Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende

Auteur Topic: Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende  (gelezen 70098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vinma

  • Gast
Gepost op: 11 juli 2006, 15:46:11
Ik zat er een beetje op te wachten, maar het lijkt alsof de soep niet zo heet wordt gegeten.... :D

Brandveiligheid in zorg schiet tekort, driekwart is niet brandveilig 24 juni 2006
In driekwart van de 1700 zorginstellingen in ons land lopen bewoners groot gevaar als er brand uitbreekt. Ontruimingsplannen ontbreken of zijn onvolledig, gebouwen zijn verouderd en er is te weinig personeel om bewoners te evacueren. Dat blijkt uit onderzoek van veiligheidskundigen en brandweerlieden, die in opdracht van de brandweer en het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) ontruimingsplannen voor zorginstellingen opstelt. Het NEN ontwikkelt normen en regels op allerlei terreinen.

Uit bezoeken aan enkele tientallen verzorgings- en verpleeghuizen komt volgens veiligheidsdeskundige Jos Putman, lid van de commissie, een verontrustend beeld naar voren. Zo is de personeelsbezetting in de nachtelijke uren ‘bedroevend laag’. Vaak is één nachtzuster verantwoordelijk voor een verpleegafdeling met tientallen patiënten, die niet mobiel en soms zelfs bedlegerig zijn. Om die snel te kunnen ontruimen zijn minstens tien bedrijfshulpverleners nodig. Het personeel dat er wel is weet vaak niet wat het bij een brand moet doen. Als er brand uitbreekt, is het hopen op een wonder, zeggen verpleegsters. Putman: „Toen we directeuren vroegen wat er volgens hen gebeurt als er brand uitbreekt, was het antwoord: dan gaan er doden vallen“.

Twee jaar geleden werden ook al tekortkomingen geconstateerd, zoals onvoldoende brandwerende wanden en daken, geblokkeerde vluchtwegen en een tekort aan bedrijfshulpverleners. De VROM-inspectie droeg gemeenten op bij controles meer aandacht te besteden aan de zwakke punten. Of ze dat ook doen, weet de inspectie niet.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en brancheorganisatie Arcares erkennen dat het aan de brandveiligheid in zorginstellingen schort en dat deze ‘verbetering behoeft’. Daarom wordt nu de laatste hand gelegd aan een checklist waaraan instellingen vanaf het volgend jaar moeten voldoen. Ook komen er nieuwe bouwvoorschriften.  

In Friesland kostte een brand in verzorgingscentrum Gralda State in Menaldum in de zomer van 1993 drie ouderen het leven. Die brand liet diepe sporen na bij bewoners, personeelslieden en hulpverleners. Mei dit jaar trad de brandweer op in Harlingen om zorgcentrum De Spiker in allerijl te ontruimen vanwege een gaslek.

Wat zegt het geacht forum van dit "nieuwsfeit"?




Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2006, 16:35:19
Ik zeg: Ik ben er dagelijks tegen aan het vechten.
Wat ook een groot probleem is, is dat ze grote instellingen opdoeken om "minder zelfredzame" personen in woningen te plaatsen. Dan zeggen ze doodleuk, wij zien dit als een reguliere woning!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2006, 18:17:10
Ik zat er een beetje op te wachten, maar het lijkt alsof de soep niet zo heet wordt gegeten.... :D

Brandveiligheid in zorg schiet tekort, driekwart is niet brandveilig 24 juni 2006
In driekwart van de 1700 zorginstellingen in ons land lopen bewoners groot gevaar als er brand uitbreekt. Ontruimingsplannen ontbreken of zijn onvolledig, gebouwen zijn verouderd en er is te weinig personeel om bewoners te evacueren. Dat blijkt uit onderzoek van veiligheidskundigen en brandweerlieden, die in opdracht van de brandweer en het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) ontruimingsplannen voor zorginstellingen opstelt. Het NEN ontwikkelt normen en regels op allerlei terreinen.

Uit bezoeken aan enkele tientallen verzorgings- en verpleeghuizen komt volgens veiligheidsdeskundige Jos Putman, lid van de commissie, een verontrustend beeld naar voren. Zo is de personeelsbezetting in de nachtelijke uren ‘bedroevend laag’. Vaak is één nachtzuster verantwoordelijk voor een verpleegafdeling met tientallen patiënten, die niet mobiel en soms zelfs bedlegerig zijn. Om die snel te kunnen ontruimen zijn minstens tien bedrijfshulpverleners nodig. Het personeel dat er wel is weet vaak niet wat het bij een brand moet doen. Als er brand uitbreekt, is het hopen op een wonder, zeggen verpleegsters. Putman: „Toen we directeuren vroegen wat er volgens hen gebeurt als er brand uitbreekt, was het antwoord: dan gaan er doden vallen“.

Twee jaar geleden werden ook al tekortkomingen geconstateerd, zoals onvoldoende brandwerende wanden en daken, geblokkeerde vluchtwegen en een tekort aan bedrijfshulpverleners. De VROM-inspectie droeg gemeenten op bij controles meer aandacht te besteden aan de zwakke punten. Of ze dat ook doen, weet de inspectie niet.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en brancheorganisatie Arcares erkennen dat het aan de brandveiligheid in zorginstellingen schort en dat deze ‘verbetering behoeft’. Daarom wordt nu de laatste hand gelegd aan een checklist waaraan instellingen vanaf het volgend jaar moeten voldoen. Ook komen er nieuwe bouwvoorschriften. 

In Friesland kostte een brand in verzorgingscentrum Gralda State in Menaldum in de zomer van 1993 drie ouderen het leven. Die brand liet diepe sporen na bij bewoners, personeelslieden en hulpverleners. Mei dit jaar trad de brandweer op in Harlingen om zorgcentrum De Spiker in allerijl te ontruimen vanwege een gaslek.

Wat zegt het geacht forum van dit "nieuwsfeit"?

Is dit een onderzoek van VROM geweest?  ???


quevi

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2006, 23:04:59
Denk dat ze beter kunnen werken aan preventieve aspect.

Hoe voorkom ik dat de brand ontstaat c.q. uitbreidt?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2006, 23:12:32
Denk dat ze beter kunnen werken aan preventieve aspect.

Hoe voorkom ik dat de brand ontstaat c.q. uitbreidt?

Hoor ik daar 'sprinkler'....... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2006, 08:15:00
Eerst water de rest komt later.....


oh nee dat is weer een ander onderwerp.

Ook hier is het hard vechten.  geen geld of problemen in de organisatie.
Het gebouw is van de zorginstelling maar de bewoners hebben de woningen gekocht.

Wie moet je dan aanspreken.  "Gelukkig" hebben ze nu een volledige brandmeldinstallatie erin gezet en het valt vies tegen hoeveel meldingen er komen.
Allemaal bijna branden en net op tijd erbij.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2006, 09:09:16
Niet echt nieuws dit, althans niet voor de mensen die 'in het vak' zitten. Volgensmij heeft VROM ergens in 2003 een groot onderzoek gedaan waaruit dezelfde conclusie naar voren kwam. Blijkbaar niets mee gedaan dus.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


vinma

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2006, 09:22:32
Is dit een onderzoek van VROM geweest?  ???

Het onderzoek is uitgevoerd door brandweerlieden en veiligheidskundigen in opdracht van de brandweer en het NNI (NEN).

Twee tot drie jaar geleden zijn soortgelijke onderzoeken uitgevoerd door de VROM-inspectie, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Arbeidsinpectie, allen met dezelfde resultaten. Er is in die jaren dus weinig gebeurt.  :-[Hoe zou dat komen?

Ik sluit me overigens aan bij Quevi:
Denk dat ze beter kunnen werken aan preventieve aspect.

De veiligheidskundige in het bericht haalt vooral uit naar de bezetting van BHV'ers bij nacht, maar dat vind ik iets te gemakkelijk. In plaats van één nachtzuster overstappen naar tien, alleen vanwege het BHV-aspect lijkt me niet haalbaar. :o

De meeste zorginstellingen en verpleeghuizen zijn relatief noodlijdend: welke schone taken liggen er voor de "deskundige/adviseur/preventist"?


Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2006, 09:48:40
De veiligheidskundige in het bericht haalt vooral uit naar de bezetting van BHV'ers bij nacht, maar dat vind ik iets te gemakkelijk. In plaats van één nachtzuster overstappen naar tien, alleen vanwege het BHV-aspect lijkt me niet haalbaar. :o

De meeste zorginstellingen en verpleeghuizen zijn relatief noodlijdend: welke schone taken liggen er voor de "deskundige/adviseur/preventist"?

Ik heb het rapport zelf nog niet gezien (weet iemand waar het te vinden is?), maar als ik het artikel zo lees, dan is het BHV-aspect het voornaamste onderwerp van onderzoek geweest. Verder houdt het ook preventief natuurlijk een keer op. Als je kijkt naar de brandbeveiligingsconcepten, dan wordt er toch uitgegaan van ontvluchting op eigen houtje i.c.m. geëvacueerd worden door de organisatie zonder hulp van de brandweer. En schrijf de bewoners van de instellingen daarbij niet zomaar af: ook zij kunnen een zekere verantwoordelijkheid betreffende brandveiligheid wel aan (geldt natuurlijk niet altijd en niet voor iedereen: maatwerk dus). Het informeren van de bewoners over het voorkomen van brand en hoe te handelen bij brand (incl. oefening!) kan ook hier dus goud waard zijn.


Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2006, 09:50:00
O ja, en voor degenen die ook wel eens op het brandpreventieforum komen: http://www.brandpreventieforum.nl/viewtopic.php?t=63  8)