Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 782152 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #1240 Gepost op: 30 juli 2011, 23:40:04
Het is ook een kwestie van hoe je met je reactie aankomt.

Een goed voorbeeld wat ik via mijn werk hoorde bij een training over geweld en de beheersing daarvan was deze:

Als je naar een programma als wegmisbruikers kijkt en je pakt een voorbeeld van rood licht rijden.
De ene agent spreekt de zojuist aangehouden meneer aan met: "U reed door rood, en krijgt een bekeuring"
In eenzelfde situatie zegt een andere agent: "goedenavond, hebt u enig idee waarom ik u laat stoppen"

De eerste agent wekt aggitatie op, de tweede kan nog een gesprek voeren op normale toon.

Zo is het met ons als fotografen ook. Als je meteen in de verdediging schiet, wek je aggitatie op. Door de persoon inprincipe gelijk te geven, neem je de bron van de aggitatie weg, en kun je op "normaal" niveau misschien een gesprek aan gaan en uitleggen wat je doet en waarvoor. Met gelijk geven bedoel ik dan niet dat je zou moeten stoppen met het maken van de plaatjes, maar je zou kunnen zeggen dat het misschien onrespectvol over komt, maar dat niet de bedoeling is. Daarmee haal je de angel uit de zere plek.

Het zal niet altijd helpen, maar ik denk dat je wel een groot deel van de weerstand zult breken.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1241 Gepost op: 30 juli 2011, 23:55:48
En toch zijn er hele psychologische onderzoeken geweest en ziet de politie graag dat jij de eerste manier van aanspreken gebruikt icm de goedemorgen natuurlijk. Duidelijk, en direct zeggen waar het op staat en wat de consequentie is en dan de persoon laten reageren in plaats van er een 'spelletje' van te maken. En ook na die zin is er met mij nog best te praten.

Maar dat is natuurlijk anders dan wat voor fotografen wijs is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1242 Gepost op: 31 juli 2011, 00:12:48
Maar dat is natuurlijk anders dan wat voor fotografen wijs is.
Dat klopt. Als agent sta je in een handhavingspositie en mag inderdaad duidelijkheid verwacht worden. Om alles in een vragende vorm te brengen zal ook niet altijd goed vallen. Het klinkt vaak wat belerend. Daarnaast heb je een machtspositie die een fotograaf niet heeft.

Als fotograaf moet je er dus anders mee om gaan. Maar soms wil dat niet lukken. Neem die man die achter mij stond. Mijn antwoord dat hij helemaal niet op de foto komt hielp niet. Het was van zijn kant ook meer provoceren en dan helpt er niets meer.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1243 Gepost op: 9 augustus 2011, 17:46:29
Als je van jezelf genoeg gezag uitstraalt kan je relaxed staandehouden, ben je 's avonds ook niet zo uitgeteld. Ben je wat minder zeker van jezelf dan moet je meteen van dik hout zaagt men planken. In sommige grote steden kan je dat lelijk opbreken, maar vooral op het platte land kun je daarmee veel succes hebben.

Veel mensen verwarren respect afdwingen met je als een hork gedragen, maar die twee hebben niet met elkaar te maken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1244 Gepost op: 10 augustus 2011, 00:50:51
In het kader van het topic, maar dan meer videografen kan dit:

http://www.at5.nl/artikelen/66591/dode-man-in-het-water

En dan even het filmpje kijken. Het stoffelijk overschot is toch aardig duidelijk in beeld gebracht, al ontbreekt een shot van het gezicht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1245 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:17:42
Om toch kritisch te blijven op eigen werk... kan dit of kan dit niet?



Betrof een eenzijdig ongeval op de A28 bij knooppunt Hattemerbroek waarbij een aanhanger van een vrachtwagen is gekanteld. Deze aanhanger was gevuld met honderden kippen. (link).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1246 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:19:35
Om toch kritisch te blijven op eigen werk... kan dit of kan dit niet?



Betrof een eenzijdig ongeval op de A28 bij knooppunt Hattemerbroek waarbij een aanhanger van een vrachtwagen is gekanteld. Deze aanhanger was gevuld met honderden kippen. (link).

Dit is nou een foto die genomineerd moet worden voor nieuwsfoto van het jaar. Zoveel zeggend en toch dramatisch waardoor je er even stil van bent. Complimenten  O0


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #1247 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:20:38
Om toch kritisch te blijven op eigen werk... kan dit of kan dit niet?



Betrof een eenzijdig ongeval op de A28 bij knooppunt Hattemerbroek waarbij een aanhanger van een vrachtwagen is gekanteld. Deze aanhanger was gevuld met honderden kippen. (link).
Vind het wel een 'mooie' foto eigenlijk. Geeft de andere impact van een ongeluk aan, die zomaar vergeten wordt. En die ene kip maakt de opzet van foto wel compleet.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #1248 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:23:22
Ja en t geeft ook meteen weer iets aan over de kippetjes die dagelijks een slecht leven hebben. Zo gezond ziet de 'overlevende' er niet uit...


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #1249 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:24:29
Dit is nou een foto die genomineerd moet worden voor nieuwsfoto van het jaar. Zoveel zeggend en toch dramatisch waardoor je er even stil van bent. Complimenten  O0

't is geen "mooie" foto in de zin van: oh wat een schitterend schouwspel, maar wel een hele treffende foto.... Dat zeker!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.