Versnelde opleiding manschap RISC

Auteur Topic: Versnelde opleiding manschap RISC  (gelezen 6741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Gepost op: 27 juni 2006, 14:26:33
Zijn er misschien forumleden bij die de versnelde opleiding manshap gevolgd hebben bij RISC ?


Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


fireman77

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2006, 21:22:28
Ik hoop niet te veel want het niveau wordt er niet beter van door middel van zo'n versnelde opleiding tot manschap.


H. Meijer

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2006, 09:45:09
Ik hoop niet te veel want het niveau wordt er niet beter van door middel van zo'n versnelde opleiding tot manschap.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Het voordeel van een versnelde opleiding is dat je veel intentiever bezig bent met de materie. Je komt vaker aan de beurt en hebt geen last van de opstarttijd van iedere cursusavond. Ik heb zelf in het verleden de versnelde brandwacht opleiding gedaan bij RISC en ik moet zeggen dat deze mensen weten wat opleiden is. Misschien heb ik ook wel geluk gehad hoor, net zo goed als je het wel of niet kunt treffen bij je lokale opleiding. Maar ik ben dus zeer positief!


fireman77

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2006, 19:10:37
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Het voordeel van een versnelde opleiding is dat je veel intentiever bezig bent met de materie. Je komt vaker aan de beurt en hebt geen last van de opstarttijd van iedere cursusavond. Ik heb zelf in het verleden de versnelde brandwacht opleiding gedaan bij RISC en ik moet zeggen dat deze mensen weten wat opleiden is. Misschien heb ik ook wel geluk gehad hoor, net zo goed als je het wel of niet kunt treffen bij je lokale opleiding. Maar ik ben dus zeer positief!

Ja het wordt er even binnen een paar weken in gestampt bij de nieuwe brandwachten, even snel examen doen en dan op de uitruk. Fantastisch..........

Laat ze nou maar eerst even wennen en hun draai vinden binnen een korps dat kan dan mooi binnen de termijn dat ze hun normale manschappen opleiding krijgen.

Dan kunnen ze tijdens de wekelijkse oefenavonden mooi doen lijkt me zo hun draai vinden in een korps, ze weten dan onderhand waar alles ligt op de wagen. Is ook handig, je weet een beetje wat je van ze kan v erwachten. Dus zo'n versnelde opleiding lijkt mij helemaal niets zoals ik al eerder zei, maar voor korpsen die personeelsproblemen hebben is het natuurlijk de ideale oplossing maar of je er kwaliteit voor terug krijgt is nog maar de vraag.


H. Meijer

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2006, 12:04:00
Hmm, dit wordt een welles-nietes spelletje denk ik. Ik heb niet gezegd dat iemand die versneld opgeleid is zo in een keer op de uitruk gegooid moet worden. Dat lijkt me inderdaad niet handig. Je moet uiteraard een tijdje oefenen, praktijkervaring opdoen, etc. Maar je kan sneller meeoefenen op alle vlakken, de basis beheers je gewoon eerder. Daarna ga je in het korps verder ontwikkelen. Het meedraaien, wegwijs worden etc wordt overigens ook wel eens overschat en daarnaast ook gecreeerd doordat de korpsen soms onnodig afwijken van landelijke of regionale procedures. De vraag ging echter over de versnelde opleiding en daar is echt geen kwaliteitsverschil in zoals ik al zei, en het kan zelfs beter uitpakken.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2006, 13:39:25
Als je het papiertje van het NBBE in handen hebt staat erop dat je vakbekwaam bent om mee te mogen uitrukken. Natuurlijk beginje dan met ervaring opdoen. Hetzelfde als je een versneld rijbewijs haalt..........
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2006, 13:43:23
Ik kan nu ook nog niet op de uitruk hoor, ik moet eerst ervaring opdoen, oefeningen mee draaien, en tijdens uitrukken kijken, dus het is niet zo dat ik gelijk op de uitruk wordt gegooid
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2006, 16:44:08
Zijn er misschien forumleden bij die de versnelde opleiding manshap gevolgd hebben bij RISC ?

Ik heb al mijn brandweer opleidingen bij Risc op de Maasvlakte gedaan. Het is mij prima bevallen, lekker veel en intensief oefenen bij hun.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #8 Gepost op: 22 november 2011, 23:01:08
weet iemand hier toevallig het prijsverschil tussen de versnelde opleiding en de normale opleiding?