Opleiding BHV

Auteur Topic: Opleiding BHV  (gelezen 13372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vinma

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2006, 12:43:00
dan zijn er best veel bedrijven die de beveiliging beschouwen als een onderdeel van de bhv keten... :x terwijl lang niet elke beveiliger de zelfde opleiding heeft gehad en dus dezelfde bijdrage kan leveren.

Daar raak je een aardig onderwerp. :D
Zoals je aangeeft sta je als beveiliger steeds bij andere bedrijven. In pricipe ben je in dat geval als een soort "onderaannemer"/derde aanwezig binnen dat bedrijf. Het bedrijf is in ieder geval verplicht om in het bedrijfsnoodplan op te nemen dat bij een calamiteit of ontruiming extra aandacht moet zijn voor de mogelijke aanwezigheid van derden.

Als de beveiliging is opgenomen in de BHV-keten, dan moet het bedrijf jouw "baas" daarvan op de hoogte stellen, en moet het bedrijf een BHV-instructie beschikbaar stellen aan de beveiliger ter plaatse.
Let wel: je hoeft overigens niet per sé als BHV'er te zijn opgeleid om tóch een taak in de BHV-keten te kunnen krijgen....


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2006, 13:25:45
Daar raak je een aardig onderwerp. :D
Zoals je aangeeft sta je als beveiliger steeds bij andere bedrijven. In pricipe ben je in dat geval als een soort "onderaannemer"/derde aanwezig binnen dat bedrijf. Het bedrijf is in ieder geval verplicht om in het bedrijfsnoodplan op te nemen dat bij een calamiteit of ontruiming extra aandacht moet zijn voor de mogelijke aanwezigheid van derden.

Als de beveiliging is opgenomen in de BHV-keten, dan moet het bedrijf jouw "baas" daarvan op de hoogte stellen, en moet het bedrijf een BHV-instructie beschikbaar stellen aan de beveiliger ter plaatse.
Let wel: je hoeft overigens niet per sé als BHV'er te zijn opgeleid om tóch een taak in de BHV-keten te kunnen krijgen....


ik weet van hotels die nachtportiers/beveiligers inhuren dat die er voor de volle 100% op bouwen dat deze de bhv keten 's nachts vervult ook al wordt er geen specifieke instrucite gegeven en worden ze niet op dat object geinstrueerd (veelal HEBBEN ze geen eens bhv)
Politie Aspirant niveau 4


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2006, 20:18:49
De arbowet zegt het volgende:

Artikel 15
1.   De werkgever laat zich ten aanzien van verplichtingen op grond van artikel 3, eerste lid, onder e, van deze wet bijstaan door een of meer werknemers die door hem zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners.
2.   Het verlenen van de bijstand houdt in elk geval in:
a.   het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
b.   het beperken en het bestrijden van brand en het voorkomen en beperken van ongevallen;
c.   het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of de inrichting;
d.   het alarmeren van en samenwerken met hulpverleningsorganisaties in verband met de in de onderdelen a tot en met c bedoelde bijstand.
3.   De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige deskundigheid, ervaring en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de in het tweede lid genoemde taken naar behoren kunnen vervullen.

Je voelt het al aankomen, het moeten werknemers zijn en ze moeten zijn aangewezen. Dus elke nachtportier die BHV taken moet vervullen, moet door de werkgever schriftelijk worden aangewezen.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2006, 21:01:22
het staat wel in de instructiemappen hoor.
maar er staat met grote regelmaat een ander die in zijn eentje dan de verantwoording draagt voor de gasten in huis, wat in sommige hotels op kan lopen tot ver boven de 100.
daarnaast beschikt niet elke nachtportier over de juiste deskundigheid en opleiding.
Politie Aspirant niveau 4


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2006, 00:24:14
het staat wel in de instructiemappen hoor.
maar er staat met grote regelmaat een ander die in zijn eentje dan de verantwoording draagt voor de gasten in huis, wat in sommige hotels op kan lopen tot ver boven de 100.
daarnaast beschikt niet elke nachtportier over de juiste deskundigheid en opleiding.

De werkgever moet aan kunnen tonen dat de nachtportier, de hr jansen, door hem aangewezen is voor bhv taken.


vinma

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2006, 11:17:11
wat in sommige hotels op kan lopen tot ver boven de 100.

Hotels.... bekend probleem. Hotel vol gasten, en één nachtportier...
Pas nog in het nieuws m.b.t. zorginstellingen: één nachtzuster op 15 aan bed gebonden patiënten.


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2006, 12:44:58
Goedendag, mijn baas heeft buiten het wetterlijk kader het gehele personeel verplicht een EHBO diploma te halen en geldig te houden op straffe van ontslag.
Alle kosten worden vergoed, alleen de uren van de basisopleiding zijn eigen uren.

Dat is nog eens een keer een Baas, zijn er meer mensen met zo een baas?

En om wat voor bedrijf hebben we het dan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2006, 17:39:01
Hotels.... bekend probleem. Hotel vol gasten, en één nachtportier...
Pas nog in het nieuws m.b.t. zorginstellingen: één nachtzuster op 15 aan bed gebonden patiënten.

mjup, heb t zelfs zo erg gehad dat er op een (niet nader te noemen) hotel 14 hectare terrein was met losstaande huisjes.. deel bos enzo.. en als er wat was had je 3 minuten om bij de huisjes te komen en terug te zijn bij de receptie om het brandalarm te resetten of bevestigen.. regelmatig ook gehad dat ik mijn ronde met hevige sneeuw en/of regen heb moeten doen.. en t lulligste van allemaal: het is echt een luxe hotel maar als nachtportier zat je in een schamel receptiegebouwtje wat echt gewoon 3x niets was..
Politie Aspirant niveau 4