Richtlijnen traumaheli

Auteur Topic: Richtlijnen traumaheli  (gelezen 3084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ljcdevries

  • Gast
Gepost op: 2 februari 2007, 10:13:22
Goedendag,

Kan iemand mij vertellen wat de richtlijnen zijn voor de traumaheli, welke moeten worden opgevolgd op de plaats ongeval.
Ik heb het dan voornamelijk over zwaailichtdiscipline van de aanwezige hulpdiensten, het afzetten en markeren van de landingsplaats, enz.

Met vriendelijke groeten,

Johan de Vries




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2007, 10:49:58
Goedendag,

Kan iemand mij vertellen wat de richtlijnen zijn voor de traumaheli, welke moeten worden opgevolgd op de plaats ongeval.
Ik heb het dan voornamelijk over zwaailichtdiscipline van de aanwezige hulpdiensten, het afzetten en markeren van de landingsplaats, enz.

Met vriendelijke groeten,

Johan de Vries

Kijk hier maar even voor de protocollen: http://www.anwb-medical-air.nl/protocollen.html
In het algemeen zal de piloot zelf zijn landingsplek uitzoeken, dus valt er weinig te markeren. Het aanzetten van zwaailichten zou de herkenbaarheid van de ongevalslocatie vergroten vanuit de lucht...


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2007, 22:28:22
www.tro.nl

is ook veel info te vinden met name tot lifeliner 3/mmt regio oost

Met name ook interesante info over verantwoordelijkheid
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


0923993

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2007, 10:19:06
Afzetten van een locatie wordt meestal al geregeld door de politie, over het algemeen zijn de regionale korpsen hier wel van op de hoogte.

Zwaailichten van alle hulpverleningsvoertuigen vallen zeker op van uit de lucht en dragen zeker in duister/donker zeer ver in de lucht.

Wat mij wel opvalt is dat veel mensen het onderschatten wat het betekend dat een helikopter gaat landen of gaat opstijgen. De luchtstromen zijn enorm en ook redelijk zware voorwerpen worden door de lucht geslingerd wat uitermate gevaarlijk is voor omstanders maar ook voor hulpverleners.

Dat geldt ook voor hulpverleners zelf die een opdracht hebben gekregen om het MMT verder te vervoeren of te begeleiden naar de inzetlocatie. Naar de helikopter rennen dient geen doel en is erg gevaarlijk. De arts stapt zelf uit als het kan en rent van de helikopter af. De verpleegkundige stapt  iets later uit en voegt zich bij de arts.

Belangrijk is om als een andere hulpverlener toch de heli moet naderen net na de landing de heli van voren gaat benaderen en echt bewust contact zoek met de man rechtsvoor (nb voor de kijkers links/de piloot zit niet op de zelfde plek als een chauffeur in een auto zit  8) ). Maar het veiligste en beste advies is wachten op de MMT-ers die uitstappen en niet zelf er naar toe gaan.

Vertrek is veel vaker lastiger dan de aankomst omdat publiek gaat samen stromen om het vertek te bewonderen. Juist dan is het belangrijk dat mensen echt op afstand blijven. De piloot zal ook niet opstijgen als publiek te dichtbij staat.

Groet,

Peter


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2007, 10:44:05
Altijd leuk als de heli opstijgt vanaf het Radboudziekenhuis: dat landingsveld staat naast de fietsenstalling, en alles wat niet precies in de rekken staat wordt om/weggeblazen  ::)
Arts  www.alphalog.nl


0923993

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2007, 09:25:10
Altijd leuk als de heli opstijgt vanaf het Radboudziekenhuis: dat landingsveld staat naast de fietsenstalling, en alles wat niet precies in de rekken staat wordt om/weggeblazen  ::)

En vorken, messen, lepels, kopjes, lunchtrommeltjes komen ook vanzelf dichterbij de afwaskeuken als vooral studenten niet zelf hun rotzooi opruimen  ;)