Pelotonsstructuur

Auteur Topic: Pelotonsstructuur  (gelezen 9141 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Gepost op: 4 juli 2006, 14:43:29
Waar kan ik een overzicht vinden van de pelotonsstructuur? En dan in het bijzonder de roepnummer verdeling:
100 - OvD
110 - 1e TS
115 - Redvoertuig




Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2006, 16:58:42
Regionale brandweer Fryslàn?????
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Sebosch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2006, 17:48:33
Ok, doe een poging.

OVD        100

1e TS       110
2e TS       120
3e TS       130
4e TS       140
HV II        150
HA + Bak  180 (afhankelijk wat voor inzet kan dus de bak verschillend zijn)

Dit betreffen de roepnummers van het 1e peloton. Komt er een 2e dan veranderd het eerste cijfer in een 2.

Indien er een redvoeruig bij komt dan valt die onder één van de bevelvoerders van de TS'en en krijgt dan BV  115 als hij onder de 1e TS valt.

Gr.   Sebosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2006, 18:27:45
Ok, doe een poging.

OVD        100

1e TS       110
2e TS       120
3e TS       130
4e TS       140
HV II        150
HA + Bak  180 (afhankelijk wat voor inzet kan dus de bak verschillend zijn)

Dit betreffen de roepnummers van het 1e peloton. Komt er een 2e dan veranderd het eerste cijfer in een 2.

Indien er een redvoeruig bij komt dan valt die onder één van de bevelvoerders van de TS'en en krijgt dan BV  115 als hij onder de 1e TS valt.

Gr.   Sebosch

Dit zou betekenen dat de OvD 4 TS'en onder zijn commando heeft.... ::) ::) ??? Lijkt me een beetje veel... ;) Volgens mij gaan de TS'en na de 120 over haar de 210 (onder leiding van de 2e OVD  ;))

Maar ik kan het natuurlijk ook weer helemaaaaaal fout hebben  ;D


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2006, 18:46:04
TS 1: 110
TS 2: 120
TS 3: 130
TS 4: 150

AL : 1*5 (afhankelijk aan welke ts die toegevoegd word)
HV : 1*7 (afhankelijk aan welke ts die toegevoegd word)
OVD: 100


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2006, 20:00:48
Onderstaande kon ik vinden op de website: http://www.hvzeeland.nl/hulpdiensten/brandweer/pelotonsinzetten.php

Een brandweerpeloton telt vier tankautospuiten en een peletonscommandant,
Daarnaast komt bij een pelotonsinzet vaak een ondersteunigspeloton ter plaatse. Dit kan bestaat uit bijvoorbeeld een haakarmvoertuig met een ademluchtcon-tainer. Wanneer er twee bluspelotons en een ondersteuningspeloton worden ingezet vormen deze drie pelotons samen een zogenaamde brandweercompag-nie.
Uiteraard is bij een dergelijke grote inzet ook een verbindings-/commandowagen aanwezig en zijn ook de Officier van Dienst en de Hoofd Officier van Dienst ter plaatse. Daarnaast staat, zoals gebruikelijk bij grote branden, meestal een am-bulance stand-by en wordt een zogenaamd CTPI ingericht. CTPI staat voor Coördinatie Team Plaats Incident. Een dergelijk team bestaat over het algemeen uit de (H)OVD's van brandweer, ambulancedienst en politie alsmede de burge-meester van de gemeente(n) waarin het incident plaatsvindt.
Bij een pelotonsinzet hoort een normering in de vorm van bijvoorbeeld een "zeer grote brand". Omdat er (gelukkig) niet vaak pelotonsinzetten voorkomen oefent vrijwel ieder brandweerkorps elk jaar éénmaal een pelotonsinzet. Het hele korps oefent dan een dergelijke grote inzet.
Bij een pelotonsinzet wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde 100-roepnum-merserie. Het eerste peloton heeft nummers van 100 t/m 189 en het tweede peloton begint bij roepnummer 200, de daarop volgende pelotons hebben de roepnummers 300 t/m ... en de nummering loopt dan gewoon verder. Bijvoor-beeld: 310 is eerste bevelvoerder negende tankautospuit.

Nummering eerste peloton
100 - Officier van Dienst
110 - Eerste bevelvoerder 1e TAS
111 - Aanvalsploeg 1e TAS
112 - Waterploeg 1e TAS
119 - Chauffeur 1e TAS
120 - Tweede bevelvoerder 2e TAS
121 - Aanvalsploeg 2e TAS
122 - Waterploeg 2e TAS
129 - Chauffeur 2e TAS
130 - Tweede bevelvoerder 3e TAS
131 - Aanvalsploeg 3e TAS
132 - Waterploeg 3e TAS
139 - Chauffeur 3e TAS
140 - Tweede bevelvoerder 4e TAS
141 - Aanvalsploeg 4e TAS
142 - Waterploeg 4e TAS
149 - Chauffeur 4e TAS
150 - Bevelvoerder AL of HW
159 - Chauffeur AL of HW
160 - Bevelvoerder HA
169 - Chauffeur HA
170 - Bevelvoerder HV
179 - Chauffeur HV
180 - Duikleider
189 - Chauffeur WO
   
Nummering tweede peloton
200 - Commandant Van Dienst of 2e OVD
210 - Eerste bevelvoerder 5e TAS
211 - Aanvalsploeg 5e TAS
212 - Waterploeg 5e TAS
219 - Chauffeur 5e TAS
220 - Tweede bevelvoerder 6e TAS
221 - Aanvalsploeg 6e TAS
222 - Waterploeg 6e TAS
229 - Chauffeur 6e TAS
230 - Tweede bevelvoerder 7e TAS
231 - Aanvalsploeg 7e TAS
232 - Waterploeg 7e TAS
239 - Chauffeur 7e TAS
240 - Tweede bevelvoerder 8e TAS
241 - Aanvalsploeg 8e TAS
242 - Waterploeg 8e TAS
249 - Chauffeur 8e TAS
250 - Bevelvoerder 2e AL of HW
259 - Chauffeur 2e AL of HW
260 - Bevelvoerder 2e HA
269 - Chauffeur 2e HA
270 - Bevelvoerder 2e HV
279 - Chauffeur 2e HV
280 - Tweede duikleider
289 - Chauffeur 2e WO



cu,
Loe
  http://survey.totalsafety.nl
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2006, 01:05:28
Dit zou betekenen dat de OvD 4 TS'en onder zijn commando heeft.... ::) ::) ??? Lijkt me een beetje veel... ;) Volgens mij gaan de TS'en na de 120 over haar de 210 (onder leiding van de 2e OVD  ;))

Maar ik kan het natuurlijk ook weer helemaaaaaal fout hebben  ;D

Dit klopt idd niet helemaal. Ts'en uit een peleton worden gewoon:

110: Ts 1
120: Ts 2
130: Ts 3
140: Ts 4

En deze vallen alle onder het commando van de 100 (De dienstdoende Ovd dus) Bij verdere opschaling dan deze 4 ts'en komt er zo goed als altijd wel een extra OVD ter plaatse.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2006, 17:35:02
Dit klopt idd niet helemaal. Ts'en uit een peleton worden gewoon:

110: Ts 1
120: Ts 2
130: Ts 3
140: Ts 4

En deze vallen alle onder het commando van de 100 (De dienstdoende Ovd dus) Bij verdere opschaling dan deze 4 ts'en komt er zo goed als altijd wel een extra OVD ter plaatse.

Exact, 110 t/m 140 zijn de TS-en uit het eerste peloton, praat je over de 210 (en 220,230 en 240) dan hebben we dus een extra peloton erbij en automatisch een 2e OVD/Pelotonscommandan(PC)

Maar een OVD heeft dus wel degelijk de leiding over de bevelvoerenden van 4 autospuiten.


Rene112

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2006, 20:37:39
Klopt ;)

In principe kan de eerste OvD gaan tot 4 TS'n.
Maar er zijn altijd omstandigheden te bedenken waarbij de indeling toch anders wordt gekozen (minder TS'n per OvD als het bijvoorbeeld een complex gebouw is waarbij de OvD zich veel met de technische aansturing/coördinatie moet bezighouden).

In veel regio's wordt nadat een peloton is samengesteld (de eerste 4 TS'n met bijbehorende bijzondere voertuigen) alleen nog maar per peloton opgeschaald. Dus dan komen er geen losse TS'n meer, maar automatisch een compleet peloton.

Op het moment dat een 2e peloton moet komen, is automatisch ook de HOvD nodig als compagniescommandant (CC). Deze stuurt dan de 2 pelotonscommandanten (OvD'n) aan en de commandant van het ondersteuningspeloton (bijzondere/ondersteunende voertuigen).

Oja, nog even een opmerking over de roepnummers :

Een redvoertuig en een hulpverleningsvoertuig worden normaal gesproken onder de leiding van een bevelvoerder van een TS geplaatst. Ze krijgen op dat moment het nummer van die TS met voor een redvoertuig een 5 op het einde (i.p.v. een 0) en voor een hulpverleningsvoertuig een 7 op het einde (i.p.v. een 0).
Totdat ze toegewezen worden hebben ze het roepnummer 150 of 170 en loopt "het lijntje" nog direct naar de OvD  ;)

Dus een HV kan als onderdeel van tweede peloton aankomen als 270 en vervolgens door de 200 worden toegewezen aan de 230. De HV krijgt dan het roepnummer 237 ;)      (kunnen jullie het nog volgen met die hitte.... :P :P)

Enne... die HOvD (CC) heeft geen roepnummer, maar een roepnaam  ;D :D
Voor de eerste compagnie bij een incident is dat de Alfa, de tweede compagnie Bravo etc.

groeten,
René de Caluwé


Sebosch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2006, 21:46:06
Citaat
Enne... die HOvD (CC) heeft geen roepnummer, maar een roepnaam  ;D :D
Voor de eerste compagnie bij een incident is dat de Alfa, de tweede compagnie Bravo etc.


Rene,

In sommige regio's heeft de HOvD wel een roepnummer en wel " 10 "

En pas als er 2 Compagnies worden ingezet worden ze vooraf gegaan met Alfa of Bravo.

Gr. Sebosch