Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)

Auteur Topic: Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)  (gelezen 37990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2006, 19:07:07
Volgens mij is het ook weer een 'lokaal / landelijke" gewoonte. Op http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/forumdisplay.php?f=21 zijn maar weinig kentekens onherkenbaar en komt er totaal geen commentaar op......  ::) ::)  :)


Marco ACH

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2006, 19:10:05
Het onherkenbaar maken van kentekens, bedrijfsnamen op auto's enz is een onbegonnen klus en komt zeker de foto niet ten goede!
Een krant ziet mij al aankomen met daarop allemaal vage dingen omdat ik iets niet op een foto wil hebben....  Dan kan je beter stoppen met foto's maken.
Take a picture of something you see


ltdoka

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2006, 19:10:35
Denk dat je dat van geval tot geval moet bekijken en dan vooral ten aanzien van de ernst van het incident

In geval van de auto onder de trein in Koog a/d Zaan
(topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13216.msg397954#msg397954)
lijkt het mij niet direct nodig, er zijn geen persoonlijke ongelukken gebeurd en als buitenstaander kun je met alleen een kenteken niks uitrichten, nergens is voor een buitenstaander te achterhalen welke naam er aan het kenteken hangt, voor de insiders is dat wel het geval maar die hebben de gegevens waarschijnlijk toch al ivm de verzekering, voor bekenden van de automobilist hoef je het ook niet weg te laten die zullen inmiddels van de betrokken chauffeur hebben begrepen dat hij iets heeft gedaan wat niet erg handig bleek achteraf.

In geval van ernstige incidenten met dodelijke slachtoffers vind ik dat je er wel rekening mee moet houden (hoewel de reguliere media daar ook moeite mee schijnt te hebben) hoewel ik een kenteken afplakken ook dan niet noodzakelijk vind om wat ik hiervoor al heb gezegt, wel ben ik van mening dat slachtoffers niet herkenbaar inbeeld gebracht moeten worden of misschien nog beter in het geheel niet in beeld (tenminste niet door de media) dat men dat bij de HV wel doet is wel begrijpelijk omdat je er lering uit kunt trekken (wat ging er mis of wat juist goed en waarom) misschien juist wel herkenbaar inbeeld omdat gelaatsuitdrukkingen je misschien wel meer over de gemoeds toestand van het slachtoffer kunnen vertellen dan een zwartbalkje tenslotte zegt een foto vaak meer dan 1000 woorden.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2006, 19:15:34
Goed verwoord Itdoka!!

Waarbij ik zelf van mening ben dat ik graag zie dat het overal gebeurd al zijn er inderdaad redelijke argumenten aan te dragen om bij minder ernstige incidenten kentekens zichtbaar te maken.

@ Foto Marco... de door jouw geleverde argumenten ben ik het dus niet mee eens. Ik lever alle foto's aan de media met kentekens en indien nodig bedrijfsnamen afgeplakt. Echt nog nooit problemen mee gehad. (en ik doe dit omdat ik vind dat het moet en ik niet 100% zeker ben van het feit dat de krant het anders wel doet.

En een balkje in dezelfde kleur als het kenteken verpest een foto inderdaad wel.... ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2006, 20:12:50
Volgens mij is het ook weer een 'lokaal / landelijke" gewoonte. Op http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/forumdisplay.php?f=21 zijn maar weinig kentekens onherkenbaar en komt er totaal geen commentaar op......  ::) ::)  :)

In belgië doen ze ook niet moeilijk met zwarte balkjes voor personen hun gezichten (vandaag een foto in de krant van de moordenaars (verdachten) van Joe van Holsbeeck). Blijkbaar wordt daar minder moeilijk gedaan of minder zorgvuldig (net wat je standpunt is) over privacy.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2006, 10:57:47
Persoonlijk, vind ik dat Slachtoffers wel "afgeschermd/onherkenbaar' moet worden gemaakt, dit doe ik zelf ook. Alleen Kentekens en namen van Bedrijfen haal ik meestal niet weg, Waarom niet? Degene die een kenteken herkennen binnen de Vrienden/Familie/Kennissen kring herkennen het voertuig misschien, maar 9 van de 10 mensen niet....dat moet al puur toeval zijn. En als "buitenstaander" kun je er weinig mee, Ja de APK checken en het bouwjaar edg, nou joepie  8)

Over de bedrijfsnamen ben ik makkelijk, die laat ik staan, anders kun je net zo goed helemaal geen foto's meer maken  :-\. Als er bijvoorbeeld een ongeval is met een voertuig van de Dek.m.rkt denk je dan gelijk "van "Daar doe ik me boodschappen niet meer? ;D", nee dus. In sommige gevallen haal ik het wel weg maar dat is dan meer in welke vormtekst erop staat. Zo was er een keer egens een dodelijk ongeval waarbij je op de achtergrond een bedrijf zag met de naam "Afvalzorg", zoiets haal ik dan weer wel weg ;).


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #16 Gepost op: 7 maart 2007, 16:55:26
Tja, wist even niet waar ik deze vraag moest plaatsen dus dan maar hier bij de foto's!

Een vraagje: Ik zie regelmatig mensen vragen aan foto plaatsers om kentekens van bijv. politiewagens te verwijderen.
Nu snap ik dat wel van DKDB wagens etc.. en voor het AT, maar doodnormale surv. wagens van de politie plakken ook hun kenteken niet af als je naar de auto staat te kijken, ik was dus even benieuwd wat de reden hiervan is :)

Groeten,
Mark


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2007, 17:55:50
Ik denk dat dat is omdat sommige mensen nou eenmaal graag moeilijk willen doen!
TWITTER foto's suck....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2007, 19:03:06
even samengevoegd

Palmpie
mod


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2007, 19:22:17
even samengevoegd

Palmpie
mod


Ik vind het best om ze samen te voegen maar Mark bedoelt wel heel specifiek waarom surveillancewagens van de politie niet zichtbaar met kenteken op de foto mogen. dus dat valt een beetje buiten de bovenstaande discussie over kentekens van bij ongevallen betrokken voertuigen ;)

Ik moet mark overigens het antwoord schuldig blijven, misschien dat agenten een dienstauto teveel als eigen auto beschouwen... ::)