Medische ondersteuning bij WaterSkiRaces Formule I

Auteur Topic: Medische ondersteuning bij WaterSkiRaces Formule I  (gelezen 6314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2006, 11:30:42
Deze mensen zijn bij ons niet uitsluitend  opstappers, maar hiervoor opgeleide rescue-swimmers en rescue-duikers met een goed opvallende gele helm.

Tijdens zo'n incident voert de piloot van trekkende ski een Oranje vlag en een blauwe/witte vlag als hij medische ondersteuning wenst, De veiligheidsboten liggen voeren dan een gele vlag.  De rescue/medic boten (waterskirace term.) zetten de hulpverleners af nabij het incident en zorgen daarna eerst voor een veilige werkplek, terwijl de mensen te water de patient zoveel mogelijk stabiliseren.
De piloten van de waterski boten zijn er opgetraind om met dit soort obstakels in het parcour om te gaan.

De rescueboot zorg voor een ruime afscherming van plaats incident en kom weer  snel te plaatse om de "geimmobiliseerde patient"" aanboord te nemen.

Een "scoop and run" strategie kan in dit soort situaties niet.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2006, 19:16:20
De rescueboot zorg voor een ruime afscherming van plaats incident en kom weer  snel te plaatse om de "geimmobiliseerde patient"" aanboord te nemen. 

Begrijp ik het goed dat je de positie van de rescueboot zou je dan dus als het ware de fend-off positie kunnen noemen? zoals we dat op het land kennen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2006, 19:51:38
Ja, De Rescue boot is een fysieke barriere tussen de plaats incident en duikers en rescueswimmers.. Deze taak word direct daarna direct over genomen door een safety boot.
zodat de Rescue boot direct weer beschikbaar om het slachtoffer en de redders op te pikken.

Als je kijkt hoe we te water gaan, en hoe de inzet gaat, is dat anders dan bij voorbeeld brandweer duikers te water gaan. Daarbij is het ondenkbaar dat je al varend te water gaat.  De meeste reddingsbrigade kiezen ook niet voor deze wijze te water gaan en zeker niet bij hogere snelheden. Er zijn ook nog weinig reddingsbrigades die werken met rescue-vests en water helmen en dit soort technieken inzetten. Ik heb zelf nog geen ervaring met hoe dit bijvoorbeeld werkt aan de kust, of strand..)

Bij powerboatraces is dergelijke technieken zeer gebruikelijk.. Daar springen de rescueswimmer zelfs uit helicopters .



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2006, 21:54:08
Zijn dat niet gewoon opblaas vesten?

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2006, 22:03:29
Zover ik begrepen heb zijn het trim vestjes. Dit zijn duikers, die snel onder het wrak van een powerboat duiken om daar de piloot en navigator te bevrijden. Ze hebben een kleine duikfles aan hun heup hangen, en de slang achter hun rug langs naar het trimvest en ademautomaat.


Kijk hier een filmpje van ze

Het nadeel van deze vestjes is dat ze aan de oppervlakte geen extra positief drijf vermogen hebben. Mijn italiaans is niet nog niet zo goed, maar ik zal het even na vragen.

Als ik de kans krijg wil ik proberen ook eens met een rescue-vest van dergelijke hoogte te springen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2006, 10:52:14
Zover ik begrepen heb zijn het trim vestjes. Dit zijn duikers, die snel onder het wrak van een powerboat duiken om daar de piloot en navigator te bevrijden. Ze hebben een kleine duikfles aan hun heup hangen, en de slang achter hun rug langs naar het trimvest en ademautomaat.


Kijk hier een filmpje van ze

Het nadeel van deze vestjes is dat ze aan de oppervlakte geen extra positief drijf vermogen hebben. Mijn italiaans is niet nog niet zo goed, maar ik zal het even na vragen.

Als ik de kans krijg wil ik proberen ook eens met een rescue-vest van dergelijke hoogte te springen.

ik heb het niet zo op helicopters bij reddingen. Ik heb te veel gezien op dat gebied. Artsen die in een brandende boot zakken, die aangewakkerd word door de schroefwind. Een oom van mij is omgeslagen met z'n jacht door de schroefwind toen er een heli bij 'm in de buurt een rubberbootje o.i.d. moest oppikken. Ik heb nog ergens beelden van zo'n rubberbootje dat weggeblazen werd door zo'n heli tijdens een demo.

 


Dan nog liever een watervliegtuig. Gisteren landde die (en steeg dus ook weer op ::)) voor onze neus tot vier keer toe op het Gooimeer. Zeker voor het landen heeft ie maar een heel kort stukkie nodig, 50 m of zo. De foto is genomen met mijn telefoon, in werkelijkheid was het dus best dichtbij.


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2006, 11:17:09
ik heb het niet zo op helicopters bij reddingen. Ik heb te veel gezien op dat gebied. Artsen die in een brandende boot zakken, die aangewakkerd word door de schroefwind. Een oom van mij is omgeslagen met z'n jacht door de schroefwind toen er een heli bij 'm in de buurt een rubberbootje o.i.d. moest oppikken. Ik heb nog ergens beelden van zo'n rubberbootje dat weggeblazen werd door zo'n heli tijdens een demo.
Henk

Gelukkig hebben we nog geen budget voor helicopters, we zijn nog aan het sparen voor een tweede boot en een twee auto..   ;D ;D ;D

Dit italiaanse team werkt voornamelijk offshore met helicopters..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2006, 11:56:29
Ik kan me nog herrinneren dat we bij een opening van een station in Huizen waren en dat er zonodig een heli moest landen ;D  ;D Gert Jan had net zijn auto door de wasstraat gehaald.  ;D  ;D  ;D Hij landde achter dat gebouw rechts! Van mij mag dié heli als " fysieke barriere tussen de plaats incident en de aanstormende raceboten" gaan liggen!!




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2006, 19:39:55
Nog wat foto's van het evenement en onze acties.

20, 22, 24 en 26 augustus en 10 september doen we nog een keer zo'n evenement op het veluwemeer. Als iemand belangstelling heeft kan die dan een keer mee draaien kan dat misschien wel.









Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2006, 21:06:18
Inmiddels al weer 3 dagen waterski races achter de rug...