First Responder

Auteur Topic: First Responder  (gelezen 9332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2006, 23:07:37
Op Schouwen Duivenland (zeeland) krijgt elke dorps kern een AED .
Vrijwilligers worden bij een reanimatie opgepiept (natuurlijk de ambu ook)  om ter plaatse te gaan.

Dit is een goed initiatief zeker in gebieden waar er langere aanrijtijden zijn.


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2006, 23:16:59
Op Schouwen Duivenland (zeeland) krijgt elke dorps kern een AED .
Vrijwilligers worden bij een reanimatie opgepiept (natuurlijk de ambu ook)  om ter plaatse te gaan.

Dit is een goed initiatief zeker in gebieden waar er langere aanrijtijden zijn.

Dat gebeurd hier in Maastricht ook al sinds kort. (betreffende topic)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2006, 20:31:21
Goed, nu gaat het publiek het spoor echt compleet bijster raken...  ???

Volgens mij interesseert "het publiek" alleen maar dat er iemand net doet of hij weet waar hij het over heeft, en dat kan een grote valkuil voor hulpverleners zijn.

Ik heb twee weken geleden op vakantie in Tsjechie ruim 2 uur bij een caravan met pech (1,5 rijbaan nog maar beschikbaar) op een doorgaande weg in mijn EHBO het verkeer in mijn EHBO hesje geregeld (ja ik heb goed opgelet tijdens de theorieles). En zegge en schrijven een wagen van de vele tientallen die voorbij kwamen, negeerde mijn aanwijzigngen overigens zonder dat daar een mogelijke gevaarlijke situatie kon ontstaan. Ja ik wist dat ik geen poot had om op te staan en het dus moest hebben van non-verbaal gedrag.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2007, 16:41:22
ARNHEM - De brandweer in de regio Gelderland-Midden heeft vorig jaar 24 mensen gered die een hartaanval kregen.

Sinds vorig jaar rukt de brandweer uit na een melding van een hartaanval. In vooral buitengebieden is de brandweer er namelijk sneller dan de ambulance. De hulp van de brandweer werd 123 keer gevraagd. 77 keer was reanimatie nodig. Daarbij werd 29 keer de defibrillator gebruikt om het hart weer op gang te brengen. 24 mensen gingen levend de ambulance in.

Volgens brandweercommandant Joosten was de brandweer er in 90 procent van de gevallen binnen zes minuten.
    26-06-07 15:32
bron: omroepgelderland.nl


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2007, 21:00:04
ARNHEM - De brandweer in de regio Gelderland-Midden heeft vorig jaar 24 mensen gered die een hartaanval kregen.

Sinds vorig jaar rukt de brandweer uit na een melding van een hartaanval. In vooral buitengebieden is de brandweer er namelijk sneller dan de ambulance. De hulp van de brandweer werd 123 keer gevraagd. 77 keer was reanimatie nodig. Daarbij werd 29 keer de defibrillator gebruikt om het hart weer op gang te brengen. 24 mensen gingen levend de ambulance in.

Volgens brandweercommandant Joosten was de brandweer er in 90 procent van de gevallen binnen zes minuten.
    26-06-07 15:32
bron: omroepgelderland.nl

En de brandweer zijn hier buren van de ambulancedienst..... waar ligt het delay dan?
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2007, 23:09:41
En de brandweer zijn hier buren van de ambulancedienst..... waar ligt het delay dan?

En diezelfde brandweer heeft hetzelfde verzorgingsgebied als die ambulancepost? Probeer eens iets breder te redeneren  ;)

Hier in de regio zijn 6 ambulanceposten, 's nachts slechts 5 bezet... Daartegenover staan 33 brandweerkazernes... Moet ik het nog duidelijker maken?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2007, 15:01:42
En diezelfde brandweer heeft hetzelfde verzorgingsgebied als die ambulancepost? Probeer eens iets breder te redeneren  ;)

Hier in de regio zijn 6 ambulanceposten, 's nachts slechts 5 bezet... Daartegenover staan 33 brandweerkazernes... Moet ik het nog duidelijker maken?
Misschien is het voor sommigen pas duidelijk als je ook de verschillen in de aantallen autootjes en de poppetjes vermeld  ::).


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2007, 18:59:22
En de brandweer zijn hier buren van de ambulancedienst..... waar ligt het delay dan?

In Arnhem,Ede,Barneveld en dat soort plaatsen klopt dit verhaal,maar hier in Harskamp,Otterlo,Garderen en Kootwijkerbroek dat soort plaatsen duurt het toch minstens 9à10 min voordat eerste Ambulance terplaatse is dus als met elke minuut de overlevings kans 10% afneemt is dat 9à10x10%=90tot100% kans op overleden patiënt  :'( daarom First Responder Brandweer !!  O0 ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2007, 20:00:48
Dit bericht is op persoonlijk titel geschreven!

Ik heb het eerste FR project in Gelderland Midden mede opgezet. Dit was al in 2000/2001. Het doel was om de overlevingskansen bij een reanimatie in het landelijk gebied te vergroten.

Sindsdien hebben we een fusie achter de rug en het project is er heel anders eruit gaan zien. Nu heeft bijna alle korpsen een AED, ook de grotere steden.

Niets mis mee, zou je kunnen zeggen. Maar de realiteit is anders, vind ik. Ik heb toendertijd meegedaan onder de voorwaarde dat het niet ten koste zou gaan van de ambulancezorg. Heden ten dagen is daar m.i. geen sprake meer van. Zonder te veel in detail te treden, de paraatheid wordt niet altijd even efficient gebruikt. Paraatheid geschiedt op basis van geografische dekking en niet op basis van een degelijk risico-analyse. De FRS zorgt voor een vorm van schijnveiligheid binnen de regio.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 1 juli 2007, 13:40:14
Dit bericht is op persoonlijk titel geschreven!
.....
Niets mis mee, zou je kunnen zeggen. Maar de realiteit is anders, vind ik. Ik heb toendertijd meegedaan onder de voorwaarde dat het niet ten koste zou gaan van de ambulancezorg. Heden ten dagen is daar m.i. geen sprake meer van. Zonder te veel in detail te treden, de paraatheid wordt niet altijd even efficient gebruikt. Paraatheid geschiedt op basis van geografische dekking en niet op basis van een degelijk risico-analyse. De FRS zorgt voor een vorm van schijnveiligheid binnen de regio.

WM

De paraatheid van alle hulpdiensten is uitsluitend gebasseerd op aanrijtijden, en niet op een risico-analyse.. Dat is hellaas al Jaren zo', daar zijn FRS en CFRS projecten geen debet aan.. (Ik weet niet precies wat er in jullie regio aan maatregelen genomen zijn..)

FRS projecten en CFRS projecten zouden niet ten kosten moeten gaan van de paraatheid van ambulances. FRS en CFRS projecten moeten gebruikt worden voor een aantal doelen..
1. verkorten van de aanrijtijden voor medische noodgevallen
2. Extra oogjes voor de Meldkamer
3. Extra getrainde handjes aanvullend voor ambu-team.