Pelotonsstructuur

Auteur Topic: Pelotonsstructuur  (gelezen 9133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2006, 22:04:02
En wat een zelf kennis had ik.....  ;D ;D ;D ;D ;D

(...)

Maar ik kan het natuurlijk ook weer helemaaaaaal fout hebben  ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2006, 22:05:20
En wat een zelf kennis had ik.....  ;D ;D ;D ;D ;D


Waarom wordt dan bij een grote brand (> 2 TS'en ingezet) een 2e OvD gealameerd??  ??? :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 5 juli 2006, 22:14:51
Waarom wordt dan bij een grote brand (> 2 TS'en ingezet) een 2e OvD gealameerd??  ??? :)
Als je hier grote brand roept,krijg je nog een TS erbij.2TSen is hier middelbrand.vanaf zeer grote brand komt er hier een 2eOVD om de hoek koekeloeren


Rene112

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 5 juli 2006, 22:38:27
Waarom wordt dan bij een grote brand (> 2 TS'en ingezet) een 2e OvD gealameerd??  ??? :)

Ehhh.... dat gebeurt niet overal Palmpie ;)

Misschien omdat 2 poto's vasthouden en de opdrachten en roepnummers van meer dan 2 bevelvoerders onthouden toch wel heel lastig is voor iemand die net kan "lezen en schrijven"  ;D ;D ;D ;)

Tja... maar nu het echte antwoord :

In principe moet een OvD t/m 4 TS'n leiding kunnen geven.
De praktijk laat echter ook zien dat veel dat soort branden teveel werk tegelijk oplevert voor die OvD waardoor de aandacht voor zaken als opbouw waterwinning, toezicht op eigen veiligheid,  multidisciplinair overleg etc.  te kort is.
Een 2e OvD (met dus een duidelijke taakverdeling) zou dan een uitkomst kunnen bieden.

Dat kan dus per situatie/object verschillen. De keuze is dan om het "in te bakken" in de opschaling (zoals jij aangeeft) of om het af te laten hangen van de inschatting van de 1e OvD....  

(en over vrije-instroom officieren hebben we het hier maar even niet....  :-\      :-X :-X :-X        ;))

groeten,
René de Caluwé


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #14 Gepost op: 5 juli 2006, 23:30:16
is het niet zo dat je als pelotons commandant een speciale "cursus" gehad moet hebben?? was hier zo... een ovd kon na het volgen van een aantal cursussen optreden als peletonscommandant


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2006, 23:13:26
Klopt ;)

In principe kan de eerste OvD gaan tot 4 TS'n.
Maar er zijn altijd omstandigheden te bedenken waarbij de indeling toch anders wordt gekozen (minder TS'n per OvD als het bijvoorbeeld een complex gebouw is waarbij de OvD zich veel met de technische aansturing/coördinatie moet bezighouden).

In veel regio's wordt nadat een peloton is samengesteld (de eerste 4 TS'n met bijbehorende bijzondere voertuigen) alleen nog maar per peloton opgeschaald. Dus dan komen er geen losse TS'n meer, maar automatisch een compleet peloton.

Op het moment dat een 2e peloton moet komen, is automatisch ook de HOvD nodig als compagniescommandant (CC). Deze stuurt dan de 2 pelotonscommandanten (OvD'n) aan en de commandant van het ondersteuningspeloton (bijzondere/ondersteunende voertuigen).

Oja, nog even een opmerking over de roepnummers :

Een redvoertuig en een hulpverleningsvoertuig worden normaal gesproken onder de leiding van een bevelvoerder van een TS geplaatst. Ze krijgen op dat moment het nummer van die TS met voor een redvoertuig een 5 op het einde (i.p.v. een 0) en voor een hulpverleningsvoertuig een 7 op het einde (i.p.v. een 0).
Totdat ze toegewezen worden hebben ze het roepnummer 150 of 170 en loopt "het lijntje" nog direct naar de OvD  ;)

Dus een HV kan als onderdeel van tweede peloton aankomen als 270 en vervolgens door de 200 worden toegewezen aan de 230. De HV krijgt dan het roepnummer 237 ;)      (kunnen jullie het nog volgen met die hitte.... :P :P)

Enne... die HOvD (CC) heeft geen roepnummer, maar een roepnaam  ;D :D
Voor de eerste compagnie bij een incident is dat de Alfa, de tweede compagnie Bravo etc.

groeten,
René de Caluwé



Ik heb ff gewacht tot het een beetje afgekoeld was, wat betreft de hitte. Ik moest t ff tot me nemen.......maar t is me helemaal duidelijk ;D ;D


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2006, 23:23:30
is het niet zo dat je als pelotons commandant een speciale "cursus" gehad moet hebben?? was hier zo... een ovd kon na het volgen van een aantal cursussen optreden als peletonscommandant

Voor zover ik weet is dat in onze regio niet het geval. Maar is het niet zo dat dit standaard zit inbegrepen in de opleiding Hoofdbrandmeester of iets dergelijks????