Helihaven voor Tilburgs ziekenhuis

Auteur Topic: Helihaven voor Tilburgs ziekenhuis  (gelezen 8035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2007, 11:23:14
er stond vandaag een stuk in de krant dat de heli er niet geland is omdat het volgens een getuige niet mocht amar weer op het oude grasvel;d zoals daarvoor.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Harry007

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2007, 13:50:56
Weet iemand hoe het dan nu zit als de ll3 in de buurt van nijmegen een traumaslachtoffer heeft dat per heli vervoerd wordt? Is er dan dus geen mogelijkheid om bij het Radboud te landen of zie ik dat verkeerd?


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2007, 14:11:22
Weet iemand hoe het dan nu zit als de ll3 in de buurt van nijmegen een traumaslachtoffer heeft dat per heli vervoerd wordt? Is er dan dus geen mogelijkheid om bij het Radboud te landen of zie ik dat verkeerd?

Jawel hoor, bij het Radboud is een grasveldje, daar staat een grote H op en kan de LL3 dus gewoon landen, dat is nabij het SEH ingang/fietsenstalling.
Nurse powerrrrr


Michelle1983

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2007, 21:02:45
Het onderscheid zit in het landen op een willekeurig veld of op een luchtvaartterein. Door het helidek is het een luchtvaartterein en moet aan allerlei eisen worden voldaan.


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2007, 21:09:14
Zou wel erg raar zijnn als de ll3 verkast naar tilburg, zou een rare verdeling in grondgebied worden :D


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2007, 21:25:29
Het onderscheid zit in het landen op een willekeurig veld of op een luchtvaartterein. Door het helidek is het een luchtvaartterein en moet aan allerlei eisen worden voldaan.

Niet helemaal waar.
Het grasveld bij het ziekenhuis Tilburg was al aangewezen als een luchtvaartterrein en staat in het VFG (Visual Flight Guide) al als dusdanig vermeld, met als type -paved- (besteend) en verder omschreven per afmetingen, verlichting en dergelijken.
KLIK HIER
Per NOTAM (notice to airmen - bericht aan luchtvarenden) is bekend gesteld op 18 december dat de heliport St. Elisabeth hospital Tilburg gesloten is vanaf 18 december totaan 18 januari, estimated 13hrs lokale tijd. De verwachting die is uitgegeven is dat de helispot per 18 januari 13 uur weer geopend zal zijn.

Dit verklaart waarom ze daar nu dus nog niet landen.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2007, 21:34:38
Ik neem m'n eerste bericht dan terug. Had wel gezocht naar NOTAMs maar niet gevonden over Tilburg. In de media is het bericht dat het probleem zit in het feit dat het personeel niet geschoold is om om te gaan met de schuimblusinstallatie. Vervolgens werd uitgelegd dat dit voortkwam uit een onderscheid tussen ad hoc landingsplaatsen en helihavens voor permanent gebruik (met het oog op Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen artikel 2 en 8 lid 4).


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2007, 21:51:38
Als je in die VFG kijkt (link gebruiken en dan een stukkie eraf halen aan het end :P) kun je zien welke ziekenhuizen allemaal vermeld staan met een heli-spot of heli-haven die als luchtvaartterrein toegewezen zijn.
Een lap asfalt met een witte H is niet voldoende zoals je kunt zien, het nodige aan extra's zijn vereist om die status te kunnen krijgen.

Voor wat betreft de schuimblus-installatie kan ik slechts gissen naar de tijdelijke sluiting, en dat die bedoeld zal zijn om OF de mensen voldoende opleiding te geven OF om de blusinstallatie automatisch te maken.

Het enige wat er nu vermeld staat is deze regel:
Rescue and fire fighting services AVBL wat staat voor available - beschikbaar.
Als dat een minimale vereiste is van 2 BHV-ers met twee brandblussers en een aangevulde opleiding, dan zal het tot die tijd dat de NOTAM ingetrokken wordt op die manier worden opgelost.  VERMOED ik!


Michelle1983

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2007, 22:37:49
Bedankt! Leer zo telkens weer wat bij (begin steeds meer te leren over luchtvaartregels en blijft leuk :) ).

Heb nu ook de NOTAM gevonden die ik gemist had:
Citaat
B0566/06 EHAA From: 0612180915 To: 0701181200EST. heliport ST.elisabeth HOSP Tilburg PSN 513220N0050613 CLSD.


Gast

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2007, 22:42:47
That's the one ;)