Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1944123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2210 Gepost op: 6 april 2012, 18:35:55
Tja, Zuid Amerikaanse landen. Niet te vergelijken met Hollandia. In delen van Afrika gooien de dorpelingen je zelfs nog op de brandstapel omdat je je met duistere krachten zou bezighouden, enzovoorts. En als er überhaubt al eens iemand in uniform verschijnt, knuppelt ie er lustig op los, omdat het kan en er op dat moment net even zin in had. Oftewel: sommige delen van de wereld zijn totaal niet te vergelijken met Holland.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2211 Gepost op: 6 april 2012, 19:09:29
om dit onder noodweer te scharen gaat wel heel ver...... :-X

aanhoudingsvuur, oke. maar niet zonder je eerst kenbaar te maken (moet je wel zorgen dat je afstand neemt)
Als je kijkt op 22/23 sec zie je in de linkerhand een langwerpig grijzig iets, hierop reageert de agent gelijk. Daarnaast zijn er al diverse uitspraken geweest waarbij een agent zich op noodweer heeft kunnen beroepen op het moment dat iemand zo dichtbij staat met een mes in de hand.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2212 Gepost op: 6 april 2012, 19:32:06
De handen van de boef waren omlaag toen ie neergeschoten werd. Ik vraag mij af of bij dergelijke situatie in Nederland de agent vrijuit zou gaan. Kijk alleen al hoeveel heisa er niet is om een agent die schiet om een paar doorgesnoven gekken van zich af te houden die 'm dus wel daadwerkelijk aanvallen.

Binnen die afstand is het mes eerder bij je dan jij de trekker hebt overgehaald, laat staan als je nog het wapen moet trekken. Daar kan je dus wel mee weg komen, zeker als de dreiging zich tegen jou of een ander richt op dat moment.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2213 Gepost op: 7 april 2012, 00:18:31
Als je kijkt op 22/23 sec zie je in de linkerhand een langwerpig grijzig iets, hierop reageert de agent gelijk. Daarnaast zijn er al diverse uitspraken geweest waarbij een agent zich op noodweer heeft kunnen beroepen op het moment dat iemand zo dichtbij staat met een mes in de hand.
Binnen die afstand is het mes eerder bij je dan jij de trekker hebt overgehaald, laat staan als je nog het wapen moet trekken. Daar kan je dus wel mee weg komen, zeker als de dreiging zich tegen jou of een ander richt op dat moment.

Deze heb ik meegenomen in mijn besluit. Daarom blijf ik van mening dat het noodweer is.

om dit onder noodweer te scharen gaat wel heel ver...... :-X

aanhoudingsvuur, oke. maar niet zonder je eerst kenbaar te maken (moet je wel zorgen dat je afstand neemt)

Waarom is noodweer te ver volgens jou? Aanhoudingsvuur  heeft totaal geen nut op dit moment. Jezelf kenbaar maken is niet mogelijk. Want op het moment dat jij je kenbaar maakt alszijnde agent, dan heb je al minimaal 1 tochtgaatje. En zoals ik altijd geleerd hebt tijdens de opleiding. Van tocht, wordt je ziek en dan ga je dood. Met andere woorden, als jij je kenbaar maakt. Dan steekt de VD je neer. Afstand nemen??? Hoe wil je dat doen??

Ik heb zelf mogen ervaren in een oefensituatie wat de veilige afstand is voor iemand met een mes. Deze agent staat niet op een veilige afstand.

Een vraag aan jou PatrickSP: Ben je zelf werkzaam in de blauwe sector? Of heb je ervaring met dergelijke situatie's?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2214 Gepost op: 7 april 2012, 09:58:21
Ik vind het een lastige situatie waarbij ik me afvraag of dit al een noodweer situatie is.

Heeft de VD een vuurwapen dan is het een noodweersituatie, bij een mes heb ik zo mijn twijfels....

De agressie is totaal niet op de agent gericht. De agent is ook nog eens in burger en kan een veilige afstand innemen voordat hij tot actie over gaat. Hij heeft dus andere opties in plaats van het meteen schieten.  Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn wapen te trekken, achteruit te lopen (afstand creëren) Aan te roepen en eventueel teschieten op de benen. (gedifferentieerd noodweervuur) Daar was echt wel tijd genoeg voor. Mocht de VD toch in jou richting stappen dan heb je echt wel tijd genoeg om alsnog noodweer te schieten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2215 Gepost op: 7 april 2012, 10:22:48
Ik vind het een lastige situatie waarbij ik me afvraag of dit al een noodweer situatie is.

Heeft de VD een vuurwapen dan is het een noodweersituatie, bij een mes heb ik zo mijn twijfels....

De agressie is totaal niet op de agent gericht. De agent is ook nog eens in burger en kan een veilige afstand innemen voordat hij tot actie over gaat. Hij heeft dus andere opties in plaats van het meteen schieten.  Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn wapen te trekken, achteruit te lopen (afstand creëren) Aan te roepen en eventueel teschieten op de benen. (gedifferentieerd noodweervuur) Daar was echt wel tijd genoeg voor. Mocht de VD toch in jou richting stappen dan heb je echt wel tijd genoeg om alsnog noodweer te schieten.

Noodweer is het ook als de dreiging naar andere gericht is. Het hoeft niet per se naar jou gericht zijn. Daarnaast is het voor ons heel makkelijk om het filmpje eerst 100 keer te zien en vervolgens onze mening erop los te laten. Je hebt gelijk dat hij dit ook had kunnen doen. Achteraf!

Maar zoals Sylvester het vermelde dat het een duidelijke executie is, daar ben ik het dus niet mee eens. Persoonlijk denk ik wel dat het noodweer is en dat als je in Nederland zo'n situatie zou hebben de rechter er ook in mee gaat. Natuurlijk is het makkelijk om na vele malen het filmpje te bekijken je tot de conclusie komt dat ALS hij het anders had gedaan het beter was geweest. Maar ik denk dat jij net zo goed als ik begrijp dat je in zo'n situatie binnen een seconde moet beslissen wat je doet.

Even persoonlijke vraag Red: Heb je weleens je vuurwapen moeten trekken of daadwerkelijk moeten schieten? En dan bedoel ik niet tijdens een oefendag bij IBT.

Ik namelijk wel. Het is een hele aparte ervaring om iemand onder schot te houden en wetende dat als je de trekker over haalt diegene het mogelijk niet na verteld.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2216 Gepost op: 7 april 2012, 10:32:10
De VD lijkt niet echt een bedreiging te vormen, de man wordt namelijk al neergeschoten zodra deze nog maar net omkijkt.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2217 Gepost op: 7 april 2012, 10:36:18
De VD lijkt niet echt een bedreiging te vormen, de man wordt namelijk al neergeschoten zodra deze nog maar net omkijkt.

In het filmpje is het niet heel goed te zien door de slechte kwaliteit. Maar het lijkt erop dat de VD een mes heeft. Dat is op zo'n korte afstand al dreiging genoeg. Daarbij hebben we geen geluidsopname, dus kunnen we niet horen of de agent eventueel iets roept/zegt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2218 Gepost op: 7 april 2012, 10:38:48
Noodweer is het ook als de dreiging naar andere gericht is. Het hoeft niet per se naar jou gericht zijn. Daarnaast is het voor ons heel makkelijk om het filmpje eerst 100 keer te zien en vervolgens onze mening erop los te laten. Je hebt gelijk dat hij dit ook had kunnen doen. Achteraf!

Maar zoals Sylvester het vermelde dat het een duidelijke executie is, daar ben ik het dus niet mee eens. Persoonlijk denk ik wel dat het noodweer is en dat als je in Nederland zo'n situatie zou hebben de rechter er ook in mee gaat. Natuurlijk is het makkelijk om na vele malen het filmpje te bekijken je tot de conclusie komt dat ALS hij het anders had gedaan het beter was geweest. Maar ik denk dat jij net zo goed als ik begrijp dat je in zo'n situatie binnen een seconde moet beslissen wat je doet.

Even persoonlijke vraag Red: Heb je weleens je vuurwapen moeten trekken of daadwerkelijk moeten schieten? En dan bedoel ik niet tijdens een oefendag bij IBT.

Ik namelijk wel. Het is een hele aparte ervaring om iemand onder schot te houden en wetende dat als je de trekker over haalt diegene het mogelijk niet na verteld.

Voor wat betreft je eerste argument, inderdaad ook dan kan het noodweer worden, maar dat zit ook op het randje. Ik ben het wel met je eens dat het voor ons vanuit onze luie stoel makkelijk is om kritiek te uiten terwijl iemand ter plaatse binnen een seconde moet beslissen. Ik vind het dan ook geen executie, dat ben ik met je eens.  ;) Ik vind het wel een gevalletje op het randje van noodweer. Het zou hier aan de rechter zijn om te bepalen of het terecht is of niet. Op je persoonlijke vraag geef ik via PM antwoord.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2219 Gepost op: 7 april 2012, 10:38:53
Ik kan helaas ook niet zien wat hij in zijn hand heeft.