Interventievoertuigen Race Circuits

Auteur Topic: Interventievoertuigen Race Circuits  (gelezen 62734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2009, 10:55:41


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2009, 16:06:09
weet iemand toevallig watvoor betekenis alle verschillende kleurtjes in de lichtbalken voor betekenis hebben op het circuit zelf?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2009, 17:40:17
Oranje is gevarenlicht (safety car, samen met borden SC en gele vlag), blauw / groen is medical / interventie, groen gaat aan na de oranje (dus einde gevaar, safetycar gaat bij de pits van de baan af en bij start finish groene vlag + einde gele vlag).

Rode lichten zijn volgens mij gelijk aan rode vlag.

Er zitten (inter)nationaal wel wat verschillen in, is niet overal het zelfde
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2009, 00:42:01
dankjewel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2009, 18:52:40
Groen op de safety car betekend ook dat de auto erachter in mag halen... als ze de verkeerde leider opgepikt hebben...

En einde gevaar... gaat wel de groene vlag uit... maar de SC gooit meestal zn lichten uit.

En rode lichten op autos betekenen niet einde race... dat word alleen door de posten gevoerd (dmv een vlag)... volgesmij betekend het iets van gevaar ofzo(word in NL niet gebruikt zover ik weet...) Als er tijdens een SC code rood word gegeven gaat het treintje achter elkaar de pit in.

En blauw-blauw zie je meestal op de interventie/rescue/medical (ook de ambu's) voertuigen ;)

Maar idd er zit nogal verschil in per circuit, land, race klasse...

Joost


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2009, 18:58:37
Groen op de safety car betekend ook dat de auto erachter in mag halen... als ze de verkeerde leider opgepikt hebben...

En einde gevaar... gaat wel de groene vlag uit... maar de SC gooit meestal zn lichten uit.

En rode lichten op autos betekenen niet einde race... dat word alleen door de posten gevoerd (dmv een vlag)... volgesmij betekend het iets van gevaar ofzo(word in NL niet gebruikt zover ik weet...) Als er tijdens een SC code rood word gegeven gaat het treintje achter elkaar de pit in.

En blauw-blauw zie je meestal op de interventie/rescue/medical (ook de ambu's) voertuigen ;)

Maar idd er zit nogal verschil in per circuit, land, race klasse...

Joost

De rode lichten zitten wel op de auto's in Assen ;)
Groen word (ook?) gebruikt bij ''einde'' gevaar (einde gele vlaggen) ;)

Maar het verschilt per rijders-briefing / evenement
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2009, 19:25:43
Ow oke.. kan ook :P Ik ben van Zandvoort... dus daar zal het verschil wel inzitten :D

Joost


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #27 Gepost op: 18 september 2009, 20:09:43
In de auto- en motorsport worden verschillende kleuren verlichting op de interventievoertuigen gebruikt. Er zijn hierover weinig regels, veelal verschilt van het circuit tot circuit.

Over het algemeen zijn de interventievoertuigen uitgevoerd met gele verlichting, maar om verwarring met de Safety Car te voorkomen wordt steeds vaker een andere kleur voor niet-Safety Car-voertuigen gebruikt. De FIA-regelgeving schrijft voor de Safety Car uitgevoerd is met gele verlichting en een groene lamp. Zodra de Safety Car ingezet wordt rijdt deze met ingeschakelde gele verlichting de baan op. Mocht de leidende deelnemer zich niet achter de Safety Car begeven, dan kan de wedstrijdleiding besluiten om eventuele achterblijver de Safety Car in te laten halen. Dit wordt kenbaar gemaakt door een groene lamp op de Safety Car in te schakelen.

In de praktijk blijkt dat coureurs vaak alleen maar naar zwaailampen en niet naar het opschrift van de auto kijken; coureurs blijven wel eens ten onrechte achter een rescueauto of Medical Car hangen. Een Safety Car mag niet ingehaald worden (tenzij de groene lamp ingeschakeld is), maar alle andere interventievoertuigen mogen wel voorbij gestoken worden.
Daarom is men in België begonnen om alle andere interventievoertuigen uit te voeren met blauwe verlichting. Alle personenvoertuigen die enigszins op een Safety Car kunnen lijken, maar dat niet zijn, worden dus uitgevoerd met een blauwe zwaailamp.
Op het TT Circuit Assen heeft men dit enige jaren geleden ook overgenomen, te meer omdat de Safety Car en Medical Car beide een zilvergrijze Audi S4 zijn. De Medical Car heeft dus een blauwe LED-balk en de Safety Car een gele LED-balk (inclusief 2 permanente groene lampen). De rescuevoertuigen zijn vooalsnog wel voorzien van gele verlichting.
Daarnaast wordt in Assen door de Course Car een dakset met 3 kleuren gebruikt: oranje, groen en rood. Oranje wordt voor algemene doeleinden gebruikt. De rode lamp wordt gevoerd als het circuit formeel gesloten wordt (alle baanposten tonen dan een groene vlag om aan te geven dat alles ok is). Aan het einde van de dag wordt het circuit weer geopend en dan voert de Course Car de groene lamp.

Over Zandvoort gesproken; daar heeft men de blauwe lamp tegenwoordig ook ingevoerd. De Medical Car en Course Car voeren daar nu ook een blauwe LED-balk.

Voor de motorsport zijn er weinig regels omtrent de verlichting. In de MotoGP worden rode lampen gebruikt, waarschijnlijk omdat dit mooi staat op de witte BMW's? De Superbike Alfa's voeren gele verlichting. Alleen voor de Endurance-evenementen met motoren is voorgeschreven dat de Medical Car voorzien moet zijn van blauwe lampen. De Safety Car moet dan uitgerust zijn met 2 gele en 2 rode lampen (in de laatste ronde worden de rode lampen ook ingeschakeld om de coureurs aan te geven dat het de laatste ronde achter de Safety Car is).


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #28 Gepost op: 8 november 2009, 22:18:36
Nissan Pathfinder Safety Car tijdens de Euregio Rally. :)



OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 8 november 2009, 23:31:08
Hadden ze de lichtbalk niet aan? Ik dacht ooit eens gezien te hebben dat deze blauw is ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !