Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende

Auteur Topic: Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende  (gelezen 69659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2013, 15:44:51


Laten we daar als brandweer dan maar beter op in gaan springen en op straat meer risico's af gaan wegen en beter op trainen, want anders denk ik dat er heel gauw defensief buiten gedacht gaat worden. Kan ook maar dat gaat uiteindelijk ook meer geld kosten en waarschijnlijk ook slachtoffers.
Maar dan gaan we als brandweer weer het probleem van een ander oplossen. Is dit niet iets waar we juist van af moeten? Ook als dit betekend dat dit slachtoffers gaat kosten? Ook dan is dit toch het probleem van de zorginstellingen?


guest12562

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2013, 19:32:30
Maar dan gaan we als brandweer weer het probleem van een ander oplossen. Is dit niet iets waar we juist van af moeten? Ook als dit betekend dat dit slachtoffers gaat kosten? Ook dan is dit toch het probleem van de zorginstellingen?

Trainen meer bedoelt als vakbekwaam zijn je vak verstaan, eigen veiligheid en achtervang zijn van problemen welke hierdoor ontstaan (niet naleven van) te stabiliseren. Ja en dat is toch nu ook de taak van de brandweer op straat?
Het is op dat moment immers al fout gegaan doordat andere hun verantwoording niet hebben genomen, dus ja dan komt alsnog de brandweer in beeld, dat is nu ook het geval.
Men wil immers bezuinigen in de hele brandweertak, dus dat gaat ergens knijpen, maar dat moet dan wel aan het ambtelijke apparaat verteld worden.

Als ik thuis ga bezuinigen dan zal ik ook ergens iets moeten laten. Gelukkig kost dat geen slachtoffers ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 1 juni 2013, 09:37:38
Structurele misstand in brandveiligheid van zorggebouwen

 “Er is structureel iets mis met de brandveiligheid in de zorggebouwen.” Dat zegt Tom de Nooij, van Marsh Risk Consulting, in een expertpanel over zorg en brandveiligheid in het pas verschenen themanummer Brand/veiligheid van Stedebouw & Architectuur.

Oorzaak noemt De Nooij het Bouwbesluit. “Het brandveiligheidsniveau van de meeste zorggebouwen is conform het Bouwbesluit. Maar het Bouwbesluit geeft slechts minimale eisen en is feitelijk alleen maar gericht op het signaleren van brand en het ontvluchten van het gebouw. Maar in de zorg zijn in de meeste gevallen bewoners niet zelfredzaam en kunnen niet zelfstandig het gebouw uit.”

 

“Ondanks alle BHV procedures en andere organisatorische maatregelen hebben bewoners te weinig tijd om bij brand het gebouw uit te komen  Daar komt bij dat steeds minder mensen in de zorg werkzaam zijn. Het opzetten van een functionele BHV organisatie in een niet optimaal beveiligd gebouw is om die reden vaak niet meer mogelijk.”


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 1 juni 2013, 09:45:20
Als je dit verhaal zo leest mogen we blij zijn dat er nog niet meer doden zijn gevallen in zorginstellingen. En kunnen we de zorginstellingen het uberhaupt kwalijk nemen dat zij het bouwbesluit volgen in de brandveiligheids eisen? Zoals het verhaal nu wordt gebracht worden de gebouwen getoetst aan het bouwbesluit of ze daar aan voldoen om open te kunnen. Hoe de bewoners naar buiten kunnen bij brand is in feite nu van onder geschikt belang. Daar is in feite niet over nagedacht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #54 Gepost op: 1 juni 2013, 11:18:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1168661 date=1370072720
Als je dit verhaal zo leest mogen we blij zijn dat er nog niet meer doden zijn gevallen in zorginstellingen. En kunnen we de zorginstellingen het uberhaupt kwalijk nemen dat zij het bouwbesluit volgen in de brandveiligheids eisen? Zoals het verhaal nu wordt gebracht worden de gebouwen getoetst aan het bouwbesluit of ze daar aan voldoen om open te kunnen. Hoe de bewoners naar buiten kunnen bij brand is in feite nu van onder geschikt belang. Daar is in feite niet over nagedacht.

1.In zorginstellingen wordt meer en meer gewerkt met poolers,uitzendkrachten en is er een groot verloop onder het vaste personeel.
Dat betekent dat minder personeel goed bekend is met de noodprocedures.(zowel in theorie als de praktijk)
2.Het ligt in de bedoeling dat in de toekomst alleen de zwaarste gevallen,dus de mensen die de meeste zorg nodig hebben en ook in steeds hogere mate afhankelijk zijn van hulp door derden worden opgenomen in zorginstellingen.
3.Was in het verleden de bezetting van een brandweerpost in de buurt goed bekend met de inrichting en ontruiming dat zal steeds minder worden gelet op het uitdunnen van posten.

Samen met de gesignaleerde onvoldoende brandveiligheid geeft dit een somber beeld voor de toekomst.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #55 Gepost op: 1 juni 2013, 20:00:12
Citaat van: Thor link=msg=1168677 date=1370078310
1.In zorginstellingen wordt meer en meer gewerkt met poolers,uitzendkrachten en is er een groot verloop onder het vaste personeel.
Dat betekent dat minder personeel goed bekend is met de noodprocedures.(zowel in theorie als de praktijk)
2.Het ligt in de bedoeling dat in de toekomst alleen de zwaarste gevallen,dus de mensen die de meeste zorg nodig hebben en ook in steeds hogere mate afhankelijk zijn van hulp door derden worden opgenomen in zorginstellingen.
3.Was in het verleden de bezetting van een brandweerpost in de buurt goed bekend met de inrichting en ontruiming dat zal steeds minder worden gelet op het uitdunnen van posten.

Samen met de gesignaleerde onvoldoende brandveiligheid geeft dit een somber beeld voor de toekomst.

Je hebt hier helemaal gelijk in. De zorg verandert ook door subsidiëring van de overheid, van 'gewone mensen met een stoornis' naar forensische psychiatrie (TBS en dat soort patiënten). Zeer onberekenbare types die op de meest bijzondere wijzen van alles in brand kunnen krijgen of kunnen slopen -ze zitten er immers niet voor de zweetvoeten.

Overdag zijn er vaak genoeg mensen aanwezig om een aardige slag te kunnen maken bij een daadwerkelijke brandmelding. Dan heb je ook de hulp van eventuele omstanders nog (zie de Geinsche Hof). 's Avonds is de bezetting vaak beperkt tot 1 à 2 begeleiders per 100 verminderd of niet zelfredzame personen. Wil je dan gaan evacueren heb je heel snel heel veel brandweer nodig, want de interne organisatie gaat dat niet opgelost krijgen.

Datzelfde geldt voor de bewaking: vaak moet die van een externe locatie komen en/of zijn er voor meerdere panden maar een paar bewakers aanwezig. Ook dan heb je als eerste brandweervoertuig een grote uitdaging...

Tenslotte, en die wil ik wel even benadrukken:
Citaat van: Thor link=msg=1168677 date=1370078310
3.Was in het verleden de bezetting van een brandweerpost in de buurt goed bekend met de inrichting en ontruiming dat zal steeds minder worden gelet op het uitdunnen van posten.


In Zeist e.o. zijn er tientallen (zorg)instellingen en een aantal complexen met meerdere gebouwen. Plaatselijke kennis is in mijn optiek misschien wel de belangrijkste factor: waar ligt welk gebouw (de AC heeft regelmatig een naam van een gebouw die lijkt op wat de werkelijke naam is, het zijn ook maar mensen) en vooral: wat kunnen we er binnen verwachten? Er zijn gebouwen waar bijna geen ventilatiemogelijkheden zijn en bij rookontwikkeling de ontruiming razendsnel gestart zal moeten worden; er zijn ook gebouwen waar de compartimentering zo is ingericht dat er nauwelijks gevaar is voor de rest van het pand. Die plaatselijke kennis, samen met uiteraard een snelle responstijd, kan in de toekomst levens gaan redden. Of zal ik het anders formuleren: zal in de toekomst levens gaan redden.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 1 juni 2013, 20:05:49
Citaat van: Danny722 link=msg=1168783 date=1370109612
Er zijn gebouwen waar bijna geen ventilatiemogelijkheden zijn en bij rookontwikkeling de ontruiming razendsnel gestart zal moeten worden; er zijn ook gebouwen waar de compartimentering zo is ingericht dat er nauwelijks gevaar is voor de rest van het pand. Die plaatselijke kennis, samen met uiteraard een snelle responstijd, kan in de toekomst levens gaan redden. Of zal ik het anders formuleren: zal in de toekomst levens gaan redden.....
Maar als je dit stuk lees
http://www.stedebouwarchitectuur.nl/nieuws/nieuws/structurele-misstand-in-brandveiligheid-van.116901.lynkx
Blijkt juist door het huidige bouwbesluit de onveiligheid voor bewoners van zorginstellingen alleen maar te zijn toegenomen. Omdat men op basis van het bouwbesluit panden inricht, op de echte minimale eisen dus. Terwijl een inrichting en bewoning wellicht aanvullende zaken nodig maakt. ;)


guest12562

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 1 juni 2013, 22:56:48
Met name het een na laatste bericht van Thor en Peter snijden wat mij betreft wel hout, zo zie ik het vanuit mijn praktijk ervaring ook, helaas.
Kwestie van geld in veel gevallen.

Kan er eigenlijk alleen nog maar aan toevoegen dat de mensen die dus niet meer in aanmerking komen voor een plaatsing eerder op zichzelf blijven wonen met ook daar alle gevolgen van dien.

Er ligt dus voor de brandweer een aardige uitdaging om de hoek, vandaar ook mijn pleidooi om vooral vakbekwaam te zijn en te blijven zodat de brandweer veilig kan werken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 1 juni 2013, 23:03:06
Citaat van: Breathe link=msg=1168824 date=1370120208

Kwestie van geld in veel gevallen.

Een kwestie van geld, ben ik geheel met je eens. Maar het bouwbesluit bied daar ook alle gelegenheid toe om op de brandveiligheid te kunnen besparen. Het pand voldoet aan de minimale eisen en daarmee is het eigenlijk basta. Kun je dan zorginstelling het kwalijk nemen dat zij het op die wijze oplossen? Ik ben geneigt om dan "nee" te roepen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #59 Gepost op: 2 juni 2013, 20:40:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1168785 date=1370109949
Maar als je dit stuk lees
http://www.stedebouwarchitectuur.nl/nieuws/nieuws/structurele-misstand-in-brandveiligheid-van.116901.lynkx
Blijkt juist door het huidige bouwbesluit de onveiligheid voor bewoners van zorginstellingen alleen maar te zijn toegenomen. Omdat men op basis van het bouwbesluit panden inricht, op de echte minimale eisen dus. Terwijl een inrichting en bewoning wellicht aanvullende zaken nodig maakt. ;)

Dat klopt inderdaad. Maar in de praktijk wordt aan veel essentiële dingen (rookafzuiging, goede vluchtmogelijkheden en toegang voor de brandweer etc.) niet voldaan in de mate die eigenlijk voor het repressieve optreden vereist is. Er zijn genoeg gebouwen waar alles prima in orde is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar er zijn ook gebouwen waar een brand op een 'verkeerde plek' verstrekkende gevolgen kan hebben...

Citaat van: Peter71 link=msg=1168825 date=1370120586
Een kwestie van geld, ben ik geheel met je eens. Maar het bouwbesluit bied daar ook alle gelegenheid toe om op de brandveiligheid te kunnen besparen. Het pand voldoet aan de minimale eisen en daarmee is het eigenlijk basta. Kun je dan zorginstelling het kwalijk nemen dat zij het op die wijze oplossen? Ik ben geneigt om dan "nee" te roepen.

Er zijn maar weinig instellingen die veel extra geld uit willen geven aan extra veiligheidsmaatregelen. Ze bestaan wel en dat is natuurlijk prachtig, maar er zijn ook instellingen die in deze tijd ieder dubbeltje een paar keer om moeten draaien. Als je dan aan de eisen voldoet is het nemen van extra veiligheidsmaatregelen waarschijnlijk niet één van de prioriteiten  ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding