Landingsplaats traumaheli

Auteur Topic: Landingsplaats traumaheli  (gelezen 33015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2003, 03:30:55
Op de parkeerplaats van Brandweer Terneuzen is ook al eens de traumaheli geland van Brugge en de bemanning opgepikt en weggebracht met een politieauto. Is dus ook mogelijk.
Met ongevallen is het hier dacht ik zo: ongevallen gebeuren hier , heel dikwijls op de rijkswegen en daar is genoeg plaats om te landen...wat ik hiervan gehoord heb is dat de OVD Brandweer doorgeeft aan de AC dat er een plek is om te landen ???
Die plek wordt dan inderdaad vrijgemaakt door politie.
Maar dit is hier natuurlijk nog allemaal landelijk gebied dus open genoeg..... ;D


jochem

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2003, 21:26:39
Als er vanaf een van de waddeneilanden een helicopter van de vliegbasis wordt ingezet, wordt sinds kort ook de brandweer voor de landing bij het ziekenhuis gealarmeerd. Voorheen was dit de taak van de technische dienst, die een speciale opleiding hiervoor moesten volgens, en die gebruik maakten van een brandkar, die in een garage stond nabij de heliplaats.

Ik heb dit geconstateerd bij het ziekenhuis in Dokkum (Friesland)


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2003, 14:10:40
Hier (Rotterdam-Rijnmond) is het ook zo dat de politie geen landingsplaats vrij maakt. De piloot bepaald inderdaad waar hij de heli ("tweety") neerzet en aangezien hij ook geen verbinding heeft met de politie heeft het niet zoveel zin.

Als brandweer of politie mag je de heli niet "bedanken". Wij hadden dat laatst. Er werd ons gezegd dat de heli onderweg was, maar naar het aard van de verwondingen was dat echt niet nodig. Dus wij dachten aardig te zijn en dit door te geven. Maar het besluit om de heli terug te sturen is een medische beslissing en die mochten wij dus niet maken... Ook de politie niet.
Alleen de ambulance (was nog niet TP) of de heli  zelf....

Hij is dus ook voor jan L*l geland.... Wat naar mijn idee toch ook weer een extra risico is.... ???

Arlé
Met vriendelijke groet, Arlé  


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2003, 16:04:56
Waarschijnlijk zijn ze door schade en schande wijs geworden! Er zijn voorbeelden genoeg dat een ambu ofzo wordt afbesteld en dat ze later toch nog moeten komen omdat de betrokkene toch last gaat krijgen van iets. En stel dat het dan toch iets ernstigers is (een inwendige bloeding bijvoorbeeld) en de heli moet toch komen, dan is het een extra vlucht en ja, dat is dan ook weer een extra risico. ;)

Christian


Retep

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2003, 21:37:03
Ik wil nog wel even reageren op het bericht van jochem
Dat de heli van de vliegbasis Leeuwarden
land bij het ziekenhuis van Dokkum
bij mijn weten is dat de rijksluchtvaartdienst
het verplicht stelt dat er een blusvoertuig bij staat
en dat er niet een kar met 2 man td staat
Wij staan er met 6 man en 1 blusvoertuig
gereed met AFFF schuim bij elke landing
Vriendelijke groeten Peter
Brandweer Dokkum


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2003, 00:34:46
Hallo Peter,

Ik hoor ook regelmatig dat jullie even naar het ziekenhuis moeten om stand-by te staan.
Hier in Sneek land de heli van de SAR ook regelmatig, de enige die hier dan bij komen te staan zijn 2 man BHV met een karretje met wat blusmiddelen dus volgens mij is het geen uniforme regel dat er een TS bij staat.
Doen ze op de eilanden trouwens ook niet, zouden ze gelijk 200 % meer uitrukken hebben.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Retep

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2003, 13:20:33
Hallo ,
Ik zal het wel ff navragen hoe en waarom?
Peter Boomsma
Brandweer Dokkum


Robert

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2003, 21:31:24
Het feit dat de heli toch doorkomt om te kijken ligt gelegen in het feit dat bij de melding er feitelijk een arts patient relatie is ontstaan waar de arts later op kan worden aangesproken, WGBO.


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 1 januari 2004, 23:46:41
Wij hadden van de zomer een reanimatie op een bomvol strand van ouddorp maar toen was het toch van belang dat we een groot gedeelte op het strand vrijmaakten voor de heli zodat hij hier zelf een plekje kon bepalen. en nee je laat hem niet landen op een zandbank maar dat weten ze dus zelf ook wel. 8)

Groeten,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Robert

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2004, 21:37:10
Weet je dat je een landingsplaats niet met NaCl maar met KCl (KaliumChloride) ijsvrij moet maken. Die tere kisten kunnen slecht tegen zout!