RB boot in problemen

Auteur Topic: RB boot in problemen  (gelezen 10656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gepost op: 22 mei 2006, 11:52:34
Naar aanleiding van het artikel op ww.knrm.nl:

http://www.knrm.nl/70reddingstations/ijmuiden/06reddingrapporten/?TheArticle=7111&hm=1

Het verbaast me dat RB IJmuiden wederom met een eigen boot in de problemen te maken krijgt, volgens mij niet de eerste keer dat dit gebeurt. Wat ik me afvraag of het risico's bij IJmuiden groter is dan in andere gebieden (hoor weinig dat brigade boten omslaan). Mogelijk een discusssie onderwerp??


9910001


9910001


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2006, 12:22:00
Het betreffende artikel:

Koos van Messel gealarmeerd voor een omgeslagen reddingsbrigade bootje
Zaterdagmiddag 20 mei half 3:De bemanning van de Koos van Messel wordt door de alarmcentrale te Haarlem gealarmeerd voor een omgeslagen bootje. Het blijkt te gaan om een Rescue2 bootje van de IJmuider Reddingsbrigade. De golfhoogte is 2 meter met uitschieters tot 3 en er waait een stevige zuidwesten wind 7 beaufort.Het bootje bevind zich ten zuiden van de zuidpier.
Daar de Donateur van Station Wijk aan Zee op het water is voor een oefening koerst zij ook richting het omgeslagen bootje.
Bij het bootje aangekomen neemt de Donateur de 2 bemanningsleden aan boord en wordt getracht het bootje te bergen.
Dit lukt echter niet omdat het bootje te dicht bij het strand ligt. Tijdens deze reddingsactie heeft de Donateur zelf schade opgelopen.
Een groot stuk nylon lijn van het omgeslagen bootje is door de waterjet aangezogen. Met het gevolg dat de Donateur nog maar 1 motor had waar ze mee konden varen. Om 15:05 arriveert de Donateur in Seaport Marina waar de slachtoffers aan de wal worden gezet. Na een uurtje bezig zijn geweest om de lijn uit de waterjet te krijgen is de Donateur onder begeleiding van de Koos van Messel weer retour Wijk aan Zee gegaan.
De Koos van Messel wordt bedankt voor de begeleiden en keert retour KRNM steiger waar zij om 16: 30 uur afmeert en klaar wordt gemaakt voor de volgende actie.
Brandwacht 1e klas + WVD


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2006, 13:18:30
Weet niet of je het gebied rond de pier met storm wel eens gezien hebt? Door de omvang van de pier zorgt dit voor rare stroming en golfslag die op andere plekken in Nederland niet/nauwelijks voorkomt.

Blijft de vraag of de risico's die genomen worden dan misschien groter zijn? Ik weet hoe de situatie in Zandvoort dit weekend was en heb heerlijk gevaren, maar had als ik een aantal golven iets anders had genomen/meer risico had genomen, misschien ook wel omgeslagen. In het kader van instructie zoek je het gevaar wel meer op, maar blijft de vraag hoever je het moet opzoeken. In geval van IJRB is dit een interne vraag die niet door ons beantwoord kan en moet worden

tenslotte: gaan er bij andere brigade's geen boten om. Weet zeker van wel!  De afgelopen jaren bij ons gelukkig maar 1 keer en bij andere brigades waarschijnlijk ook wel een aantal keren. Het 'geluk' hierbij is dat dit in nagenoeg alle gevallen dan intern opgelost wordt (dus zonder hulp van bv KNRM etc) en de pers hierdoor niet wordt ingelicht. Hierdoor lijkt het alsof het nu weer IJmuiden is..... 8)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2006, 14:16:05
Weet niet of je het gebied rond de pier met storm wel eens gezien hebt? Door de omvang van de pier zorgt dit voor rare stroming en golfslag die op andere plekken in Nederland niet/nauwelijks voorkomt.

Blijft de vraag of de risico's die genomen worden dan misschien groter zijn? Ik weet hoe de situatie in Zandvoort dit weekend was en heb heerlijk gevaren, maar had als ik een aantal golven iets anders had genomen/meer risico had genomen, misschien ook wel omgeslagen. In het kader van instructie zoek je het gevaar wel meer op, maar blijft de vraag hoever je het moet opzoeken. In geval van IJRB is dit een interne vraag die niet door ons beantwoord kan en moet worden

tenslotte: gaan er bij andere brigade's geen boten om. Weet zeker van wel!  De afgelopen jaren bij ons gelukkig maar 1 keer en bij andere brigades waarschijnlijk ook wel een aantal keren. Het 'geluk' hierbij is dat dit in nagenoeg alle gevallen dan intern opgelost wordt (dus zonder hulp van bv KNRM etc) en de pers hierdoor niet wordt ingelicht. Hierdoor lijkt het alsof het nu weer IJmuiden is..... 8)

Ik ben er geweest met windkracht 6 aan boord van de Christien, en ik was diep onder de indruk en nam mijzelf voor er met de Seeker nooit heen te gaan bij deze windkracht.

Toch zijn we er met wapper 7 doorgevaren toen we naar Engeland gingen. De golven sloegen over de Seeker heen (lees er in), maar ze sloeg niet om.

Wat kan er (behalve schade aan de Rescue 2 en een naar stuk in de krant) fout gaan als je een goed droogpak aan hebt?

Geen commentaar leveren is mij wat te gemakkelijk. Ik vind het zinnig niet helemaal goed verlopen akties van anderen te evalueren om er van te leren. Beter die van een ander dan die van mijzelf. Met respect voor de bemanning van de reddingsboot natuurlijk. Zondag zijn wij er ook uitgeweest en ik dacht nog, laat ik in de haast de camera thuis, deze golven voor Almere op het Gooimeer geloofd niemand.  Als je iets verkeerd doet sla je daar ook echt om, dat kan nog als je stil ligt!

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2006, 14:53:31
Erny,

wy hebben het geluk, dat wij geen betonnen obstakels in "onze" zee hebben liggen om de zeewering te behouden. In "ons" gebied kan je ongelimiteerd raggen van Noord naar Zuid en visa versa. Zoals jij al aanhaalt is de stroming en de daarbij ontwikkelende golven rond dergelijke grote pieren zeer verradelijk.

Wat mij ondertussen wel opvalt, is dat het telkens een Rescue 2 is die omgaat. Vroeger ging men niet om met de "M&R brandingboot". Zou deze boot dus wel geschikt zijn voor de uitgevoerde handelingen van de hedendaagse reddingsbrigade of is dit type boot dus niet geschikt voor het zeegebied. En om welke rede is deze Rescue 2 dan minder geschikt. Als ik naar mijn ervaringen met dit type boot kijk, vind ik hem te zwaar en te log. Zeker voor het varen in de branding. Maar die is in IJmuiden heel anders.

Wat kan er (behalve schade aan de Rescue 2 en een naar stuk in de krant) fout gaan als je een goed droogpak aan hebt?

Kleding is nooit een probleem. Als er een reddingsbrigade in Kennemerland een goed kledingpakket heeft, dan is dat de IJRB wel. Zij zijn namelijk elke weekend ook paraat voor de pieren, ook in de winter. Met hagel en sneeuw.

RR (vergissen is menselijk)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2006, 15:22:23
Het is ook niet om kritiek te leveren aan een brigade, maar leren van andere ervaringen is erg nuttig. Dat het een vreemde branding bij een pier kan zijn, wil ik geloven. Echter tot waar moet je gaan met varen, is dan mijn vraag. Wat kan wel en wat kan niet? Ben aflopen zaterdag niet op het water geweest, maar wil geloven dat het niet makkelijk was om te varen.

9910001
9910001


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2006, 17:19:20
Ik ben geen kenner op dit gebied, vandaar mijn vraag:
Zou een RIB in de branding minder snel om gaan dan zo'n brandingsboot (zonder tube)?

Anders is het misschien een idee voor de IJRB om alleen met een RIB bij de pieren te varen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2006, 17:38:27
Wat ik mij van afgelopen jaar kan herrineren was een motorstoring de oorzaak.
Ik hoop dat iemand van IJmuiden waar dan ook een verslag doet net als verleden jaar, om er weer van te leren.
Wrang is dat op hun site nu nog steeds staat: De nieuwe Rescue II - de 52-19 - is bijna klaar  ???


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2006, 09:28:08
Ik ben geen kenner op dit gebied, vandaar mijn vraag:
Zou een RIB in de branding minder snel om gaan dan zo'n brandingsboot (zonder tube)?

Anders is het misschien een idee voor de IJRB om alleen met een RIB bij de pieren te varen.

Maarten,

de IJRB beschikt over RIB's, maar deze zijn van het kleinere type SB Cat. En met dat type RIB was het afgelopen weekend zeer onverstandig om het ruime sop te keizen. Deze SB Cat zijn ideale boten om te patrouilleren met mooi weer en geen golfslag. Tenzij je een kamikze piloot bent en achter deze RIB een 25 pk handgestuurde motor hangt en daarmee het noodlot wilt tarten.

 thundercatracing Nieuw Zeeland

De IJRB heeft speciaal gekozen voor dit type Rescue 2, vanwege de polyester hull. Deze kan je voorzichtig tegen de pier leggen en gaat je tube niet lek. Dat natuurlijk uitsluitend bij goede weersomstandigheden.

En wat Muistroom reeds aanhaalde, indien motorstoring de oorzaak is, dan kan je als schipper er heel weinig aan doen. Ik hoop zaterdag a.s. op de reddingspost "de Weacker" het gehele verslag te horen, omdat ik zojuist een uitnodiging heb ontvangen om de overdracht en ingebruike name van het nieuwe materiaal van de IJRB heb gekregen.

RR (een echte party crasher)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2006, 09:35:37
Maarten,

de IJRB beschikt over RIB's, maar deze zijn van het kleinere type SB Cat. En met dat type RIB was het afgelopen weekend zeer onverstandig om het ruime sop te keizen. Deze SB Cat zijn ideale boten om te patrouilleren met mooi weer en geen golfslag. Tenzij je een kamikze piloot bent en achter deze RIB een 25 pk handgestuurde motor hangt en daarmee het noodlot wilt tarten.

  thundercatracing Nieuw Zeeland

De IJRB heeft speciaal gekozen voor dit type Rescue 2, vanwege de polyester hull. Deze kan je voorzichtig tegen de pier leggen en gaat je tube niet lek. Dat natuurlijk uitsluitend bij goede weersomstandigheden.

En wat Muistroom reeds aanhaalde, indien motorstoring de oorzaak is, dan kan je als schipper er heel weinig aan doen. Ik hoop zaterdag a.s. op de reddingspost "de Weacker" het gehele verslag te horen, omdat ik zojuist een uitnodiging heb ontvangen om de overdracht en ingebruike name van het nieuwe materiaal van de IJRB heb gekregen.

RR (een echte party crasher)

Als motorstoring de oorzaak is, geeft dat des te meer de KNRM gelijk om met twee motoren te varen. Ook handig als je er een lijn mee opzuigd enzo.

Henk