Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1930670 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #7100 Gepost op: 25 december 2016, 11:15:55
Citaat van: RS496 link=msg=1468938 date=1482622035
Je spreekt jezelf tegen in je post; eerst beweer je dat een forsere straf geen effect heeft en vervolgens beweer je dat een straf voor een agent wel een behoorlijk effect heeft.
Ik stel dat een forse straf alleen een afschrikkende beweging heeft wanneer de dader voldoende toerekeningsvatbaar is om over de gevolgen na te denken. Wanneer er voldoende alcohol in het systeem zit slaat men zelfs een agent als er zeven jaar celstraf(zonder aftrek van voorarrest) in het vooruitzicht staat.
Citaat
Het nemen van alcohol is een bewuste keuze en als je experimenteert met alcohol kom je te weten waar je eigen grens ligt en hoe je je gedraagt als je een paar te veel op hebt. Dat het deze heren ontbreekt aan zelfreflectie of (alcohol)opvoeding is vervelend maar zou geen rol moeten spelen in de strafmaat. Als je je alcoholconsumptie en bijhorend gedrag niet in de hand kunt houden moet je eens contact opnemen met de GGZ.

Daarnaast zou voor het 'alcohol-argument' nog iets te zeggen zijn als er, in de ogen van de verdachten, een aanleiding was om de agenten te slaan, bijvoorbeeld een aanhouding. Hier lopen de heren zonder enige aanleiding naar twee agenten om hen te slaan.

Met sympathie heeft het ook niets te maken; al haat je oprecht iedere politieagent in Nederland en gun je hen allemaal de meest vreselijke zaken: een agent slaan is strafbaar en moet worden bestraft om herhaling zo veel mogelijk te voorkomen.

Hetzelfde is hier aan de hand. Er wordt een signaal afgegeven dat het in slaan van agenten niet mag maar dat er toch bescheiden wordt opgetreden.
Jij stelt dat aanvallen op agenten kunnen worden voorkomen door de strafmaat flink te verhogen, ik denk niet dat ziets helpt in het geval van deze Bredase dorpsmongolen. Wat Frank aandraagt over openbaar dronkenschap zet meer zoden aan de dijk, maar dan moet je wel 's avonds 40.000 feestgangers op alcohol controleren in een middelgroot dorp als Breda.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #7101 Gepost op: 25 december 2016, 11:39:12
Citaat van: jadjong link=msg=1469019 date=1482660955
Wat Frank aandraagt over openbaar dronkenschap zet meer zoden aan de dijk, maar dan moet je wel 's avonds 40.000 feestgangers op alcohol controleren in een middelgroot dorp als Breda.

Ik stel voor, dat er eerst een experiment komt met extreem hoge boetes op openbare dronkenschap, met een beperkt aantal alcoholcontroles. Ik denk dat die zeer hoge boetes al een redelijk afschrikkend effect zullen hebben, ook zonder een hoge pakkans.

Dat is een onderzoekshypothese, die bewezen of ontkracht kan worden via experimenteel onderzoek.  En zo nodig kan dit plan worden aangepast, op geleide van die onderzoeksresultaten en relevante buitenlandse onderzoeksrapporten.

De alcoholcontroles die vervolgens nodig blijken, kosten vermoedelijk per saldo geen geld, omdat ze waarschijnlijk geheel kunnen worden betaald uit de opbrengsten van die zeer hoge boetes.

Door deze wetenschappelijke beleidsaanpak kan hopelijk ook het grote aantal alcoholverslaafden en jeugdige drinkers worden verminderd. Alcoholmisbruik draagt vermoedelijk bij aan talloze hardnekkige en ontwrichtende maatschappelijke en individuele problemen. Bijvoorbeeld huiselijk geweld, uitgaansgeweld, voetbalrellen, financiële schulden, dakloosheid, verkeersongevallen, brandstichting en vandalisme. Die problemen leiden tot aanzienlijke financiële gevolgschade en tragisch persoonlijk leed.
Ik stem links.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7102 Gepost op: 25 december 2016, 12:19:27
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1468946 date=1482625618
Om te beginnen zou openbare dronkenschap veel zwaarder bestraft moeten worden. Namelijk met een boete van honderd euro, die bij elke herhaling verder verdubbeld wordt, tot een maximum van drieduizend tot twintigduizend euro.

Je roept ook zomaar wat hé. Openbare dronkenschap is nu al 90 euro en die kan veel hoger oplopen (een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie). Veroorzaak je daarbij overlast ligt de minimale boete al op 370 euro.

Daarbij gaat per 1 januari ook al de strengere aanpak 'geweld onder invloed' in, als jij verdachte bent van een geweldsmisdrijf wordt er standaard een blaastest afgenomen. Als blijkt dat je onder invloed bent, wordt je zwaarder bestraft.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/09/27/strengere-aanpak-geweld-onder-invloed-van-drugs-of-alcohol
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #7103 Gepost op: 25 december 2016, 12:49:28
Citaat van: silque link=msg=1469032 date=1482664767
Als blijkt dat je onder invloed bent, wordt kan je zwaarder worden bestraft.

FTFY. Het De wet regelt enkel dat een onderzoek gedaan kan worden naar de vraag of een verdachte onder invloed is. Meer staat er niet in. Wat de rechter vervolgens met de uitkomsten van het onderzoek doet, is een kwestie van afwachten. Het is ook niet zo dat er standaard onderzoek wordt verricht. Dat mag alleen " indien uit aanwijzingen blijkt dat de verdachte het geweldsmisdrijf (...) onder invloed van alcohol of andere middelen (...) heeft gepleegd".


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7104 Gepost op: 25 december 2016, 13:04:50
Laat ik het anders verwoorden. Als er indicaties zijn dat iemand onder invloed is van alcohol/drugs, zal er altijd een test gedaan worden. Die indicaties heb je overigens vrij snel, zeker in een horecagebied waar het over ging in dit filmpje.
Natuurlijk bepaalt de rechter de uiteindelijke straf, maar ik ben zo naïef om te denken dat deze daadwerkelijk hoger gaat liggen.

En wat is FTFY?  :D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #7105 Gepost op: 25 december 2016, 13:25:52
Citaat van: silque link=msg=1469037 date=1482667490
Laat ik het anders verwoorden. Als er indicaties zijn dat iemand onder invloed is van alcohol/drugs, zal er altijd een test gedaan worden. Die indicaties heb je overigens vrij snel, zeker in een horecagebied waar het over ging in dit filmpje.
Natuurlijk bepaalt de rechter de uiteindelijke straf, maar ik ben zo naïef om te denken dat deze daadwerkelijk hoger gaat liggen.

En wat is FTFY?  :D
Fixed That For You.  ;)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #7106 Gepost op: 25 december 2016, 13:47:13
Hoge(re) straffen helpt alleen als de pakkans ook flink omhoog gaat!  Hoe vaak zie je niet bij wegmisbruikers dat iemand meer dan 50 te hard rijd, rijbewijs word ingevorderd, en dat de persoon zijn rijbewijs voor werk nodig heeft.

Kijk ook naar mobiel bellen in de auto. 230 Euro maar hoeveel mensen bellen of internetten er niet, omdat de pakkans toch vrij gering is.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7107 Gepost op: 6 januari 2017, 17:52:00
Kwam deze vandaag tegen en wilde hem jullie niet ontnemen

Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7108 Gepost op: 6 januari 2017, 19:01:43
Mafklapper heeft ook eens wat op internet gelezen... Net inhoudelijk verweer van de douanier, mooi uniform ook!


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #7109 Gepost op: 6 januari 2017, 19:23:11
Frank,

Ik ben het wel met je eens, als iemand weet dat ie gek gaat doen als hij/zij te veel alcohol op heeft, dan is een standaard bekeuring van 8 ruggen + 9 euro admin kosten  :D gewoon normaal en moet men gewoon gaan doen. Je aanvaard namelijk het risico omdat je doelbewust te veel drinkt

Ik kan uit eigen ervaring zeggen: In wintersportvakantie had ik in de middag 3 biertjes op, 's avonds na het eten (zwaar eten) een halve fles whiskey(laatste avond moest op  e050), en in kroeg in de nacht nog eens 14 bier( helft van een maat opgedronken die er absoluut niet tegen kan) en ik had geen behoefte om te vechten of een politieagent te slaan of vervelend te worden, enige wat ik had is dat ik echt moe werd. Nee ik ben er niet trots op, maar ook met teveel alcohol op kan je nadenken.

Dus een minimum straf van 8 rooie en 6 maanden cel lijkt me een goed begin.