Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1951474 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2100 Gepost op: 23 maart 2012, 17:52:18
Ja tis hetzelfde als met mensen, als de adrenaline hoog zit dan helpt de pepper niet heel erg. Maar dat is tot nu toe toch eigenlijk het enige middel wat je direct volgens de instructie mag inzetten. Nu moet ik wel zeggen dat als een hond dit mij of mijn collega zou aandoen dat die hond toch al wel een aantal trappen geeft gehad. Schieten als hij aan een arm zit zou ik in ieder geval niet snel doen omdat de kans heel groot is dat je je collega treft.

Volgensmij is dit gewoon noodweer en mag je fikkie neerschieten. Zelfs al zou het niet mogen zou ik het (indien de situatie het toelaat) alsnog doen, liever vervolgd worden omdat ik een hond doodschiet dan dat ik 3 minuten lang door zo'n agressief beest wordt opgevroten.

Als mijn collega daarentegen werd gebeten zou ik weer niet zo snel schieten, het risico dat je hem raakt is m.i. te groot.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2101 Gepost op: 23 maart 2012, 17:57:22
Er zijn zat voorbeelden te noemen waarbij Nederlandse agenten een hond hebben doogeschoten na zelf te zijn aangevallen of nadat de hond een ander aanviel (en nog vast zat). Ik zou, denk ik, zelf overigens eerst kijken of ik iets met een maglite kon uitrichten (tik) ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2102 Gepost op: 23 maart 2012, 18:03:24
Ja tis hetzelfde als met mensen, als de adrenaline hoog zit dan helpt de pepper niet heel erg. Maar dat is tot nu toe toch eigenlijk het enige middel wat je direct volgens de instructie mag inzetten. Nu moet ik wel zeggen dat als een hond dit mij of mijn collega zou aandoen dat die hond toch al wel een aantal trappen geeft gehad. Schieten als hij aan een arm zit zou ik in ieder geval niet snel doen omdat de kans heel groot is dat je je collega treft.
Valt gewoon onder noodweer hoor. Die vraag al menig maal gehad op de RTGP-toets

M.b.t. het schoppen, duwen en trekken; dat lijkt me niet heel verstandig als fikkie nog aan iemand hangt. Die kaken staan namelijk met aardig wat kracht in iemand en heb je dus kans dat je de wond alleen maar lelijker maakt. Ik denk (let wel: denk. ik weet het dus niet) dat het verstandiger is de hond tussen je benen te klemmen en hem proberen te stikken o.i.d.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2103 Gepost op: 23 maart 2012, 18:05:06
Zoals Jerommeke zegt, zou ik ook eerst de Maglite gebruiken en anders toch het vuurwapen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #2104 Gepost op: 23 maart 2012, 18:28:44
Als je de hond al loskrijgt met slaan, schoppen en trekken: wat dan? Is ie 1 seconde los en hangt ie in het volgende been wat ie tegenkomt lijkt me...


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #2105 Gepost op: 23 maart 2012, 18:44:33
Als je hard genoeg trapt niet natuurlijk. Maar weet ook niet hoeveel zo'n hond kan hebben. HEb zelf een klein keffertje, haha.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #2106 Gepost op: 24 maart 2012, 01:53:24
Zolang hij in een ander hangt zou ik zeggen :
De borstkas tussen je knieeen klemmen en van achteren onderlangs je hand om de onderzijde van de bek klemmen, vervolgens zijn eigen wangen tussen zijn eigen kaken duwen. Meestal laten ze dan los (althans, tot op heden meermaals succesvol geweest bij mij). Daarna van achteren indie mogelijk een maglite op knuppel door de bek en van twee kanten terugtrekken, zodat hij met open kaken vast tegen je benen komt te zitten.

Een andere techniek die vaak werkzaam is (ook als een valse hand op je af komt rennen) met een vlakke hand een flinke dreun vol op de neus geven (in feite alsof je de neus naar binnen zou slaan). De meeste honden zijn da ook wel effe genezen. Wel in één keer goed doen, want je krijgt maar 1 kans...
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2107 Gepost op: 24 maart 2012, 10:17:40
Volgensmij is dit gewoon noodweer en mag je fikkie neerschieten. Zelfs al zou het niet mogen zou ik het (indien de situatie het toelaat) alsnog doen, liever vervolgd worden omdat ik een hond doodschiet dan dat ik 3 minuten lang door zo'n agressief beest wordt opgevroten.

Als mijn collega daarentegen werd gebeten zou ik weer niet zo snel schieten, het risico dat je hem raakt is m.i. te groot.
Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. Ja als noodweer mag je schieten en ik zou ook eerder men vw pakken als een hond vol op me afkomt dan de pepper (welke in de ambtsinstructie genoemd is om gebruikt te worden tegen agresieve dieren). Met dat ik niet zou schieten bedoelde ik op het moment dat de hond aan iemand hangt. Want op dat moment dan is de kans te groot dat je ipv de hond ook de persoon raak en dat lijkt me niet de bedoeling.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2108 Gepost op: 24 maart 2012, 12:58:51
http://www.youtube.com/watch?v=Hes5bMIOMFQ

User: 112purmerend.

Opvallend filmpje, brandweermensen betrokken bij de aanhouding (als zijnde aanhouders), verzet en dergelijke.
In het onderschrift staat dat de aangehouden verdachte bevelen negeerde.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2109 Gepost op: 24 maart 2012, 13:06:52
Het volgende was het geval:
De persoon die is aangehouden is de bestuurder van de zwarte Volvo, welke een eenzijdige aanrijding heeft gehad. Deze is hierbij op zijn zijkant terecht gekomen. Door het ongeval lekte benzine uit het voertuig.
De bestuurder had achterin enkele dure spullen liggen die hij eruit wilde halen, echter werd dit door een agent verboden vanwege het benzinegevaar.
Meneer, vermoedelijk onder invloed van alcohol, had hier maling aan en besloot toch zijn achterbak in te kruipen.
Hierop is hij aangehouden door de politie.
De brandweer, welke ter plaatse was aangezien er sprake zou zijn geweest van beknelling, heeft bij de aanhouding assistentie verleend.
De bijrijder, mogelijk de vrouw van de bestuurder, is ook meegenomen naar het bureau. Of ze is aangehouden of slechts voor een verklaring is niet bekend.
Ik ben zelf ter plaatse geweest.