Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1936874 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #7070 Gepost op: 3 december 2016, 15:31:02
Citaat van: DD link=msg=1464472 date=1480775043
Als u ooit wordt aangenomen bij de politie, zult u snel leren dat een 'indruk' niet voldoende is, maar dat je ervoor moet zorgen dat je je zaken zeker weet en je anders beter kunt onthouden van commentaar.

Niet voor niets dat het persbericht van de politie heeft vermeld dat er het nodige is vooraf gegaan aan hetgeen op de video was te zien. En ook dat is 'slechts' een persbericht en niet de uitkomst van een 'onafhankelijk onderzoek'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #7071 Gepost op: 3 december 2016, 16:53:24
Citaat van: DD link=msg=1464472 date=1480775043
Als u ooit wordt aangenomen bij de politie, zult u snel leren dat een 'indruk' niet voldoende is, maar dat je ervoor moet zorgen dat je je zaken zeker weet en je anders beter kunt onthouden van commentaar.
Gast, doe even kalm. Als je enigszins tussen de regels door kan lezen zou je kunnen opmaken dat mijn opmerking doorspekt is met sarcasme. Het lijkt me volkomen evident voor elk weldenkend mens dat deze meneer het verhaal zo gunstig mogelijk voor hem zelf uit de doeken doet en hij willens en wetens de zaken anders voordoet dan ze zijn.

Je mag me overigens gewoon tutoyeren, anders kom je nog belerender over.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #7072 Gepost op: 9 december 2016, 12:39:11
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Wessel1

  • Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #7073 Gepost op: 9 december 2016, 14:26:52
Citaat van: Arie link=msg=1465607 date=1481283551
Die heeft ze ook niet allemaal op een rijtje....

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1564199123593837&id=100000112939271
koekkoek :D


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #7074 Gepost op: 9 december 2016, 17:28:20
Citaat van: Arie link=msg=1465607 date=1481283551
Die heeft ze ook niet allemaal op een rijtje....

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1564199123593837&id=100000112939271

Het verhaal wat hier bij hoort....

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1174245052644992&id=729417763794392
Met Vriendelijke Groet.....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7075 Gepost op: 9 december 2016, 17:42:58
Mooi om te zien dat er omstanders zijn die hebben geholpen met deze gek tegen de grond te krijgen en houden. Top gehandeld.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7076 Gepost op: 9 december 2016, 18:42:29
! No longer available

Politie Barendrecht

Citaat van: [facebook]https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1174245052644992&id=729417763794392[/facebook]
Gisteren om 9:12 ·

Dinsdagochtend 6 december, sinterklaas is net langs geweest en wij hebben nachtdienst. Zomaar een nachtdienst met een normale werkdruk, even de tijd om met elkaar bij te praten. Tegen vijf uur krijgen we een melding binnen dat een verwarde man binnen is komen lopen bij benzinestation Portland. Hij lijkt onder invloed en wil de zaak niet verlaten, wel hindert hij het personeel en valt klanten lastig.

Een van onze hondengeleiders komt samen met zijn diensthond Rakker ter plaatse. In eerste instantie blijft Rakker in de auto, de collega spreekt de man aan maar krijgt geen contact. De man heeft blijkbaar onze meldkamer aan de lijn, maar herkent de collega niet als politieagent. Verbaal lukt het niet de man naar buiten te krijgen, fysiek lukt het ook niet, dus Rakker mag de auto uit om mee te helpen.

Ook samen lukt het niet, de man voelt zich blijkbaar in het nauw gedreven en pakt een tray met flessen ruitensproeiervloeistof en tracht deze naar de collega te gooien. Deze kiest door deze bedreiging voor het inzetten van Rakker, die de man, door zijn wilde gespartel niet goed te pakken krijgt. Inmiddels ligt de vloer vol met ruitensproeiervloeistof en probeert de man met een winkelkarretje Rakker van zich af te houden, deze wordt door onze collega over het karretje heen geholpen en heeft uiteindelijk beet. De man verzet zich hevig en enkele omstanders helpen de man in glijpartij, naar buiten te krijgen.

Onze collega schakelt zijn noodknop in en van de meldkamer volgt het bericht spoedassistentie. Het gebrek aan winterbanden haalt behoorlijk de vaart uit onze rit, sirene en zwaailicht laten het overige verkeer rekening met ons houden. We doen ons best om zo snel mogelijk onze collega te ontzetten. De frustratie en angst voor zijn welzijn giert door onze aderen, we komen er aan!

Voor de winkel treffen we een stapel mensen aan, Rakker hangt in de man zijn schouder, de collega fixeert zijn hoofd en er zijn ongeveer drie omstanders nodig om hem tegen de grond te houden. Rakker had eindelijk goed beet en heeft moeite met het loslaten van de man, die nog altijd niet door heeft dat verzet hem niet helpt. Ik neem de controle op de benen van de man over van de bouwvakker die onze collega hielp.

De man grijpt deze kans aan om wild naar ons te trappen. Met veel kracht en verzet weten we hem in de handboeien te krijgen en in onze bus te leggen.

Onderweg naar het bureau, zit ik achterin de bus bij de inmiddels aangehouden man. Hij roept wat in het Engels en Duits, maar ik krijg ook in deze talen geen contact met hem. Hij gilt en schreeuwt en probeert mij te trappen en te bijten. Slechts mijn reactievermogen en vaardigheden voorkomen schade. Ik fixeer hem tegen de vloer van de bus, maar hij drukt me zo van de grond. Geen enkele pijnprikkel of greep op zijn armen heeft effect. Zijn benen staan zo strak gespannen dat ik daar ook niks mee kan. Ik heb het idee met een wild dier te maken te hebben en heb geen andere keuze dan het aanleggen van een klem om de nek van de man. Ik ben me bewust van het risico en zet zo min mogelijk druk, maar ik moet hem wel onder controle houden. Telkens als ik ontspan, om te voorkomen dat hij out gaat, gaat hij onder mij weer volledig los. Ik vraag me af hoever ik zal moeten gaan om niet in deze krappe ruimte door de man beschadigd te worden.

Gelukkig komen we voordat ik door moet pakken, aan bij het bureau. Met een gezwollen hand door een trap van de man, til ik hem samen met vier anderen een cel in. Omdat handboeien bedoeld zijn vervoer en niet voor het opsluiten maken we een van zijn handen los. Waarna hij er meteen wild mee begint te slaan. Na enige overtuigen krijgen we hem weer in de boeien. Een normale cel is niet veilig, hij zou zichzelf wel eens kunnen beschadigen. In overleg met arrestantenzorg en onze operationeel coördinator, brengen we de man naar een ander bureau waar wel een observatiecel vrij is. In deze cel is geen meubilair aanwezig en is de verdachte continue in beeld via een camera.

Deze rit gaat een stuk rustiger, de man verzet zich niet meer en hij kan zowaar zittend op de bank vervoerd worden. Samen met een ervaren brigadier stap ik weer bij hem in. Hij blijft gillen, kermen en rare praat uitslaan, maar daar is onze huid inmiddels dik genoeg voor. We houden constant controle over zijn ledematen en voorkomen dat hij naar ons spuugt of kan bijten.

In de observatiecel wordt hij, nog steeds door vier man vastgehouden, door een arts onderzocht. Deze maakt zijn wonden schoon en stelt vast dat hij naar het ziekenhuis moet voor foto’s en hechtingen. Het vervoer naar het ziekenhuis laten we over aan collega’s van de ochtenddienst.

We worden door onze collega’s voorzien van een stuk banketstaaf, een beker chocomel en een ijspak voor mijn hand. We pakken even een rustmomentje en ik heb eindelijk de kans onze hondengeleider te laten weten hoe rottig het voor ons was dat het zo lang duurde voor we hem konden komen helpen. Gelukkig weet hij ook hoe dit in elkaar steekt. Hij kon ter plaatse rekenen op de hulp van klanten van het benzinestation, dit heeft voorkomen hij in het nauw kwam en drastische maatregelen tegen de man moest nemen.

We willen de mensen die ons in het benzinestation en daarbuiten hebben geholpen hartelijk bedanken! Mochten jullie hier nog contact over willen, laat het even weten.

Sinterklaas vertrekt weer uit het land, we zijn benieuwd wat voor surprise de kerstman ons gaat brengen.
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1465647 date=1481300900
Het verhaal wat hier bij hoort....

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1174245052644992&id=729417763794392
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7077 Gepost op: 9 december 2016, 20:55:13
! No longer available
KOPSCHOPPENDE POLITIEAGENT ?!
JEMO TIVATIE
Gepubliceerd op 5 dec. 2016
Citaat
Geef je mening over deze agent die de jongeman een trap tegen zn kop geeft... Dit stelt de politie voor mensen, ik vind dat niemand iemand tegen zn hoofd mag trappen ongeacht wie je ook bent!




foto van Politie Arnhem-Noord.
Foto('s) politie.nl

Citaat van: [facebook]https://www.facebook.com/politie.arnhem.noord/posts/573954206136800[/facebook]:0
Politie Arnhem-Noord

6 december om 9:36 ·

Afgelopen vrijdag, 2 december, is er een aanhouding gefilmd door omstanders op de Steenstraat in Arnhem. Daarop is onder andere te zien dat een arrestant geraakt wordt tegen zijn hoofd.

Meer dan voorheen staat de politie in de “kijker” van allerhande mobiele apparatuur. En dat beseffen wij ons ook. Door het monteren van zo’n fragment kun je een sterk - en soms vertekend beeld - neerzetten. Wij hechten veel waarde aan het schetsen van de context. Dat geeft een completer beeld van de werkelijkheid en leidt tot meer begrip en goede feedback op ons werk. De politie is een lerende organisatie en heeft vakmanschap en ook de veiligheid van politiemensen hoog in het vaandel.

Het filmpje is een kort fragment van een politieoptreden. In de straat stond een groep bekende overlastgevers alcohol te drinken. In verband met herhaalde overlastklachten en openbare dronkenschap op straat, wordt daar al langere tijd door de politie opgetreden.

Bij dit optreden weigerde één van hen daaraan mee te werken en beledigde hierbij de agenten. Die man werd hiervoor aangehouden. Op het moment dat deze arrestant in de auto werd geplaatst, keerde een andere man van die groep zich tegen de andere agenten. Deze 24-jarige Arnhemmer, viel een agent aan.

De 24-jarige man zou tijdens de aanval op de agenten hebben geprobeerd het vuurwapen en de pepperspray af te pakken. Ook wilde hij een agent met een balpen in de hals steken en spuugde hij een toegesnelde agent in het gezicht.

Deze agent schrok van het spugen in zijn gezicht. Niet vanwege het beledigde karakter maar vanwege de mogelijke gevolgen (verhoogd risico met besmetting van o.a. het hepatitis C-virus en HIV). In de praktijk worden agenten geregeld langdurig (preventief) behandeld na incidenten waarbij bijvoorbeeld besmet bloed of spuug door verschillende oorzaken kan zijn overgedragen.

Door dit verzet moesten wij geweld gebruiken om de man onder controle te kunnen krijgen. Hierbij werd de 24-jarige arrestant inderdaad tegen zijn hoofd geraakt door een voet van een van de agenten. De man heeft hier geen letsel door opgelopen.

In alle gevallen waarbij door agenten geweld wordt gebruikt wordt door een leidinggevende een geweldsrapportage opgemaakt. De situatie en het toegepaste geweld wordt door de politieleiding op rechtmatigheid en proportionaliteit worden beoordeeld. Bij het gebruik van het vuurwapen en in gevallen waarbij er sprake is van meer dan gering letsel, wordt dit gemeld aan de officier van justitie.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7078 Gepost op: 10 december 2016, 10:33:52
@Deze agent schrok van het spugen in zijn gezicht. Niet vanwege het beledigde karakter maar vanwege de mogelijke gevolgen (verhoogd risico met besmetting van o.a. het hepatitis C-virus en HIV). In de praktijk worden agenten geregeld langdurig (preventief) behandeld na incidenten waarbij bijvoorbeeld besmet bloed of spuug door verschillende oorzaken kan zijn overgedragen.

In Amsterdam houdt/hield de politie dat soort figuren in de beruchte buurten op ruime afstand met de lange lat. De lange lat werkt preventief en de agent geeft aan tot hier en niet verder als de figuur dichterbij zou willen komen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7079 Gepost op: 10 december 2016, 10:39:30
Het gaat om een toegesnelde agent die zijn collega wilde helpen, dan heeft het weinig zin om iemand op afstand te houden met een lange lat.
Bovendien mogen ze alleen in Amsterdam, Rotterdam en Zeeland standaard met de lange lat lopen. Niet in Arnhem.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.