Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1945694 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1610 Gepost op: 7 november 2011, 20:33:53
Dit heeft te maken met het feit of de persoon een verdachte is. Bijvoorbeeld een persoon die zojuist een winkeldiefstal heeft gepleegd stapt in een auto en rijdt weg. Aan het einde van de straat krijgt hij een stopteken vanuit de politieauto. Hierbij kan hij niet worden aangehouden voor het niet voldoen aan een bevel of vordering, omdat de artikels waarin staande houding en aanhouding worden benoemd geen bevel of vordering bevatten waaraan een verdachte mee moet werken. Wel is de politie in dat geval bevoegd om bijv. de verdachte klem te rijden. Werkt hij dan tijdens zijn aanhouding niet mee treden er weer andere artikelen in werking, maar denk niet dat het nu heel relevant is.

In het geval van de motorrijder krijgt hij een stopteken voor de snelheid en om op grond van de wegenverkeerswet art. 160 zijn rijbewijs te controleren. Door het wegrijden veroorzaakt hij gevaar wat hem het bekende art. 5 wvw oplevert. Bij artikel 5 is de motorrijder een verdachte en dus niet verplicht om het stopteken op te volgen, dit geld niet voor het verhaal van 160 wvw, want hij is daarbij immers geen verdachte.

Kortom, ja de motorrijder had aangehouden kunnen worden voor het niet voldoen aan het gegeven stopteken, oftewel niet voldoen aan bevel of vordering 184 strafrecht. Ik snap dat er gekozen is om dit niet te doen, immers dit kost een hoop extra werk naast het artikel 5 verbaal dat opgemaakt moet worden. Hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

Dank! Maar voor een leek dus aardig beantwoord ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1611 Gepost op: 8 november 2011, 20:59:24
Kortom, ja de motorrijder had aangehouden kunnen worden voor het niet voldoen aan het gegeven stopteken, oftewel niet voldoen aan bevel of vordering 184 strafrecht. Ik snap dat er gekozen is om dit niet te doen, immers dit kost een hoop extra werk naast het artikel 5 verbaal dat opgemaakt moet worden. Hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

Ik had er wel voor gekozen de motorrijder aan te houden voor zowel de snelheid als artikel 5. Omdat dit beide geen Mulder feiten zijn kan de motorrijder aangehouden worden. Aangezien de motorrijder boven de 40 km/u te hard reed op de autosnelweg kan hij niet aangehouden worden voor het niet voldoen aan het stopteken omdat je dan al buiten de wet Mulder werkt en in het strafrecht komt. De man is dus verdachte en hoeft niet te voldoen.

Ik had hem dus wel aangehouden. Vooral zodat we op het bureau rustig de zaak konden uitzoeken en de man eens even in de cel over zijn daden kon overdenken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1612 Gepost op: 8 november 2011, 21:09:51
In het geval van de motorrijder krijgt hij een stopteken voor de snelheid en om op grond van de wegenverkeerswet art. 160 zijn rijbewijs te controleren. Door het wegrijden veroorzaakt hij gevaar wat hem het bekende art. 5 wvw oplevert. Bij artikel 5 is de motorrijder een verdachte en dus niet verplicht om het stopteken op te volgen, dit geld niet voor het verhaal van 160 wvw, want hij is daarbij immers geen verdachte.

Je slaat de plank enigszins mis. Het stopteken geef je hem om hem staande te houden cq aan te houden voor de snelheidsovertreding. De door hem gepleegde overtreding valt idd niet meer onder de wet mulder. Dus is hij verdachte van artikel 22/62 RVV1990. En ook natuurlijk voor artikel 5 wegenverkeerswet. Het gebruik maken van artikel 160 wvw is dan ook niet juist. Je primaire doel is de verdachte staandehouden. Je kunt naar mij idee dan ook niet creatief gaan boekhouden. Verdachte heeft rechten. Die weggezet in landelijke en Europeese regelgeving.

De man is dus verdachte en geen betrokkene... 98uiye


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1613 Gepost op: 8 november 2011, 22:50:42
Thanks Mike  :)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #1614 Gepost op: 9 november 2011, 14:25:23
Agent wijst man erop dat z'n auto een kleine grondspeling heeft, en zodra hij het bureau verlaat...ach kijk zelf maar  ;D ;D ;D
www.a.nl/mediabase/2163/591e0137/ligt_ie_daar_nog_.html


TheDavey100

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
    • Rozenburg Report
Reactie #1615 Gepost op: 9 november 2011, 14:32:09
De link doet het niet  ???


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #1617 Gepost op: 9 november 2011, 14:38:57
Bedankt Kaasje, ging even fout, lig hier ook in een deuk  e050


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1618 Gepost op: 9 november 2011, 14:39:42
Graag gedaan! Toch best triest van mij dat ik aan de URL herken dat het van dumpert is  e050
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #1619 Gepost op: 9 november 2011, 16:04:11
Hahaha wat een simpele toch.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.