Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1937890 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6180 Gepost op: 5 juni 2015, 10:03:23
@politieroermond Politie Roermond
Hou ons in de gaten voor meer video's van het politie werk in Roermond!
#mijnPRMD
www.youtube.com/watch?v=3BMIzlXwH3Y

Ik heb ze afgelopen tijd inderdaad vaker met GoPro's om zien lopen, sprak toen een agent aan en die gaf paar weken terug al aan dat ze hetzelfde zouden gaan doen als Rotterdam dat heeft.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6181 Gepost op: 5 juni 2015, 14:17:23
Ik vind het hartstikke leuk hoor, maar het begint wel een hype te worden zo  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #6182 Gepost op: 5 juni 2015, 14:38:10
Citaat van: silque link=msg=1354172 date=1433506643
maar het begint wel een hype te worden zo  0098

Dat is toch alleen maar positief?  :)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6183 Gepost op: 5 juni 2015, 15:52:31
Het merendeel is weliswaar een aanhouding door beveiligers maar toch:

https://www.youtube.com/watch?v=IoKoewblXfg
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #6184 Gepost op: 5 juni 2015, 19:07:42
Ik zie op het filmpje een persoon met portofoon en bodywarmer met politielogo. Komt met de geüniformeerde collega's ter plaatse en lijkt een verklaring op te nemen van een beveiliger, maar draagt -op het eerste gezicht- geen bewapening. Is dit een collega? Speciaal team oid of een project?
Senior GGP / Oost-Brabant


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #6185 Gepost op: 6 juni 2015, 10:04:59
Eerste wat in mij op komt is een BDR achtige collega die mee het bureau uitgeraced is..


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #6186 Gepost op: 6 juni 2015, 11:27:10
Citaat van: Nick link=msg=1354220 date=1433524062
Ik zie op het filmpje een persoon met portofoon en bodywarmer met politielogo. Komt met de geüniformeerde collega's ter plaatse en lijkt een verklaring op te nemen van een beveiliger, maar draagt -op het eerste gezicht- geen bewapening. Is dit een collega? Speciaal team oid of een project?

Inderdaad, ben ik ook wel benieuwd naar. Hebben jullie trouwens nog leer- of verbetermomenten, wat je zelf anders zou doen? Als je een 2e verdachte had dan dat je met dit aantal beveiligers te weinig denk ik ;)


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #6187 Gepost op: 6 juni 2015, 12:00:11
Citaat van: Fletwed link=msg=1354376 date=1433582830
Inderdaad, ben ik ook wel benieuwd naar. Hebben jullie trouwens nog leer- of verbetermomenten, wat je zelf anders zou doen? Als je een 2e verdachte had dan dat je met dit aantal beveiligers te weinig denk ik ;)

Je ziet dat hij vrij veel bewegingsruimte heeft terwijl ze met drie man hem proberen tegen de grond te werken. Fixatie op het hoofd zorgt ervoor dat hij minder kracht kan uitoefenen vanaf daar, omdat er juist veel kracht zit in het bovenlichaam. Knie op het hoofd tegen de grond is opeens een wereld van verschil.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #6188 Gepost op: 6 juni 2015, 12:34:40
Citaat van: koenb link=msg=1354383 date=1433584811
Je ziet dat hij vrij veel bewegingsruimte heeft terwijl ze met drie man hem proberen tegen de grond te werken. Fixatie op het hoofd zorgt ervoor dat hij minder kracht kan uitoefenen vanaf daar, omdat er juist veel kracht zit in het bovenlichaam. Knie op het hoofd tegen de grond is opeens een wereld van verschil.
Knie op het hoofd is niet echt nodig en gepast denk ik. Gewoon de armen en schouders goed fixeren en iemand op de benen. Nu kan hij teveel draaien en zelfs opstaan. Maar de vraag is hoeveel kracht je als beveiliger wilt gaan uitvoeren. We spreken hier eigenlijk al over geweld. De geweldsmonopolie ligt nog altijd bij de politie.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6189 Gepost op: 6 juni 2015, 12:51:05
Citaat van: Meneer link=msg=1354390 date=1433586880
Knie op het hoofd is niet echt nodig en gepast denk ik. Gewoon de armen en schouders goed fixeren en iemand op de benen. Nu kan hij teveel draaien en zelfs opstaan. Maar de vraag is hoeveel kracht je als beveiliger wilt gaan uitvoeren. We spreken hier eigenlijk al over geweld. De geweldsmonopolie ligt nog altijd bij de politie.

Zoals je kunt zien zijn ze met 3 man bezig om de armen en schouders te fixeren, ook probeert er iemand op de benen te zitten. Dit heeft geen effect want ze krijgen geen goede fixatie. Door het hoofd klemvast te zetten kun je die fixatie wel krijgen én dus controle, ik vind het argument van KoenB dan ook niet verkeerd, dacht er zelf ook al aan.

Ja de beveiliger gebruikt geweld, namelijk kracht van meer dan geringe betekenis. Ondanks dat het geweldsmonopolie bij de politie ligt, mag de beveiliger gewoon geweld gebruiken indien dit noodzakelijk is om de verdachte over te kunnen dragen aan de politie. Ik zie absoluut geen buitensporig geweld, wat zij doen is noodzakelijk en minimaal. Geen wapens, niet slaan.

Dat het er wat lomp uit ziet en niet helemaal lukt kan te verklaren zijn doordat de beveiligers geen ervaring hebben met zulke aanhoudingen, het zijn ook gewoon burgers. Ik vind het goed gedaan, al zouden 3 agenten dit waarschijnlijk anders hebben aangepakt.

Hier staat nog wel een interessant stukje over de burgerarrest: https://www.rug.nl/research/portal/files/15794293/Microsoft_Word_-_Noodweer_NJB.pdf
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.