Mes

Auteur Topic: Mes  (gelezen 5966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Mes
Gepost op: 17 juli 2003, 12:44:45
In  mijn EHBO-koffer (ja wat een mens er allemaal niet instopt), zit een zakmes met een lemmetlengte van 9 cm. Is vrij scherp, en bedoeld om in voorkomende gevallen autogordels e.d. door te snijden.
Nu vertelde mij gisteren iemand dat ik die helemaal niet voorhanden mocht hebben; als de politie mijn auto zou controleren dan werd het mes in beslag genomen.

Mijn  vraag dus: wat mag wel en wat mag niet?!




Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2003, 14:08:10


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2003, 14:08:44


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2003, 09:20:23
Bedankt. Mijn mes valt dus onder categorie IV (voorhanden hebben mag, dragen niet). Toch?!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2003, 11:36:42
9 cm of langer is een subcriterium van de stiletto's valmessen en vlindermessen. Bij opvouwbare messen geldt dat het strafbaar is als het mes meer dan 1 snijkant heeft of de lengte in opengevouwen toestand is langer dan 28 cm
Onder een snijkant wordt ook bijvoorbeeld de gekartelde rand aan een duikmes bedoelt
Post anders ff een fotootje als het nu nog niet duidelijk is, ben helaas niet paranormaal begaafd ;)

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2003, 11:50:44
Zit er ook niet een verschil in als je hem weggestopt hebt in je ehbo kist. Dan is het neem ik aan toch wel duidelijk dat je hem niet bij je hebt om iemand neer te steken.

En als je je duikspullen bij je hebt dan is het toch ook wel duidelijk dat ze zo'n mes nodig hebt.

Ik bedoel.... wanneer trekken ze de grens bij een controle. Er zijn er hier in de stad meerdere al geweest waarbij ze bij meer dan 75 % wapens gevonden hebben. Is er dan helemaal geen pardon ??

Ed :)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2003, 11:58:03
Als het opvouwbare mes met 1 snijkant korter is dan 28 cm in opengevouwen toestand is het niet strafbaar

een duikersmes(blank wapen wat niet onder cat 1 valt) met 2 snijkanten, wat  dus onder cat 4 valt, en je hebt het bij je op een zodanige manier verpakt dat het niet voor onmiddelijk gebruik kan worden aangewend, bijvoorbeeld ehbo koffer in kofferbak, duiktas in kofferbak, is dan dus niet strafbaar.


m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2003, 12:11:44
9 cm of langer is een subcriterium van de stiletto's valmessen en vlindermessen. Bij opvouwbare messen geldt dat het strafbaar is als het mes meer dan 1 snijkant heeft of de lengte in opengevouwen toestand is langer dan 28 cm
Onder een snijkant wordt ook bijvoorbeeld de gekartelde rand aan een duikmes bedoelt
Post anders ff een fotootje als het nu nog niet duidelijk is, ben helaas niet paranormaal begaafd ;)

m vr gr
jvo

Bij deze, dan.


[verwijderd op 28-1-2004 i.v.m. opschoning oudere attachments]


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2003, 12:25:12
Ik zie: korter dan 28 cm, 1 snijkant, dus voldoet niet aan de omschrijving van art 2 lid1 cat1 onder 2, dus is het mes niet strafbaar volgens de WWM

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2003, 12:29:31
Mooi, had al een donkerbruin vermoeden....

Toch bewijst het forum zijn nut weer eens op deze manier!

Bedankt!

Jos