Ziekenhuis neemt BRUL-regeling in gebruik

Auteur Topic: Ziekenhuis neemt BRUL-regeling in gebruik  (gelezen 3248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Gepost op: 1 juli 2006, 11:10:25
Het MCH gaat als eerste ziekenhuis in Nederland gebruik maken van de zogenaamde BRUL-regeling: een methode die aan de brandweer en de bedrijfshulpverlening snel duidelijk maakt waar zich gevaarlijke stoffen bevinden en welke eigenschappen deze hebben. Dit vergroot de veiligheid bij calamiteiten. De brandweer is dan ook een grote voorstander van deze methode.

In het MCH zijn in de afgelopen maanden alle aanwezige gevaarlijke stoffen in kaart gebracht: welke zijn het en waar bevinden zij zich, en welke blusmiddelen zijn geschikt? Nu is het mogelijk dat hulpverleners alle informatie over deze gevaarlijke stoffen binnen dertig seconden kunnen opvragen, zowel digitaal als op papier.

Percy Stubbs, stafmedewerker Gevaarlijke Stoffen in het MCH: “Om de veiligheid van iedereen te garanderen brengen we ook bordjes aan op risicoruimtes. Dit zijn ruimtes waarin zich grote hoeveel­heden gevaarlijke stoffen bevinden. We hebben ze in drie kleuren en vormen: vierkante groene, drie­hoekige gele en ronde rode, zodat de BHV en de brandweer in een oogopslag kunnen zien wat het risico is en of zij eerst contact moeten opnemen met een terzake deskundige.”

Stubbs: “We hebben ook een computerprogramma, GROS, waar alle gevaarlijke stoffen per kamernummer zijn op te vragen. De leidinggevenden geven jaarlijks alle stoffen door. Door de combinatie van GROS en BRUL kunnen we direct zien welke gevaarlijke stoffen met welke eigenschappen en risico's zich in een ruimte bevinden. Dat vergroot de veiligheid van de hulpverleners, de medewerkers en de patiënten”.

Bron: http://www.mchaaglanden.nl


Nurse powerrrrr


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2006, 11:32:50
Volgens mij is dit al in gebruik in het UMC in Utrecht


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2006, 11:34:55
Volgens mij is dit al in gebruik in het UMC in Utrecht

Zou best kunnen hoor, ik heb nooit zo goed vertrouwen in de media.... ;-)
Nurse powerrrrr