Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)

Auteur Topic: Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)  (gelezen 38291 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #60 Gepost op: 6 juli 2007, 22:16:33
Ik zou er persoonlijk zwaar de "ziekte" in hebben als ik na een ongeval met mijn autootje zó op het internet zou komen te staan >:(. Een kenteken is voor een heleboel mensen dé herkenning voor een ander, zo ook voor mij zelf. Zelfs een gedeelte van het kenteken en een ander kenmerk (sticker, vlaggetje aan antenne) kan voor iemand anders al voldoende zijn om jóu er aan te herkennen. Tevens is het een kleine moeite om een kentekenplaat onherkenbaar te maken, en je kan iemand anders een heleboel opmerkingen besparen, dus waarom zou je 't dan niet doen?  ???


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #61 Gepost op: 6 juli 2007, 22:22:46
  • ik in welk normaal gerespecteerd blad, boek of krant of tijdschrift maar weinig vormen van kentekenafplakking tegen kom,
  • een auto even herkenbaar blijft zonder kenteken en er maar weinig mensen zijn die een kenteken herkennen op welk willekeurig punt ook,

Daarbij is het echter een kleine moeite echter geen verplichting. Beter is dan om geen foto's te plaatsen daar er mensen zijn die altijd wel iemand kennen......als je zelf beter vind het wel te doen ben je daar vrij in.

Iedereen vliegt met zijn camera als een idioot naar een ongeval maakt foto's en ze staan binnen vijf minuten bij thuiskomst online en kan heel de regio mee genieten van het beeldmateriaal...........ik vind het een beetje dubieus om dan over de 50 vierkantie centimeter te gaan hebben die afgeplakt "moet" worden............... O0


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 6 juli 2007, 22:27:18
Ik scherm de kentekens altijd af, maar net zoals jij zegt het voertuig blijft herkenbaar.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 6 juli 2007, 22:31:56
Ik weet mijn eigen kenteken niet eens...  :D ;D ;D ;D Iets met...  ::) ::) ::) ??? :D


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #64 Gepost op: 6 juli 2007, 22:43:11
Daarbij is het echter een kleine moeite echter geen verplichting. Beter is dan om geen foto's te plaatsen daar er mensen zijn die altijd wel iemand kennen......als je zelf beter vind het wel te doen ben je daar vrij in.
Klopt. Maar ik denk dat je de betrokkenen er een plezier mee doet. Of het dan beter is om helemaal geen foto's te plaatsen vindt ik weer ietwat doorslaan naar de andere kant. En als ik zulk soort foto's zou plaatsen ben ik daar inderdaad vrij in, dat klopt.  :|

Citaat
Iedereen vliegt met zijn camera als een idioot naar een ongeval maakt foto's en ze staan binnen vijf minuten bij thuiskomst online en kan heel de regio mee genieten van het beeldmateriaal...........ik vind het een beetje dubieus om dan over de 50 vierkantie centimeter te gaan hebben die afgeplakt "moet" worden............... O0
Er zijn inderdaad een heleboel fanaten die hun camera en internet op een "dubieuze" wijze gebruiken waar ik vraagtekens bij zet. Maar dat is voor mij totaal geen reden om het dan ook maar zo te gaan doen. En van mij "moet" niets natuurlijk, ik geef alleen mijn persoonlijke visie op wat ik zou doen in zo'n situatie...  :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #65 Gepost op: 6 juli 2007, 22:45:32
Klopt, maar dan moet je daar ook geen opmerkingen over gaan maken snappie ;).................... misschien is het een stilzwijgende afspraak binnen de fotografen wereld maar daar behoor ik niet toe.

iedereen het zijne zullen we maar zeggen en daarmee is dit topic ook weer tot leven gekomen waarvoor dank O0


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #66 Gepost op: 7 juli 2007, 07:57:52
Klopt, maar dan moet je daar ook geen opmerkingen over gaan maken snappie ;)....................
Zoals eerder via PM aangegeven stop ik de discussie op deze wijze...  :|


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 8 juli 2007, 23:50:46
Ik denk dat het vooral met de persoonlijke ethiek (moraal, stelsel van normen en waarden) van de fotgraaf te maken heeft. De één hecht meer waarde aan het afschermen van bepaalde zaken dan de ander. (Dat moge duidelijk zijn ;))

Het afschermen van gegevens als kentekens betreft meer een persoonlijke waarde denk ik. Je kan niet echt stellen dat er een norm is voor wat wel en niet kan op foto's. Vooral met kentekens is een beetje een grijs gebied denk ik. De norm is imo verschoven naar minder zorg om prvacy (hiermee geef ik geen oordeel). Iedereen staat met z'n kop tegenwoordig ook op Youtube bij wijze van spreken. Zo'n kenteken herkenbaar zullen weinig mensen van staan te kijken. Persoonlijk hecht ik er wel waarde aan, vanuit het oogpunt van de betrokkenen.

Tsja, waar ligt de grens/norm? Ik kan me nog goed de foto van theo van Gogh met een mes in z'n lijf voor de geest halen (voorpagina telegraaf destijds). Gelukkig is dat niet de norm, maar waar de grens wel ligt ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #68 Gepost op: 11 juli 2007, 01:50:02
Slachtoffers buiten beeld houden is helemaal niet moeilijk. Meestal lopen
er genoeg hulpverleners rond die net even voor het slachtoffer gaan staan.

Kentekens plak ik altijd af, bedrijfsnamen en andere zaken meestal niet.
Een kenteken is namelijk een verplichting vanuit de wetgever waarbij iemand
c.q. zijn auto persoonlijk geidentificeerd kan worden of men wil of niet.
Bedrijfsnamen en andere zaken zijn iets wat men vrijwillig doet.
Betreft het en lokaal bedrijf met maar 1 auto dan wil ik het wel eens doen.
Niet dat het echt helpt want de lokale herkenbaarheid blijft meestal toch.

Overigens ga ik niet m'n stinkende best doen om bedrijfsnamen in beeld te
brengen. Als het even kan laat ik ze buiten beeld. Redacties kiezen ook wel
bewust een foto waarbij de bedrijfsnaam buiten beeld blijft.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #69 Gepost op: 11 juli 2007, 15:57:21
Slachtoffers buiten beeld houden is helemaal niet moeilijk. Meestal lopen
er genoeg hulpverleners rond die net even voor het slachtoffer gaan staan.

Kentekens plak ik altijd af, bedrijfsnamen en andere zaken meestal niet.

Kleine moeite, groot plezier (nou ja, plezier :-)
Het is zo simpel om bij een ongeval uitstekende objectieve en verhelderende foto's te maken zonder dat je slachtoffers of bloed ed in beeld krijgt. Dan voor plaatsing ook het kenteken nog even onzichtbaar maken en je hebt mijns inziens voldoende moeite gedaan om privacy zoveel als mogelijk te garanderen.
Of je nu het vermogen hebt om vanuit een kenteken de identiteit van een mogelijk slachtoffer vast te stellen boeit mij eigenlijk niet. Het gaat mij er gewoon om dat je bezoekers van een website of lezers van een krant laat zien dat je privacy respecteert door geen slachtoffers vol in beeld te brengen en door kentekens 'af te plakken'.

Gr
Erik