Welke functies zijn er bij de brandweer?

Auteur Topic: Welke functies zijn er bij de brandweer?  (gelezen 7887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2017, 22:23:48
Citaat van: Fireball link=msg=1472912 date=1483995982
Ik heb zelf ook even gegoogled, omdat het me intrigeerde en kwam een CV tegen van iemand uit Amsterdam met ook de functie stafbevelvoerder en maximaal het repressieve diploma Hoofdbrandwacht. Meneer heeft wel meer diploma´s van koude functies, die hem recht zouden geven op een hogere rang, maar blijkbaar werkt dat in AA anders en zit het hem in de functienaam.

Hoe kan je iemand een hogere rang geven als hoofdbrandwacht het hoogste brandweerdiploma is dat hij ooit heeft gehaald.

Je kan toch geen hogere brandweerrangen uitdelen omdat iemand verandermanagement heeft gestudeerd aan de universiteit van Groningen, neur0-linguistisch programmeur is of HBO boekhouden heeft gedaan?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2017, 22:30:41
Citaat van: oma link=msg=1472915 date=1483997028
Hoe kan je iemand een hogere rang geven als hoofdbrandwacht het hoogste brandweerdiploma is dat hij ooit heeft gehaald.

Je kan toch geen hogere brandweerrangen uitdelen omdat iemand verandermanagement heeft gestudeerd aan de universiteit van Groningen, neur0-linguistisch programmeur is of HBO boekhouden heeft gedaan?
jij weet net zo goed als ieder ander dat dat volop gebeurd, rang zit gekoppeld  aan schaal.  Of beter, balken en sterren verkregen door relaties, niet door  prestaties  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2017, 22:42:33
Citaat van: pompbediende link=msg=1472917 date=1483997441
jij weet net zo goed als ieder ander dat dat volop gebeurd, rang zit gekoppeld  aan schaal.  Of beter, balken en sterren verkregen door relaties, niet door  prestaties  :)

Ik weet dat niet omdat ik nooit bij de Nederlandse brandweer heb gewerkt. Het is niet overal vanzelfsprekend dat je burgerpersoneel brandweerrangen, uniformen, strepen en balken geeft. Ik denk dat je bij onze brandweer veel ophef krijgt op de werkvloer als brandweermannen die trots zijn op hun uniform merken dat iemand zonder een brandweeropleiding uniform draagt of een rang kado krijgt die niet past bij het opleidingsniveau.

Bij ons komt het wel voor dat brandweermensen hogere diploma's hebben dan de rang. De meeste brandweermannen die al langer in dienst zijn hebben het diploma om bevelvoerder op de 1e uitruk tankautospuit te mogen zijn echter hebben we meer manschappen nodig dan bevelvoerders.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2017, 23:12:40
Citaat van: pompbediende link=msg=1472917 date=1483997441
jij weet net zo goed als ieder ander dat dat volop gebeurd, rang zit gekoppeld  aan schaal.  Of beter, balken en sterren verkregen door relaties, niet door  prestaties  :)

Het is toch nog steeds zo dat je de brandweer academie doorlopen moet hebben om officier te kunnen worden.  Een bevelvoerder heeft toch het rijksdiploma bevelvoerder? Of is dat allemaal losgelaten.

Heeft een stafofficier ook geen officierspapieren,  net als een stafbevelvoerder geen bevelvoerderspapieren heeft. Ik vind het maar ingewikkeld...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2017, 20:44:12
Citaat van: oma link=msg=1472915 date=1483997028
Hoe kan je iemand een hogere rang geven als hoofdbrandwacht het hoogste brandweerdiploma is dat hij ooit heeft gehaald.

Je kan toch geen hogere brandweerrangen uitdelen omdat iemand verandermanagement heeft gestudeerd aan de universiteit van Groningen, neur0-linguistisch programmeur is of HBO boekhouden heeft gedaan?

Er zijn brandweeropleidingen en - examens met rijksdiploma's voor zowel koude kantoorfuncties als warme repressieve functies. Aan elk diploma is een maximale rang gekoppeld.
Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0027841/2016-01-01#Bijlage1


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2017, 20:49:20
Citaat van: pompbediende link=msg=1472917 date=1483997441
jij weet net zo goed als ieder ander dat dat volop gebeurd, rang zit gekoppeld  aan schaal.  Of beter, balken en sterren verkregen door relaties, niet door  prestaties  :)

In principe is rang nu gekoppeld aan functie en de functie gekoppeld aan de schaal. "Vroeger" kon je letterlijk de schaal aflezen aan het goud op de schouders, maar tegenwoordig kun je er goed naast zitten.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2017, 20:51:59
Ooit was ik een vierstreper, toen kreeg ik gratis en verplicht een stip...


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2017, 20:52:14
Citaat van: RemRoof link=msg=1472930 date=1483999960
Het is toch nog steeds zo dat je de brandweer academie doorlopen moet hebben om officier te kunnen worden.  Een bevelvoerder heeft toch het rijksdiploma bevelvoerder? Of is dat allemaal losgelaten.

Heeft een stafofficier ook geen officierspapieren,  net als een stafbevelvoerder geen bevelvoerderspapieren heeft. Ik vind het maar ingewikkeld...

Ja, nog steeds officier na de brandweeracademie en bevelvoerder met het diploma bevelvoerder. Stafofficier moet ook een officiersdiploma hebben en een stafbevelvoerder is volgens het besluit personeel veiligheidsregio's geen bestaande functie. Blijkbaar lokaal Amsterdams maatwerk.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2017, 20:55:05
Citaat van: janvangent link=msg=1473143 date=1484077919
Ooit was ik een vierstreper, toen kreeg ik gratis en verplicht een stip...

vier strepen was onderbrandmeester en repressief bevelvoerder. De stip is brandmeester en ook repressief bevelvoerder. Repressief gezien geen verschil. Rang onderbrandmeester is vervallen en een overgangsregeling gaf jou de stip zodat je niet opnieuw cursus of examen hoefde te doen voor dezelfde functie bevelvoerder


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2017, 20:57:12
Citaat van: janvangent link=msg=1473143 date=1484077919
Ooit was ik een vierstreper, toen kreeg ik gratis en verplicht een stip...

... en ik veronderstel ook weer iets meer richting de 150.000 euro per jaar die de directeur van de Veiligheidsregio binnenharkt.