Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende

Auteur Topic: Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende  (gelezen 69655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616

Brancheorganisaties Zorg en Brandweer Nederland bundelen krachten in landelijk programma
31-05-2016

Voldoen aan wet- en regelgeving leidt voor zorgaanbieders vaak niet tot voldoende brandveiligheid, omdat gedrag en kenmerken van cliënten en patiënten extra risico’s vormen op het ontstaan van brand en bij evacuatie bij brand. De Brancheorganisaties Zorg (BoZ) en Brandweer Nederland stimuleren met het landelijke programma De Zorg Brandveilig dan ook de omslag naar een risicogestuurde aanpak van brandveiligheid.

Tijdens een bijeenkomst op 31 mei deelden brancheorganisaties en zorgprofessionals de eerste resultaten en werd op spectaculaire wijze de site www.dezorgbrandveilig.nl gelanceerd.

Alles op alles
Minister Edith Schippers van VWS onderstreepte tijdens de bijeenkomst het belang van aandacht voor brandveiligheid in de zorg. “Brandveiligheid is zo vanzelfsprekend dat we ervan uitgaan dat dit in Nederland altijd wel goed zit, ondanks dat we een aantal heel nare incidenten hebben gehad. Branden in zorginstellingen, waarbij ook mensen zijn omgekomen. We moeten alles op alles zetten om dat te voorkomen”, aldus de minister. Die woorden zette Schippers kracht bij door toe te zeggen De Zorg Brandveilig waar nodig financieel te blijven steunen. Twee jaar geleden heeft VWS al een miljoen euro geinvesteerd in het programma.

Risicogestuurde brandveiligheid
De Zorg Brandveilig pleit voor een risicogestuurde aanpak van brandveiligheid in de zorg. Dit blijkt het meest effectief in het voorkomen van brand en het beperken van de gevolgen ervan. Het voorkomen van slachtoffers staat hierbij voorop. In de zorg zijn cliënten of patiënten vaak niet in staat om een ruimte of gebouw bij een calamiteit zelfstandig te verlaten. Bijvoorbeeld omdat ze zich fysiek niet kunnen verplaatsen, omdat ze uit angst niet in staat zijn te handelen of omdat ze de noodzaak van een ontruiming niet begrijpen. Bovendien kan het gedrag van cliënten, bijvoorbeeld voortkomend vanuit hun ziektebeeld, een groter risico op het ontstaan van brand vormen. Vaak zijn er andere of aanvullende maatregelen nodig om het voorkomen van brand en een veilige en tijdige ontruiming bij brand te kunnen garanderen.

Online kennisbank
Tijdens de bijeenkomst op 31 mei in GGZ-instelling HVO-Querido in Amsterdam werden in inhoudelijke sessies kennis en praktijkervaringen gedeeld met professionals uit de gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen, ziekenhuizen, umc’s en revalidatiecentra. Ook werd de online kennisbank www.dezorgbrandveilig.nl gelanceerd met een gezamenlijke onthulling door cliënten van HVO-Querido en de brandweer. De online kennisbank verzamelt de meest actuele inzichten over risicogestuurde brandveiligheid in de zorg.

Programma De Zorg Brandveilig
De Zorg Brandveilig is een programma van ActiZ, GGZ Nederland, NFU, NVZ en de VGN, verenigd in de Brancheorganisatie Zorg (BoZ), en Brandweer Nederland. Het programma wordt ondersteund door het ministerie van VWS.


guest12562

  • Gast
Reactie #121 Gepost op: 3 juni 2016, 09:38:13
Wat ik hier nu niet uithaal is het feit dat we als brandweer bij zorginstellingen komen en concluderen dat er vooral s'nachts er nooit genoeg mensen zijn om te evacueren? Sterker er wordt dan met uitzendkrachten gewerkt welke niet voldoende op de hoogte zijn van de ins en outs van een zorgcentrum.

Wat zijn nu concreet de punten waarop men gaat investeren?
Er komt geld vrij, maar 2 miljoen om wat te doen, dat geld is er niet om o.a. bovenstaande probleem te tackelen?

En in hoeverre gaan we brand voorkomen als men nog gewoon mag roken op de kamers, of dat men warmhoudplaatjes in de kamers mag hebben?
Ik snap de privileges, maar daar zitten risico's aan en als men geen tijd heeft om de gangen vrij te houden van allerhanden karren, rollators en rolstoelen e.d. dan zie ik die ontruimingen nog niet zo voorspoedig verlopen, gaat men dat in de toekomst controleren met het vrijgekomen geld?

Zo maar wat punten welke in mij opkomen waar we dagelijks tegenaan lopen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #122 Gepost op: 3 juni 2016, 09:51:45
Citaat van: Breathe link=msg=1427515 date=1464939493
Wat ik hier nu niet uithaal is het feit dat we als brandweer bij zorginstellingen komen en concluderen dat er vooral s'nachts er nooit genoeg mensen zijn om te evacueren? Sterker er wordt dan met uitzendkrachten gewerkt welke niet voldoende op de hoogte zijn van de ins en outs van een zorgcentrum.

Wat zijn nu concreet de punten waarop men gaat investeren?
Er komt geld vrij, maar 2 miljoen om wat te doen, dat geld is er niet om o.a. bovenstaande probleem te tackelen?

En in hoeverre gaan we brand voorkomen als men nog gewoon mag roken op de kamers, of dat men warmhoudplaatjes in de kamers mag hebben?
Ik snap de privileges, maar daar zitten risico's aan en als men geen tijd heeft om de gangen vrij te houden van allerhanden karren, rollators en rolstoelen e.d. dan zie ik die ontruimingen nog niet zo voorspoedig verlopen, gaat men dat in de toekomst controleren met het vrijgekomen geld?

Zo maar wat punten welke in mij opkomen waar we dagelijks tegenaan lopen.

Niet zo moeilijk toch, het stuurwiel lost het allemaal op



guest12562

  • Gast
Reactie #123 Gepost op: 3 juni 2016, 14:04:56
Nee helaas ook daar zie ik ze niet terug komen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #124 Gepost op: 4 juni 2016, 12:36:25
Citaat van: Breathe link=msg=1427515 date=1464939493
Wat ik hier nu niet uithaal is het feit dat we als brandweer bij zorginstellingen komen en concluderen dat er vooral s'nachts er nooit genoeg mensen zijn om te evacueren? Sterker er wordt dan met uitzendkrachten gewerkt welke niet voldoende op de hoogte zijn van de ins en outs van een zorgcentrum.

Wat zijn nu concreet de punten waarop men gaat investeren?
Er komt geld vrij, maar 2 miljoen om wat te doen, dat geld is er niet om o.a. bovenstaande probleem te tackelen?

En in hoeverre gaan we brand voorkomen als men nog gewoon mag roken op de kamers, of dat men warmhoudplaatjes in de kamers mag hebben?
Ik snap de privileges, maar daar zitten risico's aan en als men geen tijd heeft om de gangen vrij te houden van allerhanden karren, rollators en rolstoelen e.d. dan zie ik die ontruimingen nog niet zo voorspoedig verlopen, gaat men dat in de toekomst controleren met het vrijgekomen geld?

Zo maar wat punten welke in mij opkomen waar we dagelijks tegenaan lopen.

50 zorgbestuurders verdienen samen 12 miljoen euro

In totaal zou een kwart van de bestuurders in de ouderenzorg meer verdienen dan de Balkenendenorm

http://www.rtlnieuws.nl/economie/50-zorgbestuurders-verdienen-samen-12-miljoen-euro

Je weet nu dus waar helt geld naartoe gaat


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #125 Gepost op: 4 juni 2016, 12:42:00
Citaat van: Thor link=msg=1427760 date=1465036585
50 zorgbestuurders verdienen samen 12 miljoen euro

In totaal zou een kwart van de bestuurders in de ouderenzorg meer verdienen dan de Balkenendenorm

http://www.rtlnieuws.nl/economie/50-zorgbestuurders-verdienen-samen-12-miljoen-euro

Je weet nu dus waar helt geld naartoe gaat

Was bij mij al bekend, als ik kijk dat mijn opa (woont dan wel zelfstandig) ruim €25 per uur moet betalen voor de hulp in huishouding en die hulp krijgt zelf net €10 per uur, dan weet je wel waar een gedeelte van die overige €15 heen gaat....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #126 Gepost op: 1 september 2016, 21:26:10
Dinsdag 30 augustus opende Reinier de Graaf haar eigen trainingscentrum op het gebied van brand- en bedrijfsveiligheid. Hiermee is het Delftse ziekenhuis het tweede ziekenhuis in Nederland dat over een eigen oefenlocatie beschikt. In het centrum trainen jaarlijks 2000 medewerkers met realistische scenario’s op het gebied van brandveiligheid, ontruiming en preventie. Hiermee vergroot het ziekenhuis de veiligheid van patiënten, hun bezoekers en medewerkers. lees verder

zie ook https://reinierdegraaf.nl/algemeen/nieuws/directievoorzitter-carina-hilders-opent-blussend-het-nieuwe-ihv-trainingscentrum-van-reinier-de-graaf/


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #127 Gepost op: 1 september 2016, 22:36:39
Citaat van: RAdeR link=msg=1445337 date=1472757970
zie ook https://reinierdegraaf.nl/algemeen/nieuws/directievoorzitter-carina-hilders-opent-blussend-het-nieuwe-ihv-trainingscentrum-van-reinier-de-graaf/

In 2011 kwamen drie patienten om het leven bij de brand in Rivierduinen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde toen dat brandveiligheid en zelfredzaamheid in instellingen slecht samengaan. Vijf jaar later sterven er weer drie hulpbehoevenden in hun thuis en hier staat weer een opgetuigde directeur Brandweerzorg vrolijk te roepen dat als het ziekenhuis maar voldoende getrainde medewerkers heeft de brandweercollega's lekker binnen kunnen blijven.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #128 Gepost op: 2 september 2016, 08:45:04
Citaat van: janvangent link=msg=1445354 date=1472762199
In 2011 kwamen drie patienten om het leven bij de brand in Rivierduinen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde toen dat brandveiligheid en zelfredzaamheid in instellingen slecht samengaan. Vijf jaar later sterven er weer drie hulpbehoevenden in hun thuis en hier staat weer een opgetuigde directeur Brandweerzorg vrolijk te roepen dat als het ziekenhuis maar voldoende getrainde medewerkers heeft de brandweercollega's lekker binnen kunnen blijven.

Ik denk dat Nederland de brandweerofficieren naar een buitenlandse brandweerschool moet sturen en de Nederlandse school moet sluiten. In de Angelsaksische brandweerofficieropleidingen staat namelijk nergens dat je de responsetijd voor je 1e uitruk met minuten kan verlengen als burgers rookmelders ophangen.

SIV-2/TS-4 innovatie conflicteert op ongeveer alle fronten met de lesstof voor brandweerofficieren.

Er staat ook nergens dat als een instelling goed getrainde medewerkers heeft de brandweer minder vaak in actie hoeft te komen.

Je kan ook buitenlandse brandweerofficieren in Nederland een baan geven, de huidige Nederlandse brandweerofficieren kan je herplaatsen bijv. bij de afdeling boekhouding van de plantsoenendienst.