Wat vinden jullie van de BHV opleiding?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van de BHV opleiding?  (gelezen 18375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2010, 17:57:37
Ik zou me toch dan eens gaan orienteren op de nieuwe opleidings methodiek voor de BHV... Die is inmiddels gesplitst en komt bijna overeen (op het LEH gebied) met een EHBO diploma... U vraagt, wij draaien  ;D
It's me!


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2010, 19:03:20
...Een opleidingsprofiel van een BHV-er hangt af van een RI&E.
Op een kantoor kan je wellicht volstaan met een standaard LEH deel.
...
Hogere EHBO opleidingen worden alleen aan bedrijven en instellingen gegeven die echt zorg besteden aan hun BHV organisatie.

Met andere woorden : voldoet een LEH niet, dan moet je deze vervangen door een OK EHBO diploma of een hogere EHBO opleiding.

Helemaal eens met Willem D. Op mijn werkplek is gekozen om BHV-ers een OK-opleiding EHBO met EAD te geven.
Op basis van de RI&E. Maar dat zou voor veel kantoren de uitkomst kunnen zijn:  
In een beetje kantoor heb je een kantine met keuken, een postkamer, parkeergarage, toiletten, liftmachinekamers en andere technische ruimtes, allemaal plaatsen waar ik de afgelopen jaren EHBO hebt verleend.  ;)
Bij een juiste RI&E kun je daar niet omheen


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2010, 16:05:29
Het is al jaren een trend, versterkt door de economische crises, dat BHV opleidingen eigenlijk een soort sluitpost op de begroting zijn of een verplicht nummer is.
Dat heeft tot gevolg dat organisaties en bedrijven zeer vaak kiezen voor de goedkoopste opleiding en het minste tijd kost voor de werkgever.
Daarmee komt eigenlijk de veiligheid van werknemers en bezoekers als de continuiteit van een bedrijf in gevaar.
Niet of slecht op hun taak opgeleide (hoofd)BHV-ers kunnen door gebrek aan kennis, trainingen en oefeningen hun taken niet adequaat uitvoeren met alle mogelijke economische, strafrechtelijke en civielrechtelijke gevolgen van dien.

Bij een juiste RI&E kun je daar niet omheen
Inderdaad bij een juiste RI&E. Het (laten) opstellen is meestal geen probleem.
Maar dan moet een bedrijf wel wat met een RI&E doen, zeker als een RI&E aangeeft dat er gevaren zijn.
Het is vaak de onwetendheid, nonchalantheid  en kostenbesparende maatregelen van een bedrijf welke de uitvoering van een RI&E tegenhouden of beperken.
Immers, een calamiteit of ongeval is toch altijd bij de buren en nooit bij ons.

In de BHV opleidingswereld is erg veel mis, met name door de continue afbraak van kwaliteit door de grote (certificerende) BHV marktspelers.
Het nut van goede BHV opleidingen -aangepast aan een RI&E- wordt zwaar onderschat door bedrijven en organisaties.
Commerciele bedrijfsbelangen voeren steeds vaker de boventoon.
Mede door de voortzettende afbraak van de kwaliteit van de BHV opleidingen gaan er helaas steeds meer onnodige doden en gewonden vallen door incompetente BHV-ers.
Ik hoop niet dat u daaraan meewerkt.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #23 Gepost op: 13 april 2010, 00:48:17
Het is al jaren een trend[knip]

Mee eens. Ik bezit al tijden een BHV diploma, maar vind dat er te weinig aandacht word besteed aan praktijksituaties op het werk. De theorie en praktijk van de cursus zelf is goed, maar deze blijken in de praktijk lastig terug te koppelen naar de instelling waar iemand zelf werkt.

De cursus zou altijd op locatie moeten worden gegeven en de hele locatie zou hierbij onder de loep moeten worden genomen.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #24 Gepost op: 13 april 2010, 12:11:31
Ik ben met je eens dat er vaak te weinig wordt geoefend.

Dat wil echter niet zeggen dat je geen theorie meer moet doen.
Door de theorie niet op locatie te doen, maak je duidelijk hoe belangrijk theorie is...

Hoeveel praktijkoefening nodig is hangt af van de situatie. (RIE).
Aan boord van een zeeschip is een maandelijkse brandoefening verplicht.
Bij ons op kantoor ontruimen we hooguit 2 keer per jaar...

P.S. Het is nu prima weer voor een ontruiming  8)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2011, 23:40:22
Hoe denken jullie over de tegenwoordig gegeven BHV-eerste hulp? Ik vind dat er een hele hoop onderwerpen behandeld moeten worden in veel te weinig tijd (8 uur). En dan heb ik het over een opleiding aan personen die nog niet eerder een BHV opleiding hebben gehad.

Mijn ervaring is dat het gewoon voor de meesten teveel is op 1 dag. Hoe leuk en interessant je het ook maakt.

Wat kan en mag je uiteindelijk van je cursisten verwachten na 6 uur training, totaal een uur pauze en een uurtje examen en nabespreking?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Remcotjuhhh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 551
    • Remco Holst Fotografie
Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2011, 00:50:34
Hoe denken jullie over de tegenwoordig gegeven BHV-eerste hulp? Ik vind dat er een hele hoop onderwerpen behandeld moeten worden in veel te weinig tijd (8 uur). En dan heb ik het over een opleiding aan personen die nog niet eerder een BHV opleiding hebben gehad.

Mijn ervaring is dat het gewoon voor de meesten teveel is op 1 dag. Hoe leuk en interessant je het ook maakt.

Wat kan en mag je uiteindelijk van je cursisten verwachten na 6 uur training, totaal een uur pauze en een uurtje examen en nabespreking?

8uur?? wij hebben 2 dagen cursus gehad 1e dag was ehbo 2e dag brand en comunicatie  en ik heb er wel wat van geleerd ehbo niet maar brand en communicatie wel
Noodhulp team plus Rode Kruis BHV Verzorgende IG http://www.remcoholst.nl  http://youtube.com/Remcotjuhhh


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2011, 19:15:48
dat bedoelde ik ook in mijn post, 8 uur eerste hulp (daarnaast is er een tweede dag met 8 uur brandgedeelte)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2012, 18:27:37
Het is veel info in korte tijd, vooral doordat je de theorie niet direct en elke dag kut toepassen is het gevaar op verflauwing van de kennis niet uitgesloten.
Waarom kan een werkgever niet bepalen hoe lang hij/zij zijn bhv-ers in opleiding wil hebben. Het gaat toch om zijn/haar bedrijf per slot van rekening
Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2012, 08:54:13
Waarom kan een werkgever niet bepalen hoe lang hij/zij zijn bhv-ers in opleiding wil hebben. Het gaat toch om zijn/haar bedrijf per slot van rekening

Het gaat niet om zijn/haar bedrijf maar om de rekening.  Het is dus goed dat er een miniuum is.
Zeker bedrijven die alleen "kantoorwerk" hebben zien het nut niet in van BHV.    Zodra er een "werkvloer" is dan is besef van nut er al iets meer.

Werkgevers die het nut er echt van in zien geven de werknemers een volledige EHBO opleiding  (en misschien nog een specifieke training)
ipv van BHV opleiding.

Ik ken bedrijven die hun "buitenwerkers"  een BHV cursus hebben laten doen omdat de kantoortijgers er geen zin in hebben en dit is geslikt door de leiding.  Terwijl als deze buitenwerkers hun werk aan het doen zijn er niemand op het bedrijf is die BHV heeft.