Vier brandweerlieden gedood bij oefening - Magdeburg (Duitsland) 20-06-2006

Auteur Topic: Vier brandweerlieden gedood bij oefening - Magdeburg (Duitsland) 20-06-2006  (gelezen 11840 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Ja, ga het de familieleden maar even vertelle.....

Diep triest :'( :'(


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Zeer triest geval.  :'(

Als ik het goed begrijp zijn ze gealarmeerd voor een oefening terwijl ze niet wisten dat het om een oefening ging.
Ze zijn dus met OGS uitgerukt.
Melding brand in een kleuterschool, dan rij je toch even anders.
Tsja, dan heeft de oefenleiding toch ook wat uit te leggen lijkt mij.  :-\ :-X

Inderdaad erg triest.. ben alleen niet van mening dat de oefenleiding iets uit te leggen heeft.. als het echt was geweest waren ze ook gereden, hadden ze ook gebotst, en dan had de school ook niet "iets uit te leggen". Een ongeval kan gebeuren, hoe tragisch ook...


Karim

  • Gast
Inderdaad erg triest.. ben alleen niet van mening dat de oefenleiding iets uit te leggen heeft.. als het echt was geweest waren ze ook gereden, hadden ze ook gebotst, en dan had de school ook niet "iets uit te leggen". Een ongeval kan gebeuren, hoe tragisch ook...

Daar ben ik het toch niet mee eens.

Als het een oefening betreft behoord dat wat mij betreft erbij gezegd te worden, bij een oefening neem je wel degelijk minder risico's bij het aanrijden.
Rijden met OGS blijft nu eenmaal een gevaarlijke bezigheid, zowel voor de bemanning van het betreffende voertuig als voor het overige verkeer, dat is nu wel weer duidelijk gebleken.

Als het een oefening betreft en er dus geen levens op het spel staan, waarom dan wel je eigen leven en dat van andere op 't spel zetten tijdens het aanrijden, terwijl dat helemaal niet nodig is ?
De oefening zelf kan je gewoon zo realistisch blijven doen als je wilt, maar je hoeft geen levens onnodig op het spel te zetten.

Hoe wil je dat aan die familie's uitleggen ?  "Ja er was eigenlijk helemaal niks aan de hand, 't was gewoon een oefeningetje, maarja, dat hebben we vergeten erbij te zeggen, foutje... spijtig dat u man/vrouw/vader is overleden..."

En zeker 'n oefenleider moet weten dat bij 'n melding als "brand in kleuterschool" door elke hulpdienst anders gereden wordt als 'n standaard spoed ritje.

Dit was gewoon helemaal niet nodig geweest.  :(


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Ik sluit me aan bij Karim. Met prio 1 rijden voor een oefening vind ik prima, maar wel met in het achterhoofd dat het een oefening is. Stel je voor dat de bestuurder van de TS een kind op die kleuterschool had zitten!
greetz,  Enrique


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Het kan best zijn dat in Duitsland dit de gewoonte is.
Wellicht heeft de oefenleiding gehandeld zoals ze altijd gedaan hebben.
Hopelijk is dit wel de aanleiding dat in Duitsland de situatie gaat veranderen.

Op prio1 naar een schuurbrand of naar een brand in een kleuterschool. Het maakt nogal wat verschil, dat zal iedere professional beamen.


Michelle1983

  • Gast
Heel erg triest, inderdaad.

Maar even dan het ongeluk zelf. De auto is tegen de rechter achterkant van de LF gereden en daardoor is die laatste naar het schijnt gaan tollen en over de kop gegaan. Een van de juridische problemen gaat worden de de auto reed op een voorrangsweg die door het brandweervoertuig werd overgestoken.
Voor wat betreft het feit dat het om een kleuterschool gaat, wist men van tevoren wel dat er in principe geen kinderen binnen zouden zijn. Het gebeurde namelijk allemaal rond 19.00. Dat het slechts ging om een oefening en toch met OGS gereden werd, zou ermee te maken hebben gehad dat op deze manier de enige realistische test kon zijn van het o.a. kunnen rijden met OGS, aangezien veel van de chauffeurs hoogstens één keer per maand een echte inzet hebben. Met name voor korpsen met weinig uitrukken is dit dan een manier om het bij te houden. We merken wel wat de juridische gevolgen gaan zijn ...


Bron: DPA


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Even vooraf: Ik weet niet wat er in de Duitse tekst precies staat, dus misschien zit ik er naast. Maar dat lees ik dan wel  ;)


Wat hier in de regio nog wel eens gebeurd is dat door omwonenden de brandweer gebeld wordt voor rookontwikkeling uit een pand, terwijl de brandweer hier aan het oefenen is. Doordat er ergens iets niet helemaal goed doorgecommuniceerd is, of doordat iemand even niet helemaal oplet, wordt er dan daadwerkelijk een brand aangemaakt in het systeem en wordt er dus met volle sterkte uitgerukt.

Je hebt best kans dat er ook zoiets gaande was in Duitsland.


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Even vooraf: Ik weet niet wat er in de Duitse tekst precies staat, dus misschien zit ik er naast. Maar dat lees ik dan wel  ;)


Wat hier in de regio nog wel eens gebeurd is dat door omwonenden de brandweer gebeld wordt voor rookontwikkeling uit een pand, terwijl de brandweer hier aan het oefenen is. Doordat er ergens iets niet helemaal goed doorgecommuniceerd is, of doordat iemand even niet helemaal oplet, wordt er dan daadwerkelijk een brand aangemaakt in het systeem en wordt er dus met volle sterkte uitgerukt.

Je hebt best kans dat er ook zoiets gaande was in Duitsland.


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk

Dat is een kwestie van goed informeren van de AC door de oefenleiding.
Maar in Duitsland is het de gewoonte om met oefeningen met OGS te rijden (zie de postings hieronder)  ;)


andre48

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
hoe dit gebeurd  is heel triest en wil dan ook mijn medeleven uitspreken aan de familie vrienden collega brandweermensen en aan allen die bij dit vreselijke ongeluk betrokken waren


jwpots

  • Gast
Bron: METRO, 21-juni-2006

Bij een uitruk in Duitsland zijn 4 brandweermensen om het leven gekomen tijdens een uitruk toen de wagen van de weg af raakte. De uitruk naar een kinderdagverblijf bleek later om een oefening te gaan. Van de wagen zelf resteerde niet veel meer dan een wrak dat rijp is voor een plaatselijke oud ijzerboer.



Groet
Johan