Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1930704 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6170 Gepost op: 2 juni 2015, 19:52:51
Citaat van: Sven82 link=msg=1353665 date=1433261048
Als iemand met een flesje water doet alsof hij wildplast en dit filmt als grap dan hoop ik dat we daar inderdaad niet meer tijd aan besteden dan 30 seconden. En al helemaal niet dat we het permanente veiligheidsrisicogebied gaan gebruiken om jongens met een flesje water een half uur staande te gaan houden.
Het gaat mij om de achterliggende gedachte en niet zozeer om de specifieke grap. Men gaat zich zo gedragen als "grap" of "test" dat de politie in actie moet komen. We kennen het filmpje van de bivakmuts van deze week nog. Nu weer een "nep plas filmpje"

Zullen we volgende week overal verdachte koffertjes achter laten als grap? En dat dan filmen? Of vinden we dat dan weer niet grappig met z'n allen.
Was dit misschien ook zo'n grap?... http://nos.nl/artikel/2015886-vuilniszak-met-camera-op-station-leiden-blijkt-loos-alarm.html

Het gaat hier misschien nog om een onschuldig geintje, maar de achterliggende gedachte bevalt mij niet. Men gaat zich doelbewust zo gedragen dat men een reactie vanuit de handhavingstak uitlokt. En als je eenmaal dat vlak op gaat, dan glijd je al snel af naar een bedenkelijk niveau.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #6171 Gepost op: 2 juni 2015, 20:07:44
Het gaat mij om de achterliggende gedachte en niet zozeer om de specifieke grap. Men gaat zich zo gedragen als "grap" of "test" dat de politie in actie moet komen. We kennen het filmpje van de bivakmuts van deze week nog. Nu weer een "nep plas filmpje"

Zullen we volgende week overal verdachte koffertjes achter laten als grap? En dat dan filmen? Of vinden we dat dan weer niet grappig met z'n allen.
Was dit misschien ook zo'n grap?... http://nos.nl/artikel/2015886-vuilniszak-met-camera-op-station-leiden-blijkt-loos-alarm.html

Het gaat hier misschien nog om een onschuldig geintje, maar de achterliggende gedachte bevalt mij niet. Men gaat zich doelbewust zo gedragen dat men een reactie vanuit de handhavingstak uitlokt. En als je eenmaal dat vlak op gaat, dan glijd je al snel af naar een bedenkelijk niveau.
Natuurlijk zitten er grenzen aan grappen. Het één is kattekwaad en het ander is niet echt handig en soms zelfs strafbaar.

Op YouTube zijn een aantal kanalen met pranks waarin o.a. geprobeerd wordt een grapje met de politie uit te halen. Zo ook het grapje met de waterfles. De jongens uit het filmpje in dit topic zijn vast geïnspireerd hierdoor en dachten wellicht dat als de politiemensen in de VS er zelfs over het algemeen om kunnen lachen, dan zal dat bij de Nederlandse politie ook wel lukken. Dat was kennelijk een inschattingsfout...

Dan kunnen we er wel allemaal andere grappen bijhalen met bivakmutsen en verdachte pakketjes, maar daar gaat het in dit filmpje niet om. Het gaat om 2 jongens met 2 flesjes water. Als dat al niet meer kan, dan gaat dit land wel heel erg hard achteruit.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6172 Gepost op: 2 juni 2015, 20:24:21
Het gaat mij er om dat het misschien gewoon niet handig is om uberhaupt grappen uit te halen met de politie. Ik sta daar niet omdat ik graag betrokken wil worden in andermans grap. Je zou haast kunnen zeggen dat dat misschien niet zo respectvol is.

En ik haal er andere grappen bij, omdat het dus subjectief is wat men grappig vind. Sommige mensen vinden het ook heel grappig om 112 te misbruiken of om "valse" bommeldingen te doen. De ene grap is onschuldig, de andere grap kan verstrekkende gevolgen hebben. De politie is er gewoon niet om grappen bij uit te halen.

Ik vind dit dus niet grappig. En ik had er ook niet om kunnen lachen als de dienders hard hadden mee gelachen. Ik zeg dan ook weer niet dat de heren een bon verdienen, maar het optreden van de collega's keur ik niet perse af. Overigens, het filmpje duurt iets meer als vijf minuten terwijl men beweert dat men een half uur staande is gehouden. Ik ben ook wel benieuwd wat er in die overige 25 minuten is gebeurd en besproken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #6173 Gepost op: 2 juni 2015, 20:28:47
De grap is slecht uitgevoerd. De filmpjes uit de VS kon ik waarderen en de collega's daar ook. Ik had er ook niet om gelachen, omdat ik de grap al ken.

Iedereen kijkt er anders tegen aan. Ik vind dat een grapje moet kunnen en zeker niet bestraft moet worden. Een beetje ontspanning tussendoor...

De meeste tijd is volgens mij gaan zitten in een geschikte feitcode. Zegt volgens mij voldoende over de haalbaarheid van dit PV voor de rechter.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6174 Gepost op: 2 juni 2015, 20:35:55
2.2 lid 1 apv. Dekt zo ongeveer iedere vorm van wangedrag in het openbaar. En met een begeleidend schrijven is het inderdaad aan de rechter om te bepalen of het inderdaad strafbaar is. De indruk wekken dat je staat wild te plassen in het zicht van dienders kan je mijninziens best scharen onder het "op andere wijze de orde te verstoren."

Wildplassen is namelijk een handeling welke vaak aanleiding geeft tot reacties van omstanders. En daarmee is het wat mij betreft orde verstorend. De rechter mag daar dan een definitief vonnis over vellen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6175 Gepost op: 2 juni 2015, 20:56:48


Wildplassen is namelijk een handeling welke vaak aanleiding geeft tot reacties van omstanders. En daarmee is het wat mij betreft orde verstorend.

Juist. En daat gaat het om. Al het publiek ziet ook dat jeugdige hipster tuig zeiken tegen een gevel oid aan. Dit wordt niet geaccepteerd. Het heeft te maken met fatsoen. Normen en waarden. Mensen zien verpaupering en verloedering, asogedrag. Hier is zelfs sprake van onveiligheidsgevoelens bij mensen die er langs lopen.
Men verwacht dus als de politie daar is, dat men optreedt. Dat doet de politie vervolgens. En terecht!
Dat het een slecht uitgevoerde grap is okee, maar doe dat lekker ergens anders. Niet in het bijzijn van hordes burgers.
De politie is er niet om pranks mee uit te halen.
Politiemensen kunnen heus wel wat hebben maar dit is gewoon respectloos. Beetje te kijk zetten voor het publiek en vervolgens piepen als het niet zo gaat zoals je wilt.
Daaaaaag.


Beveilig71

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #6176 Gepost op: 3 juni 2015, 20:54:15


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Reactie #6177 Gepost op: 3 juni 2015, 21:37:45
zat eerst naar de man die over die fiets valt.  ;D

Maar even later een groep (onopvallende) agenten die een andere kerel aanpak. O0


tdmjohnny

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #6178 Gepost op: 4 juni 2015, 13:56:32
Citaat van: Red link=msg=1353710 date=1433270155
2.2 lid 1 apv. Dekt zo ongeveer iedere vorm van wangedrag in het openbaar. En met een begeleidend schrijven is het inderdaad aan de rechter om te bepalen of het inderdaad strafbaar is. De indruk wekken dat je staat wild te plassen in het zicht van dienders kan je mijninziens best scharen onder het "op andere wijze de orde te verstoren."

Wildplassen is namelijk een handeling welke vaak aanleiding geeft tot reacties van omstanders. En daarmee is het wat mij betreft orde verstorend. De rechter mag daar dan een definitief vonnis over vellen.

Respect Red voor je geduld en uitleg...ik was al lang klaar met hem  ;D


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #6179 Gepost op: 4 juni 2015, 17:26:13
Respect Red voor je geduld en uitleg...ik was al lang klaar met hem  ;D
Dat is snel... ;)
We verschillen van mening. Meer niet.