repressieve inzet = werken

Auteur Topic: repressieve inzet = werken  (gelezen 8500 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2003, 14:45:15
Jongens,
De arbeidstijdenwet (ATW) is van toepassing ook bij repressief optreden. Wat we alleen in de gaten moeten houden is dat de arbeidstijdenwet pas in werking treedt bij regelmatig te veel uren maken. Als je eens een keertje een paar uur bij een brand staat is het geen probleem. Het wordt pas een probleem als je regelmatig meer dan een x aantal uren werkt.
Zo uit mijn hoofd is dat iets meer dan 50 uur per week.
(maar hiermee ga ik zelf weer aan de klok zitten waar ik de klepel niet van weet)

Wat je zou kunnen doen, is je vakbond bellen.

Wat nog geen lid? Doe eens even snel, liefst van de ABVAKABO. :D

Ik zal ondertussen proberen om de ATW Brandweer te voorschijn te ontfutselen van een collega, en dan opzoeken hoe het zit.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Knight

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2003, 15:28:44
Ik vind het persoonlijk ook niet normaal dat je acht uur bij een grote brand gaat staan. Ben je dan een echte die hard, volgens mij ben je dan niet goed bezig. Dat vind ik nu echt een onproffesionele stelling. Je gaat toch ook niet 8 uur achter elkaar voor een baas werken zonder enige pauze ?


kader5701

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2003, 15:33:02
Maar ik kan gerust 8 uur achter elkaar barbequen.


fred2702

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2003, 15:35:26
Ze verwachten het wel van je.
Op papier klopt er een hoop maar in de praktijk niet, door de zaken als arbeidstijd en arbo kan je zien dat de beleidsmederwerkers bij de brandweer en de regering de werkelijk van het werk kwijt zijn ze hebben geen filing meer met de werkvloer .


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2003, 09:04:31
Nou nou nou,
Sommige beleidsmedewerkers weten de weg nog wel hoor.
Bij ons is een behoorlijk goed werkend systeem waarbij bij een grote inzet gekeken wordt naar aflossing.
Ik geloof dat de maximale inzetduur daarmee terug gebracht wordt tot 4 uur.

De  "echte die hard" bedenkt ook waar hij zijn brood verdiend en wat een hobby (zij het een uit de hand gelopen hobby) is.
De  "echte die hard" bedenkt dan ook dat ie voor zijn werkgever ook nog een paar uur te gaan heeft.
De "echte die hard" denkt na.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


nico5

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2003, 11:44:07
Bij ons is het zo geregeld dat er bij een grote brand voordat er 4 uur is gewerkt de aflossing komt uit de eigen gemeente zoniet uit een buurgemeente.
Het is voor een ieder onverantwoordelijk om lager als 4 uur bezig te zijn met een repressieve inzet.Vooral in dit jaargetij.Het is een taak (must) van de organisatie om daarop toe te zien.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2003, 13:23:32
Ik vind het persoonlijk ook niet normaal dat je acht uur bij een grote brand gaat staan. Ben je dan een echte die hard, volgens mij ben je dan niet goed bezig. Dat vind ik nu echt een onproffesionele stelling. Je gaat toch ook niet 8 uur achter elkaar voor een baas werken zonder enige pauze ?

Je reactie is ook niet zo proffesioneel, Knight. Je kan het werken bij een baas en het blussen van een grote brand niet echt met elkaar vergelijken, of zie ik dat verkeerd?

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2003, 13:40:19
neej ik sta ook liever aan de straalpijp,dan bij m,n baas aan het werk zijn.Maar vriend knight vergeet dat bij een represieve inzet je regelmatig een pauze krijgt,om ff wat te drinken eten enz.En hoevaak gebeurt het dat een brandweerman/vrouw meer dan 8 uur word ingezet,niet vaak en zeker niet dagelijks.

En dan vraag bij een zeer grote brand welke brandwacht er naar huis wil,dat zullen er nie veel zijn ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2003, 13:42:13
En dan vraag bij een zeer grote brand welke brandwacht er naar huis wil,dat zullen er nie veel zijn ;)

En dat is maar goed ook: het getuigt van betrokkenheid!

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2003, 13:51:54
maar de meeste brandweer mensen zijn ook zeer betrokken met hun vak,en malen er niet om dat ze 8 uur of langer worden ingezet.Afgelopen vrijdag was er bij Zeist een grote bosbrand,daar zijn ook brandweermensen meer dan 8 uur bezig geweest.Ik ben het er mee eens ,je kunt geen brandwachten dagen achter elkaar inzetten maar ga niet lopen zeiken dat je per ongeluk wel 8 1/2 of 10 uur bent ingezet.27 Oktober vorig jaar met die zeer zware storm hebben wij ook 13 uur gewerkt,je hoorde niemand erover.

Als je als korpsleiding je er maar van bewust bent dat je mensen al de nodige uren achter de kiezen hebt,en zorgt voor een paar goede maaltijden en mensen de kans geeft dat ze wat rust kunnen pakken.