Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 777735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #880 Gepost op: 24 juli 2010, 15:40:38
Sla een krant open uit de VS, of enkele tabloids uit de UK... Kijk eens naar de Big Picture van Boston.com.

Wil jij zeggen dat kranten niet in de eerste plaats omzet willen draaien? Ik denk dat je dan nauwelijks verder van de waarheid kan zitten. De kranten schrijven wat ze schrijven omdat ze denken dat mensen het willen lezen. En die mensen kopen een krant. De ene schietpartij haalt nog amper pagina 5 en de andere staat vol op de voorpagina. Dat verschil zit hem in kleine dingen zoals de plek waar het gebeurd (midden in Amsterdam of in Schoonhoven. Er zit dan een verschil in de maatschappelijke onrust en dat spelen kranten uit. Het is niet voor niets dat sommige onderwerpen bijna uitgekouwd worden gebracht terwijl anderen nauwelijks aandacht krijgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #881 Gepost op: 24 juli 2010, 19:30:54
Sla een krant open uit de VS, of enkele tabloids uit de UK... Kijk eens naar de Big Picture van Boston.com.
Als je een fotoserie hebt uit Irak dan is het onvermijdelijk dat daar ook slachtoffers op staan. Dat is daar de realiteit van elke dag. Door deze afbeeldingen kan je mensen bewust maken van wat er gebeurd. Bovendien hebben de ergste foto's op http://www.boston.com/bigpicture/2010/07/recent_scenes_from_iraq.html een beveiliging waardoor je deze niet zo maar ziet.
Wat dit te maken heeft de de gemiddelde persfotograaf in Nederland ontgaat mij.


Wil jij zeggen dat kranten niet in de eerste plaats omzet willen draaien? Ik denk dat je dan nauwelijks verder van de waarheid kan zitten. De kranten schrijven wat ze schrijven omdat ze denken dat mensen het willen lezen. En die mensen kopen een krant. De ene schietpartij haalt nog amper pagina 5 en de andere staat vol op de voorpagina. Dat verschil zit hem in kleine dingen zoals de plek waar het gebeurd (midden in Amsterdam of in Schoonhoven. Er zit dan een verschil in de maatschappelijke onrust en dat spelen kranten uit. Het is niet voor niets dat sommige onderwerpen bijna uitgekouwd worden gebracht terwijl anderen nauwelijks aandacht krijgen.
Uiteraard moeten kranten omzet draaien. Anders bestaan ze straks niet meer. Maar om generaliserend te zeggen dat dat de enige maatstaf is gaat mij te ver. De meeste van mijn mediaklanten laten foto's die te expliciet zijn gewoon weg.
En dat maatschappelijke onrust een beslissingsfactor is dat klopt. Hoe meer de burgers betrokken zijn hoe meer de media publiceren. Ze zijn er tenslotte voor de burgers.

Maar ondertussen dwalen we af. Het gaat hier om specifieke foto's van incidenten in Nederland en niet om de rest van de wereld ;-)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #882 Gepost op: 25 juli 2010, 11:51:19
Wat dit te maken heeft de de gemiddelde persfotograaf in Nederland ontgaat mij.

Helemaal niets. Een fotograaf maakt foto's en verkoopt deze. Een fotograaf mag in het algemeen foto's maken tot hij een ons weegt, hoogstens gehinderd door een lintje. Hij zorgt dat de foto's zijn wat de krant wil hebben. Het is de krant die er voor kiest om bepaalde beelden wel of niet te laten zien. Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen beide. Als ik niet bij de politie had gekund was ik als amateurfotograaf waarschijnlijk zelf nu aan het proberen mijn brood eruit te halen.

Uiteraard moeten kranten omzet draaien. Anders bestaan ze straks niet meer. Maar om generaliserend te zeggen dat dat de enige maatstaf is gaat mij te ver. De meeste van mijn mediaklanten laten foto's die te expliciet zijn gewoon weg.
En dat maatschappelijke onrust een beslissingsfactor is dat klopt. Hoe meer de burgers betrokken zijn hoe meer de media publiceren. Ze zijn er tenslotte voor de burgers.

Maar ondertussen dwalen we af. Het gaat hier om specifieke foto's van incidenten in Nederland en niet om de rest van de wereld ;-)

De kranten van vroeger waren er voor de burger, voor waarheidsvinding. Helaas is in de commerciële wereld van tegenwoordig een groot deel van die gedachte verloren gegaan. Ik hoor het alleen nog voorbij komen wanneer het hen uitkomt. De maatschappelijke onrust is de factor omdat het verkopen betekend. Wat ik wilde aangeven is dat de integriteit tegenwoordig op een lager pitje is komen te staan en dat waarschijnlijk de komende jaren alleen maar verder gaat afnemen. Een voorbeeld is het interview dat de Telegraaf bij Robin afnam, de enige overlevende van de vliegtuigcrash in Tripoli. Heel Nederland stond op zijn kop, de Telegraaf kon duizend abonnees afschrijven maar waarschijnlijk is het een van de best verkopende nummers van de afgelopen jaren geweest want iedereen wilde het toch wel lezen.
Als ik kijk naar hoe de media in de afgelopen jaren is veranderd in de landen om ons heen, zoals bijvoorbeeld The Sun in Engeland, dan hoop ik niet dat wij ook die kant op gaan. The Sun schuwde niets om maar te kunnen schrijven over Raoul Moat. Raoul Moat is een man die zijn ex, haar vriend en een agent neerschoot en uiteindelijk zelfmoord pleegde na een lange stand-off met de politie. In de weken daarna is ongeveer alles van zijn vriendinnetje in de eerste tot zijn familie voorbij gekomen om er wat over te zeggen. En de foto's die erbij stonden waren ook niet altijd even fris.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #883 Gepost op: 25 juli 2010, 17:41:10
Helemaal niets.
Maar wat is dan je punt? Dit topic gaat over Nederlandse fotografen.

Een voorbeeld is het interview dat de Telegraaf bij Robin afnam, de enige overlevende van de vliegtuigcrash in Tripoli. Heel Nederland stond op zijn kop, de Telegraaf kon duizend abonnees afschrijven maar waarschijnlijk is het een van de best verkopende nummers van de afgelopen jaren geweest want iedereen wilde het toch wel lezen.
Ten eerste heeft de Telegraaf later toegegeven dat ze verkeerd hebben gehandeld. Ten tweede is het nog maar de vraag of puur commerciële motieven de reden zijn geweest. Bij de Nederlandse kranten is commercie en redactie nog redelijk goed gescheiden. Elke journalist wil dat zijn stuk wordt gelezen maar dat is niet het zelfde als puur commercieel denken.

Als ik kijk naar hoe de media in de afgelopen jaren is veranderd in de landen om ons heen, zoals bijvoorbeeld The Sun in Engeland, dan hoop ik niet dat wij ook die kant op gaan. The Sun schuwde niets om maar te kunnen schrijven over Raoul Moat. Raoul Moat is een man die zijn ex, haar vriend en een agent neerschoot en uiteindelijk zelfmoord pleegde na een lange stand-off met de politie. In de weken daarna is ongeveer alles van zijn vriendinnetje in de eerste tot zijn familie voorbij gekomen om er wat over te zeggen. En de foto's die erbij stonden waren ook niet altijd even fris.
Ten eerste kan je de situatie in Engeland niet vergelijken met Nederland en ten tweede haal je nu een sensatiekrant aan van een niveau wat we in Nederland niet kennen. Wat dit te maken heeft met de Nederlandse media die over incidenten schrijven ontgaat mij volledig.

Jouw opmerking ("Die willen op de eerste plek geld verdienen en moreel besef dat komt op de tweede plek (of nog veel later)") slaat meer op buitenlandse situaties als op Nederlandse. Ergo, je bent appels met peren aan het vergelijken.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #884 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:47:08
Nu heb ik een brandje thuis, heel veel ellende en gelukkig is de brand snel geblust. Maar ik neem aan dat de bewoner toestemming heeft gegeven aan de fotograaf om de woningte betreden en deze foto van de binnenzijde van zijn woning te maken en te publiceren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #885 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:51:14
wat is er mis met deze foto?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #886 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:56:09
Nou het is mijn woning, en behalve de brandweer (om te blussen) en politie (ik heb niets te verbergen) wil ik verder niemand binnen laten, of mogen ze ook in mijn woning foto's maken met hun PPK.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #887 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:57:36
Nu heb ik een brandje thuis, heel veel ellende en gelukkig is de brand snel geblust. Maar ik neem aan dat de bewoner toestemming heeft gegeven aan de fotograaf om de woningte betreden en deze foto van de binnenzijde van zijn woning te maken en te publiceren.

Ten eerste ontbreekt de context (e.g. de link met het verhaal).
Ten tweede heb je de website/fotograaf al om opheldering gevraagd?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #888 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:59:50
Nou het is mijn woning, en behalve de brandweer (om te blussen) en politie (ik heb niets te verbergen) wil ik verder niemand binnen laten, of mogen ze ook in mijn woning foto's maken met hun PPK.
Ik denk dat je het antwoord al lang weet: Nee, dat mag niet, tenzij me toestemming. Ergo, stel de vraag aan de website/fotograaf of de bewoner voordat je er hier schande van spreekt.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #889 Gepost op: 8 augustus 2010, 01:00:40
Nee natuurlijk niet, maar ik vroeg me even af of de fotograaf echt toestemming heeft gevraagd, of da hij zomaar met de brandweercollega's onder het mom van we kennen elkaar toch even naar binnen is gelopen om een foto te maken.
Ko, zou jij dit doen?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar