Welke functies zijn er bij de brandweer?

Auteur Topic: Welke functies zijn er bij de brandweer?  (gelezen 7872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pesje2

  • Gast
Gepost op: 23 mei 2006, 18:54:51
Hallo,

Id de brandweer ook onderverdeelt in verschillende functies?

En zo ja, voor welke functie heb je welke (voor)opleiding nodig?

Gr. Niels




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2006, 19:17:11
Je zou natuurlijk zelf een beetje kunnen zoeken

bijvoorbeeld op http://www.brandweer.nl/cms/show/id=150163

tenslotte ben je niet voor niets al een senior lid  ;)

Suc6,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


pesje2

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2006, 22:36:23
Seniot lid?

verrek! :)

Maar alvast bedankt, al het forum doorgespit maar niet gegoogeld :-[

Gr. Niels


pesje2

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2006, 18:14:31
Je zou natuurlijk zelf een beetje kunnen zoeken

bijvoorbeeld op http://www.brandweer.nl/cms/show/id=150163

tenslotte ben je niet voor niets al een senior lid  ;)

Suc6,
Loe


En sinds nu een Erelid :P

Maar nog bedankt,

Gr. Niels


guest12562

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2017, 19:31:59
Hier dan maar even, ik zag in een tijdelijk gesloten topic de functie stafbevelvoerder voorbij komen. Nu zit ik al sinds de vorige eeuw bij de brandweer en ken ik de functie bureau commandant, ploegchef en bevelvoerder. Wss zijn er nog meer benamingen maar stafbevelvoerder zegt me niets. Wat is dat voor een functie en hoe staat dit in relatie tot een bevelvoerder?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2017, 21:13:26
De website http://www.brandweer.nl/ heeft een zoekfunctie.

Je krijgt 584 resultaten als je "bevelvoerder" invoert als zoekterm http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/?mode=zoek&zoeken_term=bevelvoerder&text-submit01=Submi

Bij de zoekterm "stafbevelvoerder" krijg je de mededeling Helaas, er zijn geen pagina's die aan uw zoekcriteria voldoen. http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/?mode=zoek&zoeken_term=stafbevelvoerder&text-submit01=Submit

Een bevriende Nederlandse brandweercommandant heeft mij gezegd dat het een functie in Amsterdam is. Een voormalig politieman, ambtenaar rampenstrijding, OvD-bevolkingszorg kan in combinatie met brandwacht/hoofdbrandwacht opleidingen, de Cobra academie in Zweden, enz  stafbevelvoerder worden.

De bevriende Nederlandse brandweercommandant heeft mij ook aangegeven dat deze mensen geen brandweerofficier zijn en zich ook niet mogen voordoen als een brandweerofficier. Als mensen hem door een misverstand toch een brandweerofficier noemen hoort hij het in openbaar op een forum te corrigeren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2017, 21:20:04
Amsterdam moet zijn :   A-A in de puur "Amsterdamse tijd" nooit geweest kennelijk een VR bedenksel.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2017, 21:25:39
Forumlid Cobra2013 is volgens zijn bijschrift stafbevelvoerder en kan ons waarschijnlijk precies vertellen wat het inhoud


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2017, 21:39:37
Citaat van: jasir link=msg=1472902 date=1483993539
Forumlid Cobra2013 is volgens zijn bijschrift stafbevelvoerder en kan ons waarschijnlijk precies vertellen wat het inhoud

Forumlid Cobra2013 heeft vandaag antwoord gegeven op deze vraag; namelijk dat je het verschil niet weet tussen een bevelvoerder en een stafbevelvoerder zegt alles over je kennis over brandweer Nederland, geen.

Ik ben iemand die graag iets bij wil leren zelfs over brandweer Nederland vandaar dat ik de moeite heb genomen om even rond te bellen om te informeren wat een stafbevelvoerder precies is. Ik heb gelijk de bevriende Nederlandse brandweercommandant mijn excuus aangeboden omdat ik mogelijk op een openbaar forum een Nederlandse brandweer officier in iets te scherpe bewoordingen heb aangesproken. De Nederlandse brandweercommandant heeft mij gezegd dat het hem niet kan schelen of forumlid Cobra2013 Jantje, Pietje of Robin heet. Het is geen brandweerofficier en iemand die merkt dat andere mensen schrijven dat hij een brandweerofficier is terwijl het zelf donders goed weet dat hij  niet is en zich vervolgens denigrerend uitlaat over de Britse brandweerofficiersopleiding behoort intern op het matje te worden geroepen.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2017, 22:06:22
Citaat van: oma link=msg=1472900 date=1483992806
Een bevriende Nederlandse brandweercommandant heeft mij gezegd dat het een functie in Amsterdam is. Een voormalig politieman, ambtenaar rampenstrijding, OvD-bevolkingszorg kan in combinatie met brandwacht/hoofdbrandwacht opleidingen, de Cobra academie in Zweden, enz  stafbevelvoerder worden.

Ja heel bijzonder.  Een bevelvoerder is een repressieve warme operationele functie, waarvoor en diploma vereist is. De naam stafbevelvoerder is dus vreemd en kan eigenlijk niet. De staf werkt in een koude kantooromgeving en niet op straat. En betrokkenen hebben niet het diploma bevelvoerder. Noem het dan een stafmedewerker o.i.d.

Ik heb zelf ook even gegoogled, omdat het me intrigeerde en kwam een CV tegen van iemand uit Amsterdam met ook de functie stafbevelvoerder en maximaal het repressieve diploma Hoofdbrandwacht. Meneer heeft wel meer diploma´s van koude functies, die hem recht zouden geven op een hogere rang, maar blijkbaar werkt dat in AA anders en zit het hem in de functienaam.