Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781804 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1310 Gepost op: 15 september 2011, 16:31:11
Menig website is hier al afgebrand omdat ze het niet al te nauw namen met de privacy (afschermen kentekens & SO's) EN nou doet een diender dat, en is het opeens geen probleem? Daar vallen mij de figuurlijke schoenen van uit.
Leg mij dan nog eens uit wat er "privacy" is aan een kenteken ? Want als een gewone burger daar mijn naam uit kan herleiden, ga ik als de donder mijn auto voorzien van kartonnen afdekking op mijn kenteken platen.

Wij bij regio15 hanteren als regel "het kan niet de bedoeling zijn dat een familie lid via ons te weten komt dat hij/zij ernstig gewond is geraakt of zelfs is omgekomen", dus we blurren. Maar een aanrijding zonder letsel .... dan is dat argument niet relevant. Nogmaals: de meeste lichtgewonde slachtoffers gaan tegenwoordig met de GSM aan het oor de ambulance in; laat staan als er zelfs helemaal geen letsel is.

Als die auto mij voorbij komt rijden, kan ik zijn kenteken lezen. Als ik daar ter plaatse kom, kan ik zijn kenteken lezen. Maar zodra het beeld op internet komt, zou het nu opeens een soort "staatsgeheim" zijn ?

Peen
Redacteur van


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #1311 Gepost op: 15 september 2011, 17:42:41
Ik ben het helemaal met Peen eens  O0
Met Vriendelijke Groet.....


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1312 Gepost op: 15 september 2011, 19:21:40
In dat geval ga ik toch echt mee met Ko. Menig website is hier al afgebrand omdat ze het niet al te nauw namen met de privacy (afschermen kentekens & SO's) EN nou doet een diender dat, en is het opeens geen probleem? Daar vallen mij de figuurlijke schoenen van uit.

Daar gaat het dus om. Soms wordt zelfs door de politie tegen bestuurders gezegd dat wij het kenteken wegpoetsen.

Leg mij dan nog eens uit wat er "privacy" is aan een kenteken ? Want als een gewone burger daar mijn naam uit kan herleiden, ga ik als de donder mijn auto voorzien van kartonnen afdekking op mijn kenteken platen.
Dit is ontstaan in de tijd van 0611-Weekend en wordt nog steeds veel toegepast. Het wordt door veel mensen ook verwacht. De privacy is gelegen in het feit dat het gaat om een unieke identificatie welke is verplicht vanuit de overheid. Dit in tegenstelling tot reclame die mensen vrijwillig op hun auto plakken.

Wij bij regio15 hanteren als regel "het kan niet de bedoeling zijn dat een familie lid via ons te weten komt dat hij/zij ernstig gewond is geraakt of zelfs is omgekomen", dus we blurren. Maar een aanrijding zonder letsel .... dan is dat argument niet relevant. Nogmaals: de meeste lichtgewonde slachtoffers gaan tegenwoordig met de GSM aan het oor de ambulance in; laat staan als er zelfs helemaal geen letsel is.
Bij ernstige/dodelijk ongevallen zijn we het eens. Soms wacht ik dan nog een paar uur met mijn eigen website. Maar ik heb ondertussen de gewoonte om het gewoon altijd te doen.

Overigens staat nergens dat je verplicht bent om het kenteken weg te poetsen. Maar zolang de politie het van ons verwacht mogen wij terug verwachten dat zij dat ook doen.

Wat mij betreft mag deze 'regel van de straat' best wel overboord. Dat scheelt weer werk ;-)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1313 Gepost op: 15 september 2011, 20:12:12
Daar gaat het dus om. Soms wordt zelfs door de politie tegen bestuurders gezegd dat wij het kenteken wegpoetsen.
Dit is ontstaan in de tijd van 0611-Weekend en wordt nog steeds veel toegepast. Het wordt door veel mensen ook verwacht. De privacy is gelegen in het feit dat het gaat om een unieke identificatie welke is verplicht vanuit de overheid. Dit in tegenstelling tot reclame die mensen vrijwillig op hun auto plakken.
Bij ernstige/dodelijk ongevallen zijn we het eens. Soms wacht ik dan nog een paar uur met mijn eigen website. Maar ik heb ondertussen de gewoonte om het gewoon altijd te doen.

Overigens staat nergens dat je verplicht bent om het kenteken weg te poetsen. Maar zolang de politie het van ons verwacht mogen wij terug verwachten dat zij dat ook doen.

Wat mij betreft mag deze 'regel van de straat' best wel overboord. Dat scheelt weer werk ;-)

Met je eens dat de politie soms dergelijke zaken aan betrokkenen belooft. Maar het is simpel: er is er maar één die die beslissing maakt, en dat is de redacteur die al-dan-niet besluit iets te plaatsen. De politie en/of de betrokkenen kunnen vragen of eisen wat ze willen, maar wij beslissen. Dat houdt andersom ook in: als we het fout doen, zijn we er ook zelf voor verantwoordelijk.

Hier in Haaglanden heeft de politie mij overigens nog nooit zoiets gevraagd. Wel: gezichten en kentekens van AT-ers en speciale eenheden, maar geen gewone kentekens blurren, bedoel ik.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor berichtgeving rond zelfdodingen - ook zo'n taboe in de media. Wij zeggen: als het de stad ontwricht, berichten we er over (en dat hebben we al meerdere keren gedaan in het verleden). Voorbeeld: iemand pleegt zelfmoord midden op de toegangswegen/snelwegen naar de stad, in de ochtendspits. Het gaat dan niet om de eigenlijke zelfmoord en we zullen er dus niet al teveel in details treden in het bericht; het gaat dan om het feit dat de stad plat ligt. Als iemand zelfmoord pleegt in een rustig hoekje, zullen we er ook geen aandacht aan besteden.

Ik heb zoiets van "even rustig over nadenken en dan beslissen wat je publiceert; op welk moment; en al-dan-niet geblurd". Maar bovenstaande voorbeeld van de auto tegen de paal zonder letsel.... pfff ik kan er niet mee zitten.

Ja; een kenteken identificeert een voertuig. Maar dat kan belettering, kleur, bepaalde roestplekken, dat poppetje achter de voorruit of die kras op de zijkant ook net zo goed doen. Als het de auto van mijn vriendin is, herken ik die op een foto: kenteken leesbaar of niet. Om dat te voorkomen kan je voertuigen dan m.i. voortaan beter zo in beeld brengen:



Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1314 Gepost op: 15 september 2011, 20:21:38
Met je eens dat de politie soms dergelijke zaken aan betrokkenen belooft. Maar het is simpel: er is er maar één die die beslissing maakt, en dat is de redacteur die al-dan-niet besluit iets te plaatsen. De politie en/of de betrokkenen kunnen vragen of eisen wat ze willen, maar wij beslissen. Dat houdt andersom ook in: als we het fout doen, zijn we er ook zelf voor verantwoordelijk.
Ik heb hier te maken met media die zelf graag het kenteken geblurd willen hebben.
Daarnaast heb ik te maken met verhoudingen. Omdat ik de kentekens blur kan ik vrijwel overal bijkomen. Blur ik niet dan kan dat anders worden ;-)


Hier in Haaglanden heeft de politie mij overigens nog nooit zoiets gevraagd. Wel: gezichten en kentekens van AT-ers en speciale eenheden, maar geen gewone kentekens blurren, bedoel ik.
Het kan inderdaad per regio verschillen. Voor wat betreft AT-ers ben ik het met je eens.


Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor berichtgeving rond zelfdodingen - ook zo'n taboe in de media. Wij zeggen: als het de stad ontwricht, berichten we er over (en dat hebben we al meerdere keren gedaan in het verleden). Voorbeeld: iemand pleegt zelfmoord midden op de toegangswegen/snelwegen naar de stad, in de ochtendspits. Het gaat dan niet om de eigenlijke zelfmoord en we zullen er dus niet al teveel in details treden in het bericht; het gaat dan om het feit dat de stad plat ligt. Als iemand zelfmoord pleegt in een rustig hoekje, zullen we er ook geen aandacht aan besteden.
Idem hier. Treinverstoring omdat iemand er voor springt haalt echt wel de media. Sterker nog, het wordt versneld doorgeven om de mensen die nog op weg moeten te waarschuwen.

Ik heb zoiets van "even rustig over nadenken en dan beslissen wat je publiceert; op welk moment; en al-dan-niet geblurd".
Daar zit dus het probleem. Jij en ik denken nog na, velen doen dat tegenwoordig niet meer. En dan krijg je dus dat je ergens niet bij mag omdat de vorige keer iemand een foto met kenteken heeft geplaatst voordat de familie op de hoogte was.

Maar bovenstaande voorbeeld van de auto tegen de paal zonder letsel.... pfff ik kan er niet mee zitten.
Ik ook niet, maar dan moeten de hulpverleners ook niet over onze foto's zeuren ;-)

Ja; een kenteken identificeert een voertuig. Maar dat kan belettering, kleur, bepaalde roestplekken, dat poppetje achter de voorruit of die kras op de zijkant ook net zo goed doen. Als het de auto van mijn vriendin is, herken ik die op een foto: kenteken leesbaar of niet.
Ben ik volledig met je eens, maar de blur-regel van het kenteken is er in geslopen. Nogmaals ,van mij mag het er uit, maar dan moeten we het er wel allemaal mee eens zijn.

Om dat te voorkomen kan je voertuigen dan m.i. voortaan beter zo in beeld brengen:

Overdrijven is ook een vak, Peen ;-)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1315 Gepost op: 15 september 2011, 20:26:52
Leg mij dan nog eens uit wat er "privacy" is aan een kenteken ? Want als een gewone burger daar mijn naam uit kan herleiden, ga ik als de donder mijn auto voorzien van kartonnen afdekking op mijn kenteken platen.

Wij bij regio15 hanteren als regel "het kan niet de bedoeling zijn dat een familie lid via ons te weten komt dat hij/zij ernstig gewond is geraakt of zelfs is omgekomen", dus we blurren. Maar een aanrijding zonder letsel .... dan is dat argument niet relevant. Nogmaals: de meeste lichtgewonde slachtoffers gaan tegenwoordig met de GSM aan het oor de ambulance in; laat staan als er zelfs helemaal geen letsel is.

Als die auto mij voorbij komt rijden, kan ik zijn kenteken lezen. Als ik daar ter plaatse kom, kan ik zijn kenteken lezen. Maar zodra het beeld op internet komt, zou het nu opeens een soort "staatsgeheim" zijn ?

Peen
Daar gaat het niet om Peen. Het gaat er niet om of ik vind dat we wel of niet een kentenen moeten afschermen. Maar zoals ik eerder aangaf,
is menig website hier afgebrand omdat ze het niet al te nauw namen met de privacy (afschermen kentekens & SO's) En nou doet een diender dat, en is het opeens geen probleem. Dat noemen ze meten met 2 maten, en daar gaat het dus over.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1316 Gepost op: 15 september 2011, 20:27:19
Ik ben het helemaal met Peen eens  O0
Uiteraard!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1317 Gepost op: 19 september 2011, 15:33:23
Al jarenlang vindt ik het grote flauwekul om een kenteken af te schermen. Toch doe ik het op mijn eigen website ook.
Als ik dit namelijk niet doe zit de mailbox vol met mails waarom ik dat niet gedaan heb, en ben het zat dat iedere keer
uit te leggen.

Met een kenteken kun je niets meer of minder dan de autogegevens opzoeken. Dat je een auto toevallig zou herkennen
als het voertuig van een bekende, lukt ook zonder het kenteken nog wel. Want denk eens na, hoeveel kentekens van de
auto´s van vrienden of familie ken jij? Juist, vast met gemak op 1 hand te tellen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1318 Gepost op: 19 september 2011, 18:21:13
Al jarenlang vindt ik het grote flauwekul om een kenteken af te schermen. Toch doe ik het op mijn eigen website ook. Als ik dit namelijk niet doe zit de mailbox vol met mails waarom ik dat niet gedaan heb, en ben het zat dat iedere keer uit te leggen.

Met een kenteken kun je niets meer of minder dan de autogegevens opzoeken. Dat je een auto toevallig zou herkennen als het voertuig van een bekende, lukt ook zonder het kenteken nog wel. Want denk eens na, hoeveel kentekens van de auto´s van vrienden of familie ken jij? Juist, vast met gemak op 1 hand te tellen.
Ik heb al moeite om mijn eigen kenteken te onthouden ;-)
Maar we poetsen het weg omdat dat verwacht wordt. Het scheelt ook nog wel eens de nodige discussie ter plaatse. Ook hulpverleners gaan er vanuit dat we het doen. Een aantal denken zelfs dat we het moeten doen. En zolang deze status quo bestaat zal ik blijven poetsen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1319 Gepost op: 19 september 2011, 19:51:16
Met de razendsnelle media (als familie inderdaad nog niet eens fatsoenlijk op de hoogte is gesteld) of wanneer er omstandigheden spelen die iemand een verdachte maken  moet je wegpoetsen. Voor de rest: onzin.