlichting voor het plaasten van het item, danwel daarna.
Niet iedereen heeft ook het nummer van persvoorlichting. Maar ook zonder contact te hebben gehad met persvoorlichting, kun je op je vingers natellen dat het bij dodelijke ongevallen niet zo handig is om heel snel (alle) foto's te publiceren.