Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)

Auteur Topic: Privacy foto's (kentekens onherkenbaar maken)  (gelezen 38125 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #70 Gepost op: 17 augustus 2007, 16:48:35
Als ik naar Trauma NL kijk zie ik toch een hoop kentekens voorbij komen...  ;) :) Ik neem aan dat iederéén daarvoor getekent heeft dat hij/zij geen bezwaar heeft?  ::) (nu is het natuurlijk wel een programma dat niet 'actueel' is (?).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 9 september 2007, 22:06:25


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #72 Gepost op: 9 september 2007, 22:48:05
http://hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/showthread.php?t=40017 wat vinden jullie van deze foto's?  :-X

Gaat wel erg ver om te publiceren in een forum voor geintereseerden in de hulpverlening.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 9 september 2007, 22:51:21
Zo staan er wel meer foto's op dat forum. Als ik het zo lees hebben de profs op het forum daar geen problemen mee. Waarschijnlijk wordt het gevoel van privicy en wat wel en niet kan toch 'per land' bepaald....  :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 13 september 2007, 01:47:32
Afgelopen incidentje in Terneuzen met een prof. fotograaf gepraat en die dekt dus alles af. Van een gezicht tot en met een kenteken. Hij had het erover dat de regels  ergens op internet staan en dat ze daar binnenkort (of al bezig zijn) mee aan de gang gaan.
Als ik hem weer eens zie, zal ik eens vragen waar het staat. ;-)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #75 Gepost op: 13 september 2007, 03:57:57
Ik probeer zelf altijd kentekens onherkenbaar te maken, op de één of andere manier vind ik dat wel zo netjes.

Voorbeeld: http://www.112schouwen-duiveland.nl/080907autobrand.php

Edit: de plaatjes worden er iets minder mooi van, maar het zij zo :) Bij bovenstaand voorbeeld is ook de bedrijfsnaam onherkenbaar gemaakt op verzoek van de eigenaar :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #76 Gepost op: 12 oktober 2007, 20:33:55
Afgelopen incidentje in Terneuzen met een prof. fotograaf gepraat en die dekt dus alles af. Van een gezicht tot en met een kenteken. Hij had het erover dat de regels  ergens op internet staan en dat ze daar binnenkort (of al bezig zijn) mee aan de gang gaan.
Als ik hem weer eens zie, zal ik eens vragen waar het staat. ;-)

zolang de kranten foto's afnemen en kentekens zichtbaar laten zal het allemaal wel meevallen ;)


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #77 Gepost op: 13 oktober 2007, 19:12:53
Afgelopen incidentje in Terneuzen met een prof. fotograaf gepraat en die dekt dus alles af. Van een gezicht tot en met een kenteken. Hij had het erover dat de regels  ergens op internet staan en dat ze daar binnenkort (of al bezig zijn) mee aan de gang gaan.
Als ik hem weer eens zie, zal ik eens vragen waar het staat. ;-)

Bedoelen jullie dit misschien

.Klik op de link.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

Gr.T


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #78 Gepost op: 13 oktober 2007, 20:20:10
Om maar weer eens de discussie op te starten, het publiceren van foto’s met daarop herkenbaar mensen in beeld kun je op twee manieren indelen:

Een opdrachtgever heeft een verzoek ingediend om een foto (portret) te maken. Wanneer je deze foto wil publiceren dien je hiervoor toestemming te vragen.

De tweede vorm is wanneer iemand in beeld staat die niet de opdrachtgever is. Deze foto’s kunnen zonder toestemming gepubliceerd worden. Echter wanneer je uit moreel of privacy oogpunt zou stellen dat dit niet rechtvaardig is, zou er bezwaar gemaakt kunnen worden.

M.a.w., zolang slachtoffers niet duidelijk in beeld staan is publicatie gerechtvaardigd.

Deze regels en vele andere aandachtspunten zijn allemaal terug te vinden via de website van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, de  NVJ ;)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #79 Gepost op: 14 oktober 2007, 23:25:21
Reportage op 112actueel van het dodelijke motorongeval in Barneveld vind ik respectloos.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)