Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende

Auteur Topic: Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende  (gelezen 71440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 30 november 2015, 23:11:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1388701 date=1448912012
Dat besef en de zorg is er echt wel bij de veiligheidsregio's!

De werkvloer moet het nog vaak genoeg uitleggen, dus ik hoop inderdaad dat het doordringt.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #111 Gepost op: 4 december 2015, 23:41:46
De awareness op de zorgvloer mag soms ook nog hoger. Voor sommigen aanwezig in de zorg is brandveiligheid iets abstract, iets wat ze niet beseffen, waar men niet aan denkt.

Vooral 's nachts lijkt me een probleem te zijn, als iedereen knus in bed ligt, als de moeilijke slapers hun Zolpidem ophebben en de ronddwalers hun Zweedse gordel aanhebben.
Gooi daarover nog een sausje van besparingen op personeel, en ik wil niet in de schoenen staan van het 21 jarig verpleegstertje bij brand.


Neem daarbij nog wat zorgspecifieke gevaren zoals het vat vloeibare O2 naast de tv kast. Wordt leuk voor de verkennende of reddende ploeg, wanneer de nachtzuster in al haar paniek de aanwezigheid hiervan niet meldt. (of omdat men gewoon niet weet dat dit relevant is om te melden!).


guest12562

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 5 december 2015, 00:08:58
Citaat van: Crepusculum link=msg=1389776 date=1449268906
De awareness op de zorgvloer mag soms ook nog hoger. Voor sommigen aanwezig in de zorg is brandveiligheid iets abstract, iets wat ze niet beseffen, waar men niet aan denkt.

Vooral 's nachts lijkt me een probleem te zijn, als iedereen knus in bed ligt, als de moeilijke slapers hun Zolpidem ophebben en de ronddwalers hun Zweedse gordel aanhebben.
Gooi daarover nog een sausje van besparingen op personeel, en ik wil niet in de schoenen staan van het 21 jarig verpleegstertje bij brand.


Neem daarbij nog wat zorgspecifieke gevaren zoals het vat vloeibare O2 naast de tv kast. Wordt leuk voor de verkennende of reddende ploeg, wanneer de nachtzuster in al haar paniek de aanwezigheid hiervan niet meldt. (of omdat men gewoon niet weet dat dit relevant is om te melden!).

Idd ook dit zijn geen onbekende taferelen....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #113 Gepost op: 14 januari 2016, 17:57:42
 >:(


Lees even mee....

Weer brand bij Vitalis De Horst in Eindhoven, geen reden voor extra maatregelen

(citaat)
Ondanks het grote aantal alarmmeldingen en incidenten is een waarschuwing aan de bewoners, waarbij hen wordt gewezen op mogelijke gevaren en risico's, niet aan de orde. Bestuursvoorzitter Erik-Jan Borgmeijer benadrukt dat de bewoners er zelfstandig wonen. "Wij verlenen enkel zorg. Alle mensen zijn geïnformeerd over de brand en omliggende woningen zijn geëvacueerd. Dat heeft op zich al een preventieve werking."
(einde citaat)

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/weer-brand-bij-vitalis-de-horst-in-eindhoven-geen-reden-voor-extra-maatregelen-1.5624275

Dit soort schijnconstructies bestaan er nu dus ook al. Wij bieden zorg, maar u woont zelfstandig bij ons, dus zijn wij niet verplicht om...

Leg het mij maar uit. Ik snap het niet...

Edit:

En bijdeweg: als je preventief ontruimt doe je dat voor dat het misgaat, niet tijdens het misgaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #114 Gepost op: 14 januari 2016, 18:57:35
Heel kort door de bocht. Wat zou de zorgverlener nog meer moeten doen? Er is blijkbaar een OMS-installatie aanwezig, dus een snelle alarmering. En als ik de reacties moet geloven is daar ook een BHV-organisatie.
Blijkt ook uit het incidenttopic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95654


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #115 Gepost op: 9 maart 2016, 18:18:58
KBO wil aanscherping brandveiligheid seniorenwoningen
De brandveiligheidseisen voor seniorenwoningen moeten net zo streng worden als de brandveiligheidseisen voor ziekenhuizen en verzorgingshuizen. Dat bepleit ouderenorganisatie Unie KBO.

De statistieken wijzen uit dat de kans dat ouderen overlijden bij een brand drie maal groter is dan bij mensen onder de 65 jaar. De overheid vindt dat ouderen in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor een brandveilige thuissituatie. Nu ouderen geacht worden steeds langer zelfstandig te wonen, moet ook de overheid haar verantwoordelijkheid nemen, vindt Unie KBO.
lees verder


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #116 Gepost op: 18 maart 2016, 08:39:52
Dennis Koehoorn @brwdko
Preventist, medewerker brandpreventie voor de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond.
Rondgang @kazmhl bij het @Ikazia ziekenhuis. #verbinden #repressie # preventie @RB_VRR #wetenwaterinjewijkligt pic.twitter.com/VrqZATtUQH
4:16pm · 17 Mar 2016 [/quote]

Brandweer Rotterdam is goed bezig!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #117 Gepost op: 18 maart 2016, 21:10:00
Leg uit...........

Citaat van: RAdeR link=msg=1413487 date=1458286792
Brandweer Rotterdam is goed bezig!


guest12562

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 19 maart 2016, 13:42:09
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het een goede actie vindt van de operationele dienst om een kijkje te nemen in een ziekenhuis, wat voor bewustzijn zorgt aan meerdere afdelingen van de brandweer, maar ook van het ziekenhuis.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #119 Gepost op: 19 maart 2016, 19:39:02
Tja dan vind ik de opmerking "Rotterdam is goed bezig" niet echt op zijn plaats. Elke uitrukdienst brengt bezoeken aan bijzondere gebouwen om over dat bepaalde gebouw en over brandpreventieve maatregelen in het algemeen te leren. Niks nieuws en dus niet speciaal "goed bezig" in mijn ogen. Daarnaast moet je het bij een incident in zo'n gebouw het niet van de repressieve dienst hebben maar van de brandveiligheidsvoorzieningen (compartmentering, BMI enz) én organisatie (BHV enz).

Citaat van: Breathe link=msg=1413683 date=1458391329
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het een goede actie vindt van de operationele dienst om een kijkje te nemen in een ziekenhuis, wat voor bewustzijn zorgt aan meerdere afdelingen van de brandweer, maar ook van het ziekenhuis.