Donor (licht je antwoord toe!!)

Auteur Topic: Donor (licht je antwoord toe!!)  (gelezen 57837 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #80 Gepost op: 8 juli 2006, 20:37:11
@ Patries

Mijn probleem is niet MIJN salaris  ;) en ook niet het helpen van anderen  >:(, ik zal nog een keer trachten te verklaren waar MIJN probleem in de hele keten zit.

De chirurgen schreeuwen moord en brand over een gebrek aan donorweefsels als ik de pijp uit ben moeten mijn nabestaanden zich liefdadig en liefhebbend opstellen (wederom niks mis mee) maar, de personen die het hardste gillen dat ik dat moet doen die halen alles uit de kast als je als donor vindt dat zij zich dan ook een beetje liefdadig op mogen stellen door een lager honorarium voor dergelijke operaties, dat kan niet want zij hebben er voor geleerd, zij doen alleen hun werk. Hoeveel van dergelijke operaties voeren zij werkelijk per week uit, 1 dat lijkt mij al aardig denk je werkelijk dat hun salaris totaal zoveel lager komt te liggen door die operatie tegen een modaalsalaris uit te voeren. Als het dan een keten is die met liefdadigheid moet starten laat iedereen dan wat water bij de wijn doen en niet alleen de donor of diens nabestaanden.


Een operatie blijft een medische ingreep, daar kan je weinig aan veranderen en of die arts nou een orgaan van A naar B verzet of een ader uit het been van de patient neemt om vervolgens een bypass te maken maakt weinig verschil. Het probleem kan je beter bij de overheid leggen... Voor de Chirurg is het een onderdeel van zijn werk, ik vind niet dat je iets van hun terug moet verwachten. Jij zou ook niet graag een gedeelte van je salaris inleveren voor een "vast" onderdeel van je werk... zoals kanarie en PDR ook al bevestigen. Die chirurg kan er ook niks aan doen dat zijn salaris zo is bepaald, oke soms is het inderdaad oneerlijk maar dan moet je toch echt bij de overheid zijn hoor!
Nurse powerrrrr


Kanarie

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 8 juli 2006, 20:42:32
Dat heb je prachtig uitgelegd, Patries.

Het punt is: je geeft je orgaan niet aan de chirurg, maar aan de ontvanger/patient. Dat de uitvoerder om materialen staat te schreeuwen, is omdat hij de ontvanger wil helpen, wellicht omdat deze zelf niet hard genoeg kan schreeuwen. Dus wil je dan dat de ontvanger water bij de wijn doet? De uitvoerder heeft er zelf geen belang bij dat het materiaal er komt; die kan ook andere soorten operaties uitvoeren in dezelfde tijd.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #82 Gepost op: 8 juli 2006, 20:43:35
plus dat er daarbij allerlei wetten en regeltjes zijn die ervoor zorgen dat een chirurg verplicht wordt om te scheeuwen naar organen.
Nurse powerrrrr


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #83 Gepost op: 8 juli 2006, 20:44:24
leuke discussie over salarissen ;) maar misschien iets off topic?   ;)

groetjes Hetty
moderator


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 8 juli 2006, 20:44:55
In een ideale wereld zou ik je graag de hand schudden. In een ideale wereld zou geld niet zo'n rol spelen.
Jammer genoeg is de wereld niet zo.

De discussie hier is er eentje die iets heel essentieels raakt, namelijk het 'vrijwillig' en gratis weggeven van een orgaan, iets wat echt van jou is geweest. Je bewijst daarmee iemand (de ontvanger) een hele grote dienst. Dat iemand anders daar (veel) geld aan verdient is moeilijk te begrijpen en te accepteren. Objectief is mijn oordeel uiteraard niet, ik studeer immers geneeskunde. Patries schrijft het hierboven eigenlijk al heel mooi. Het is gewoon een onderdeel van het werk.

In de media is de laatste tijd een aantal keer bericht over handel in organen, voor een bedrag van enkele duizenden euro's staat een arme straatjongen in Brazilië zijn nier af om dit bij een rijke westerling te laten implateren. Dat leidt tot veel negatieve publiciteit en het beeld dat ook bij de reguliere orgaandonatie een beetje handjeklap gedaan wordt over een orgaan en dus over de rug van een donor. Er is onder artsen erg veel respect voor donoren, laat ik dat duidelijk stellen. Ook voelen artsen zich doorgaans niet te goed om liefdadigheidswerk te doen. Er zijn er veel die het doen. Jammer genoeg zijn het altijd de verkeerden die het beeld dat men van die artsen heeft bepalen.

Wat bij een arts centraal staat is dat de patient geholpen wordt.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 8 juli 2006, 20:45:44
leuke discussie over salarissen ;) maar misschien iets off topic?   ;)

groetjes Hetty
moderator

Off-topic? Nee hoor, het gaat over waarom iemand wel of niet (geregistreerd) orgaandonor wil zijn :).


ltdoka

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 8 juli 2006, 20:53:01
Ehhhhhhhh er is meen ik geen enkele wet dat je een lager tarief mag rekenen    ;)
En er staat toch duidelijk chirurg in mijn verhaal en geen patient

@ hetty, er werd toch gevraagd om te motiveren ?? dat doen we dus en we proberen elkaar te overtuigen dat ieder de juiste motivatie heeft niet echt off topic lijkt me.

@PdR en anderen die mij flink achter de broek zitten  :D (en aan een kant terecht)

Het is voor mij maar ook voor velen anderen idd een moeilijke situatie om derden een hoop te zien verdienen aan zaken die ik vrijwillig en gratis afsta dit geld overigens niet allen in de medische wereld (als ik een oud meubelstuk weg geef en niemand wil het hebben dan gaat de zaag erin of het gaat naar de kringloop maar een grofvuiler zal er niks aan verdienen) overigens vind ik juist de medische wereld er een waarvan je zou verwachten dat men anders met deze materie om zou gaan maar blijkbaar is dat moeilijk te veranderen


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 8 juli 2006, 20:57:12
Het is voor mij maar ook voor velen anderen idd een moeilijke situatie om derden een hoop te zien verdienen aan zaken die ik vrijwillig en gratis afsta dit geld overigens niet allen in de medische wereld (als ik een oud meubelstuk weg geef en niemand wil het hebben dan gaat de zaag erin of het gaat naar de kringloop maar een grofvuiler zal er niks aan verdienen) overigens vind ik juist de medische wereld er een waarvan je zou verwachten dat men anders met deze materie om zou gaan maar blijkbaar is dat moeilijk te veranderen

Het is een erg interessant onderwerp voor een discussie! :D

Laten we de 'strijdbijl' maar begraven, want het is een discussie waar op we -zoals bij zoveel discussies- niet gemakkelijk een antwoord vinden.
In ieder geval is het een eye-opener  ::) en weer stof tot nadenken.


ltdoka

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 8 juli 2006, 21:00:36
Hee, ik heb geen strijdbijl gezien  ???

En ik houd wel van een stevige discussie waarbij het altijd zo is dat het antwoord nooit gevonden wordt omdat voor alle argumenten iets te zeggen is

maar probeer me rustig te overtuigen dat ik me moet laten registreren als donor  :)


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #89 Gepost op: 8 juli 2006, 21:04:43
Hee, ik heb geen strijdbijl gezien  ???

En ik houd wel van een stevige discussie waarbij het altijd zo is dat het antwoord nooit gevonden wordt omdat voor alle argumenten iets te zeggen is

maar probeer me rustig te overtuigen dat ik me moet laten registreren als donor  :)

Mijn bedoeling was niet om jou ervan te overtuigen dat je je moet laten registreren, dat moet ieder voor zich weten.  Maar om jou ervan te overtuigen dat het mijns inziens (en dat van andere) net even iets anders in elkaar zit dan dat jij schetst.
Nurse powerrrrr