RB boot in problemen

Auteur Topic: RB boot in problemen  (gelezen 10498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2006, 19:41:30

Als motorstoring de oorzaak is, geeft dat des te meer de KNRM gelijk om met twee motoren te varen. Ook handig als je er een lijn mee opzuigd enzo.

Henk

Henk,

maar nu het praktische van strand-reddingsbrigades. De boten moeten op de hand gelanceerd kunnen worden vanaf het strand. Probeer de "Koen Oberman" van de KNRM Callantsoog maar eens op de hand te lanceren met een leuke zoper. Alleen de boot weegt al 1500 kg.

RR (niet echt ARBO-technisch verantwoord)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2006, 19:49:34
Henk,

maar nu het praktische van strand-reddingsbrigades. De boten moeten op de hand gelanceerd kunnen worden vanaf het strand. Probeer de "Koen Oberman" van de KNRM Callantsoog maar eens op de hand te lanceren met een leuke zoper. Alleen de boot weegt al 1500 kg.

RR (niet echt ARBO-technisch verantwoord)

Nee, mee eens. Maar het hoeven geen twee motoren van 75 pk te zijn, de Cobra, onze berger hier heeft als tweede motor een 8 pk. Die hangt opgeklapt aan z'n spiegel, met z'n eigen tweetakt tankje. Met recht een thuiskomertje. Dat maakt in het lanceren toch niet zoveel uit? Blijf je voor het strand dan is het misschien niet zo belangrijk, maar ga je tussen de pieren spelen en je bent zo'n drie of vier keer omgeslagen zou ik toch eens aan andere opties gaan denken. Kan je zo'n rescue twee trouwens makkelijk lanceren van af het strand? Het lijkt me zowiezo al een flinke jongen.

Henk


Jort

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2006, 21:28:58
een R2 is makkelijk met 3 man te lanceren,
we hebben geluk gehad dat hij op het strand geland is en niet tegen de blokken van de zuidpier.
Trouwens de schade valt ook mee aan mast, staartstuk en de splitkap

Gr Goof
Doe jij maar normaal, ik doe al gek genoeg!!!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2006, 21:43:09
Een R2 is makkelijk met 3 man te lanceren,

Tuurlijk, ook met een leuke zoper?? Dat heeft de Rescue 2 bij ons afgedaan en zijn we overgegaan op de RIB's, zoals de Duarry SR8 en Duarry SR6. Maar voor het type RIB zijn meerder varianten te verkrijgen en wil absoluut niet zeggen dat Duarry de beste is, maar ik kom er aardig mee uit de voeten.

Daarbij hebben ze in IJmuiden altijd nog de keuze om tussen de pieren, ofterwel vanuit de Marina te starten. Hierdoor is er altijd een relatief veilige lanceerplaats voor handen is.

RR (die al eens een knieschijf gebroken heeft bij een foute lancering)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2006, 22:50:44
Wat mij eigenlijk het meeste opvalt is de manier waarop de KNRM dit in het nieuws brengt, nogal neerbuigend: 'de bemanning is gealarmeerd voor een omgeslagen reddingsbrigade bootje', toch jammer, de brigades worden een beetje neergezet als het achterlijke zusje van stoere broer de KNRM.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Dave

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2006, 11:24:31
Tja, het blijft natuurlijk weer het welles / niettes spelletje... is die belachelijke Rescue 2 beter dan een RIB? Ik weet het niet, maar zoals Henk ook schreef ik zou er zeker voor kiezen om met 2 motoren te varen.... en wellicht een goed idee om eens te kijken naar een schip dat de golven aan kan.... iets langer dus...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2006, 13:09:30
Wat mij eigenlijk het meeste opvalt is de manier waarop de KNRM dit in het nieuws brengt, nogal neerbuigend: 'de bemanning is gealarmeerd voor een omgeslagen reddingsbrigade bootje', toch jammer, de brigades worden een beetje neergezet als het achterlijke zusje van stoere broer de KNRM.
Dat was mij ook al opgevallen.
Wanneer zij een boot op een dam zetten, hoor en zie je daar niets van.
En geloof me, ook bij de KNRM gebeuren er wel eens dingen


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2006, 17:29:10
Wat mij eigenlijk het meeste opvalt is de manier waarop de KNRM dit in het nieuws brengt, nogal neerbuigend: 'de bemanning is gealarmeerd voor een omgeslagen reddingsbrigade bootje', toch jammer, de brigades worden een beetje neergezet als het achterlijke zusje van stoere broer de KNRM.

Dat was mij ook al opgevallen.
Wanneer zij een boot op een dam zetten, hoor en zie je daar niets van.
En geloof me, ook bij de KNRM gebeuren er wel eens dingen

Misschien typeert dit de lokale samenwerking tussen Reddingsbrigade en het station van de KNRM. Elke hulpverlenende instantie maakt wel eens een blunder, maar om dat zo uit te meten in de pers is volgens mij niet gewenst. En dan zeker de gezette toon.

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, is het spreekwoord. Maar haal eerst de balk uit je eigen oog, voor de splinter in andermans . . . . . . . . juist. Als een willekeurige schipper van een zeiljacht in problemen komt, wordt dit "normaal" gebracht. Maar nu wordt wederom de IJRB hierdoor aan de schandpaal geketend.

Overigens heb ik zojuist nog even het ruime sop gekozen, via de Marina, en even naar buiten geweest. Maar schrok toch weer even van de daar plotsling omhoog komende pieken voorbij de Zuidpier. Af en toe worden golven daar door stroming en wind tot grote hoogten opgeworpen.

RR (varen is leuker dan buiten spelen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2006, 22:31:11
RR (varen is leuker dan buiten spelen)
Kom je morgen buitenspelen dan, of moet je als 'enige' in Nederland werken??. Het zeetje zag er vanmiddag top uit...dus...... 8)
[img]/img]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2006, 22:56:53
Langere boten of meerdere motoren lijken mij uit gewichttechnische zaken geen optie, een tweede kleinere moter hangt alleen in de weg en kom je ook niet mee terug door de branding, dus geen optie. Of je boot langer moet zijn om beter door de golven te kunnen heb ik ook mijn twijfels over, je zal meer tussen de golven door moeten balanceren.

9910001
9910001