Een wijze les 'Wanneer is ver te ver?'

Auteur Topic: Een wijze les 'Wanneer is ver te ver?'  (gelezen 3793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2006, 00:40:05
ja haha dat zal geen probleem zijn denk ik... sorry voor de overbodige vraag
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2006, 09:34:12
De Brandweer Velsen krijgt 2 maart 2006 een melding binnen van een ongeval met beknelling aan boord van de 116 meter lange hek-trawler Helen Mary in de haven van IJmuiden. Nadere informatie brengt aan het licht dat een van de opvarenden bekneld is geraakt tijdens werkzaamheden. Bij dit incident zijn enkele collega's door het oog van de naald gekropen: een wijze les over de risico's bij repressief optreden

Na verkenning blijkt een persoon bekneld te liggen onder een 1500 kilo wegend stalen dekluik van circa drie bij vijf meter. Het slachtoffer ligt enkele meters onder het luik en is slechts te benaderen wanneer de hulpverleners zich onder het luik zouden begeven. Nog voor aankomst van de brandweer heeft de overige bemanning door middel van een lier en een dikke stalen kabel, het luik gedeeltelijk van het slachtoffer gelift. Ondanks een voor het oog stabiele situatie en de aanwezigheid van de HV-1 is ook de container HV-zwaar met voldoende stophout besteld. In verband met de veiligheid wordt de manschappen verboden om onder het luik te gaan. In afwachting van meer stophout worden al wel enkele trapblokken geplaatst. Vervolgens gaat de bevelvoerder bovendeks om de constructie en werkwijze van de lier te inspecteren. In de tussentijd zijn twee manschappen onder het luik gegaan om daar het slachtoffer met een snelle grijpredding te bevrijden. Het slachtoffer een 54 jarige man uit Litouwen, blijkt inmiddels te zijn overleden. Nadat het slachtoffer is bevrijd, moeten de trapblokken onder het dekluik verwijderd worden. De bevelvoerder besluit om de blokken met een verlengde Neonhaak onder het luik vandaan te halen. Kort hierop volgt een harde dreun door het schip en komt het luik voor een tweede maal naar beneden. Alle hulpverleners ter plaatse beseffen dat er meer slachtoffers hadden kunnen vallen indien de manschappen zich op dat moment onder het luik bevonden. Achteraf valt gemakkelijk te oordelen dat de betreffende manschappen nooit onder het dekluik hadden mogen gaan en al helemaal niet nadat de bevelvoerder dit verboden heeft. Het hulpverlenen zit in ons bloed en daar zijn we voor opgeleid. In alle hectiek - onderdeks en met een onverstaanbare bemanning in de nabijheid - hebben twee zeer ervaren brandwachten dit naar eer en geweten gedaan en zijn daarbij ver gegaan. Maar wanneer is ver te ver? Het slachtoffer lag onder handbereik, de situatie leek stabiel en met langer wachten zou kostbare tijd verloren gaan. Van dit incident is een verslag gestuurd naar andere korpsen in de regio. Opmerkelijk waren de zeer wisselende reacties. Waar het ene korps de openheid prees en dit incident ter lering beschouwde, hief de ander de vinger. Ik denk dat het belangrijk is dat je je kwetbaar op moet durven stellen Durf te leren van ervaringen uit andere korpsen. Denk niet: mij overkomt dit niet, want zo dacht ik er ook over....tot 2 maart 2006.


Dit is de tekst. Wat is jullie mening?
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


112Today

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
    • 112Today Nederland
Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2006, 10:45:49
Er zijn zoveel situaties waar het net aan maar goed gaat achteraf en wat snel vergeten wordt durf openheid te tonen. Kijk bijvoorbeeld naar het verhaal van de brandweer Haarlem met de Koningkerk en dat met zegt: "je weet toch dat je daar niet meer mag lopen", want iemand heeft dat gezegd. Je hebt een zoveel adrenaline in je lichaam en wilt graag helpen en de schade beperken en natuurlijk moet je de realiteit niet uit het oog verliezen, maar bij elk korps kan er wel is net aan iets goed gaan! Op de link hieronder is een ander stuk wat ik heb laten schrijven net na de ramp in Haarlem en ook daar ben ik heel open in geweest!!! Let wel het was voor mij ook moeilijk om mezelf open en kwetsbaar op te stellen, maar een ieder kan leren van dit soort ervaringen!!!

Voor een ieder die het verhaal nog nooit gelezen heeft kan hem door te klikken op de link als nog lezen!!

http://www.brandweeruitgeest.nl/forum/viewthread.php?forum_id=8&thread_id=9

Met vriendelijke groeten,

Benj
112Today.nl Wij verzorgen door heel Nederland heen het 112nieuws.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2006, 19:36:25
Linkje even gefixt, aangrijpend verhaal.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-