Frequentie en duur BHV-opleiding

Auteur Topic: Frequentie en duur BHV-opleiding  (gelezen 5938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vinma

  • Gast
Gepost op: 12 mei 2006, 15:46:08
Ik kom (als adviseur) zeer regelmatig bij bedrijven waar de BHV'ers éénmaal per jaar een herhalingscursus volgen. Allemaal keurig netjes.  :)
Maar:
Als ik dan vraag waarom dit bedrijf kiest voor twee dagdelen per jaar, in plaats van het wettelijk voorgeschreven dagdeel per jaar, krijg ik als antwoord dat de persoon die de BHV-opleiding verzorgt heeft gezegd dat het een wettelijke verplichting is om een dag per jaar te oefenen...! :-\

Wat zijn jullie ervaringen?
Welke maat voor frequentie hanteren jullie?




Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2006, 17:13:24
Ik kom (als adviseur) zeer regelmatig bij bedrijven waar de BHV'ers éénmaal per jaar een herhalingscursus volgen. Allemaal keurig netjes.  :)
Maar:
Als ik dan vraag waarom dit bedrijf kiest voor twee dagdelen per jaar, in plaats van het wettelijk voorgeschreven dagdeel per jaar, krijg ik als antwoord dat de persoon die de BHV-opleiding verzorgt heeft gezegd dat het een wettelijke verplichting is om een dag per jaar te oefenen...! :-\

Wat zijn jullie ervaringen?
Welke maat voor frequentie hanteren jullie?

Is toch 1 dagdeel LRH & 1 dagdeel BOC ?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2006, 20:06:19
Ik kom (als adviseur) zeer regelmatig bij bedrijven waar de BHV'ers éénmaal per jaar een herhalingscursus volgen. Allemaal keurig netjes.  :)
Maar:
Als ik dan vraag waarom dit bedrijf kiest voor twee dagdelen per jaar, in plaats van het wettelijk voorgeschreven dagdeel per jaar, krijg ik als antwoord dat de persoon die de BHV-opleiding verzorgt heeft gezegd dat het een wettelijke verplichting is om een dag per jaar te oefenen...! :-\

Wat zijn jullie ervaringen?
Welke maat voor frequentie hanteren jullie?
Ja, maar twee halve dagen is ook een dag en het mag bovendien ook vaker  ;)


vinma

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2006, 09:53:14
Ja, maar twee halve dagen is ook een dag en het mag bovendien ook vaker

Zie onderstaande: het is dus nog sterker, cursussen, ofeningen en "andere activiteiten" worden op één hoop gegooid. Zolang de kennis en vaardigheden maar op het gewenste niveau gehandhaafd blijven!
Met andere woorden: de meeste bedrijven worden verkeerd voorgelicht! :-\

Arbobesluit Afdeling 4 Bedrijfshulpverlening
Artikel 2.22 Oefening
Voor bedrijfshulpverleners worden herhalingscursussen en oefeningen of andere activiteiten georganiseerd waaraan de bedrijfshulpverleners deelnemen. Deze cursussen, oefeningen of activiteiten zijn van een zodanige inhoud en frequentie dat de kennis en vaardigheden van de bedrijfshulpverleners op het voor een adequate bedrijfshulpverlening vereiste niveau gehandhaafd blijven.

Arbobeleidsregel 2.21
Grondslag: Arbobesluit artikel 2.21, eerste lid en artikel 2.22
2. Om de twee jaar worden per aangewezen werknemer ten minste 8 uur besteed aan herhalingscursussen en oefeningen of andere activiteiten als bedoeld in artikel 2.22 van het Arbeidsomstandighedenbesluit. Hiervan wordt een registratie bijgehouden.


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2006, 12:49:20
Ik kom (als adviseur) zeer regelmatig bij bedrijven waar de BHV'ers éénmaal per jaar een herhalingscursus volgen. Allemaal keurig netjes.  :)
Maar:
Als ik dan vraag waarom dit bedrijf kiest voor twee dagdelen per jaar, in plaats van het wettelijk voorgeschreven dagdeel per jaar, krijg ik als antwoord dat de persoon die de BHV-opleiding verzorgt heeft gezegd dat het een wettelijke verplichting is om een dag per jaar te oefenen...! :-\

Wat zijn jullie ervaringen?
Welke maat voor frequentie hanteren jullie?

Er bestaat geen enkele wet die voorschrijft dat je een hele dag aan nascholing moet.
Er bestaat zelfs geen wet die je verplicht om te scholen.
De wet schrijft voor dat BHVers op hun taak voorbereid moeten zijn , maar hoe en door wie wordt niet aangegeven.
Alle commerciele bedrijven laten ons geloven dat opleidingen verplicht zijn maar ze kunnen het mij niet aantonen.


vinma

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2006, 15:18:57
Er bestaat geen enkele wet die voorschrijft dat je een hele dag aan nascholing moet.
Er bestaat zelfs geen wet die je verplicht om te scholen.
De wet schrijft voor dat BHVers op hun taak voorbereid moeten zijn , maar hoe en door wie wordt niet aangegeven.
Alle commerciele bedrijven laten ons geloven dat opleidingen verplicht zijn maar ze kunnen het mij niet aantonen.

Je hebt helemaal gelijk!
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2006, 11:14:06

Er bestaat geen enkele wet die voorschrijft dat je een hele dag aan nascholing moet.
Er bestaat zelfs geen wet die je verplicht om te scholen.
De wet schrijft voor dat BHVers op hun taak voorbereid moeten zijn , maar hoe en door wie wordt niet aangegeven.
Alle commerciele bedrijven laten ons geloven dat opleidingen verplicht zijn maar ze kunnen het mij niet aantonen.


Je hebt helemaal gelijk!
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt?

Omdat we te maken hebben met de nieuwe aanpak richtlijnen, die overigens de kracht van europese wetten hebben.
De deelstaten moeten deze richtlijnen inpassen in de nationale wetgeving.

Deze richtlijnen komen er allemaal op neer dat ze doelen formuleren en, waar nodig, minimale eisen stellen.

"De cursussen, oefeningen of activiteiten zijn van een zodanige inhoud en frequentie dat de kennis en vaardigheden van de bedrijfshulpverleners op het voor een adequate bedrijfshulpverlening vereiste niveau gehandhaafd blijven."

Hoe men deze doelen wil bereiken, is aan de verantwoordelijke werkgever.

Daarom is ook het eenheidsdiploma EHBO niet meer verplicht gesteld. Hij kan er voor kiezen om een andere organisatie te benaderen.

uitgangspunten van de nieuwe aanpak richtlijnen zijn o.a.
- het raamwerk van de richtlijnen is steeds op de zelfde manier opgebouwd
- een bepaald aspect wordt in richtlijn vastgelegd, andere richtlijnen verwijzen voor dat aspect naar die richtlijn.
- richtlijnen mogen niet tegenstrijdig zijn.

Heel mooi, maar het blijft mensenwerk en dus gaat het regelmatig mis....

De discussies van de BIG wet maken meer dan eens duidelijk dat we te maken hebben met bevoegdheden en bekwaamheden.

Want hoe kan de werkgever aantonen dat te allen tijde adequate hulpverlening binnen enkele minuten gewaarborgd is ?
Door gedocumenteerd te kunnen aantonen, dat de risico's in beeld zijn gebracht (risico inventarisatie), welke maatregelen genomen moeten worden om de  risico's tot een aanvaard nivo terug te brengen (risico evaluatie) en welke maatregelen zijn genomen. Dat laatste kan hij aantonen door het overleggen van documenten waaruit blijkt dat de hulpverleners adequaat zijn opgeleid en dat de hulpverleners zijn aangesteld, inclusief de taakomschrijvingen en daarbij behorende hulpmiddelen en bevoegdheden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2006, 12:48:30
De verwarring komt waarschijnlijk meer doordat geldig houden van een certificaatje van een bepaalde instelling zoals NIBHV of welke andere organisatie dan ook word verward met "de wet".

Moet iemand gecertificeerd zijn om competent te zijn ? nee, maar het is handig dat men iets kan aantonen.

Als je de wet correct intepreteerd word er niet om een certificering gevraagd maar om een bepaalde mate van competentie  en niet om een certificering.

Competentie Management is het proces dat zorgt dat de organisatie en de individuele medewerkers competent genoeg zijn om de taken uit te voeren waarvoor ze staan. Maar wanneer ben je nu competent en hoe word je competent en hoe blijf je competent en hoe maak je dat aantoonbaar . Een certificering op zich zelf wil nog niet zeggen dat iemand competent is., Als je rijbewijs haald, wil het nog niet zeggen dat je goed kan auto rijden, laat staan 4x4 rijden..

  • Trainingsniveau Dit niveau kan je halen door het volgen van opleidingen en trainingen
    Dit niveau kan je meestal certificeren
    .
  • Oefening niveau Dit niveau kan je halen door het in bepaalde situaties te beoefenen.
  • Praktijk Ervaring De praktijk ervaring wordt vastgelegd door het incident-formulieren en incidentrapportages en evaluaties. Deze worden meegenomen in de functioneringsbeoordelingen.
    Praktijk ervaring opdoen is lastig te organiseren, Stages kunnen een vorm zijn van praktijk ervaring opdoen. Je praktijk ervaring leg je ook zelf vast in je logboek

  • Zelfstandig beoordelingsvermogen Dit kan alleen door diverse verschillende scholingen te volgen, diverse oefeningen mee te doen, en regelmatig ook in de praktijk uit te voeren onder verschillende omstandigheden.
Dus competent zijn is dus wat anders dan het geldig houden van een certificaatje..


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2006, 15:14:38
helemaal mee eens........... ;)


vinma

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2006, 09:48:21
helemaal mee eens........... ;)

Volledig mee eens.... ;D