Beveiligingsvoertuigen met zwaailicht?

Auteur Topic: Beveiligingsvoertuigen met zwaailicht?  (gelezen 33187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Gepost op: 9 juli 2006, 19:02:18
De laatste tijd zie ik steeds vaker beveiligingsvoertuigen met oranje en rode zwaai/flitslampen op het dak (al dan niet aan) rijden.
bij het nazoeken van de regels hierover kon ik echter niet afleidinge waaraan ze dit recht menen te ontlenen:

hieronder een stukje uit de Wet Optische en GeluidsSignalen (artikel 5)
Citaat
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:
a.   werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b.   werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;
c.   werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d.   vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e.   het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f.   het begeleiden van militaire colonnes;
g.   het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

de enige reden die ik zou kunnen plaatsen is sub a maar beveiligingspersoneel is GEEN (prioritaire) hulpverlener dus lijkt het mij ook niet van toepassing?
weet iemand hoe dit zit?
over rode zwaai/flitslichten kan ik al helemaal niets vinden in de wet.


Politie Aspirant niveau 4


Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2006, 20:17:31
De laatste tijd zie ik steeds vaker beveiligingsvoertuigen met oranje en rode zwaai/flitslampen op het dak (al dan niet aan) rijden.
bij het nazoeken van de regels hierover kon ik echter niet afleidinge waaraan ze dit recht menen te ontlenen:

hieronder een stukje uit de Wet Optische en GeluidsSignalen (artikel 5)
de enige reden die ik zou kunnen plaatsen is sub a maar beveiligingspersoneel is GEEN (prioritaire) hulpverlener dus lijkt het mij ook niet van toepassing?
weet iemand hoe dit zit?
over rode zwaai/flitslichten kan ik al helemaal niets vinden in de wet.

volgens mij is rood niet eens toegestaan.

In amsterdam gebruiken ze noagal eens oranje flitsers. Ik denk dat het te maken hebt met afleiding van het verkeer. Als je blauwe flitsers ziet gaat men remmen en uitvoerig kijken. Ik zou niet zeggen dat er van die uilkuikens zijn die dat bij oranje flitsers dat niet dien , maar dat is de enigste redenen die ik kan verzinnen.

Em misschien zijn hier wel mensen die diew signalen wel eens gebruiken, en die verbeteren dan wel......


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2006, 20:25:33
mja dat dacht ik ook van rood..

maar voor oranje lijkt er ook geen goeie grond te zijn?
bovendien zie ik het ook bij (object)beveiligers op hun privévoertuigen (wel onder werktijd)
Politie Aspirant niveau 4


Lukas074

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2006, 20:51:07
met rode zwaailichten ben je geen voorrangsvoertijg. En volgens mij worden alleen gele en blauwe lampen beschreven in ons wetboek


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2006, 20:52:47
met rode zwaailichten ben je geen voorrangsvoertijg. En volgens mij worden alleen gele en blauwe lampen beschreven in ons wetboek

klopt op 1 puntje na
met oranje ben je ook geen voorrangsvoertuig, dit zijn alleen waarschuwingslichten
Politie Aspirant niveau 4


Lukas074

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2006, 21:14:34
klopt op 1 puntje na
met oranje ben je ook geen voorrangsvoertuig, dit zijn alleen waarschuwingslichten

uiteraard, heb je volkomen gelijk in


Target77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2006, 21:21:59
klopt op 1 puntje na
met oranje ben je ook geen voorrangsvoertuig, dit zijn alleen waarschuwingslichten

Klopt...en daarvoor worden ze ook alleen maar gebruikt (dus toch volgens de wet omschreven).  ;)
bovendien zie ik het ook bij (object)beveiligers op hun privévoertuigen (wel onder werktijd)

Bedoel je continu een magneetlamp op het dak van een privéauto??  ???


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2006, 21:23:46
Klopt...en daarvoor worden ze ook alleen maar gebruikt (dus toch volgens de wet omschreven).  ;)

neem want het is nog steeds geen voertuig dat er op ingericht is werkzaamheden op of aan de weg te verrichten of een van de andere categoriën lijkt mij?

en hoe zit dat met rood?
Politie Aspirant niveau 4


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2006, 21:27:20
neem want het is nog steeds geen voertuig dat er op ingericht is werkzaamheden op of aan de weg te verrichten of een van de andere categoriën lijkt mij?

en hoe zit dat met rood?
Volgens mij zitten die lampen er alleen maar op om op te vallen. Ik heb ze nog nooit in werking gezien.
Wat ik me nog wel kan bedenken als men uit de auto is en er komt een melding binnen dat de lichten oplichten om de chauffeur te waarschuwen( net als bij de anwb)


Target77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2006, 21:28:02
neem want het is nog steeds geen voertuig dat er op ingericht is werkzaamheden op of aan de weg te verrichten of een van de andere categoriën lijkt mij?

en hoe zit dat met rood?

Rood is als kleur niet toegestaan volgens het voertuigregelement. Rood is voorbehouden aan achterlichten en remlichten en mag ook niet naar voren uitsralen.

Hoe zou volgens jou dan een voertuig er uit moeten zien??