Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1951555 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3910 Gepost op: 6 mei 2013, 12:06:11
Het valt mij daarbij steeds meer op hoe de agenten (niet) reageren op beledigingen. F*** dit en f*** dat; heel normaal kennelijk daar.

Duzzzz.....dat binkie roept is met "Cancer en Butthole" ..... deze had bij mij toch even mee gemogen.
Raar dat de aanwezige collega's daar niets mee doen.

De wetgeving, en vooral de jurisprudentie daarom heen, is anders dan in Nederland. In de VS volgt men de zogenaamde "Fighting Words" doctrine.
In het kort komt het erop neer dat beledigen op zich niet strafbaar is, tenzij dit leidt tot gedrag wat de orde/vrede verstoord. Het beledigd voelen door het doelwit van de uitspraken is daarbij niet genoeg.
Dat betekent niet dat je alles mag zeggen, of dat wetshandhavers niks mogen doen. In de praktijk betekent het als een individu een agent aanspreekt met een scheldwoord, er weinig kans is dat die persoon vervolgd kan worden. Doet diezelfde persoon dit in een groep, en reageert die groep erop, dan kan die persoon meestal wel vervolgd worden.
De meeste politiediensten hebben hun beleid hierop afgestemd.

Zie dit niet als een vrijbrief om het zelf ooit uit te proberen. ;) In werkelijkheid zijn heel veel mitsen en maren, en kan het zelfs per politiedienst of jurisdictie verschillen hoe men dit in de praktijk brengt. Zo gebruikt men vaak wetgeving rond "misorderly conduct" om personen aan te houden.
Daarnaast kan een agent iemand wel civiel aanklagen, dat werd en wordt ook actief gedaan.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3911 Gepost op: 6 mei 2013, 22:40:35
Duzzzz.....dat binkie roept is met "Cancer en Butthole" ..... deze had bij mij toch even mee gemogen.
Raar dat de aanwezige collega's daar niets mee doen.

en met het voorgaande filmpje:
Irritant betwetertje, maar in dit geval heeft hij wel gelijk.
Waarom moet die motor zo hinderend staan, deze had gewoon op de straat kunnen staan.
Nu is het hinderlijk voor voetgangers en zeker voor invalide.
Het feit dat die agent zich ongemakkelijk voelt, geeft al aan dat deze dat ook beseft

Ook is dit is NL anders geregeld. Je kunt niet zomaar op een agent aflopen en om z'n dienstnummer of legitimatie vragen. Dit is alleen een recht wanneer een agent optreed en daarmee een interactie met je aangaat.


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3913 Gepost op: 7 mei 2013, 19:32:01
Ook is dit is NL anders geregeld. Je kunt niet zomaar op een agent aflopen en om z'n dienstnummer of legitimatie vragen. Dit is alleen een recht wanneer een agent optreed en daarmee een interactie met je aangaat.

Kan je mij laten zien waar dat staat Patrick? Met name het stuk van de interactie!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #3914 Gepost op: 7 mei 2013, 19:42:19
Rio: Police Probe Favela Helicopter Shoot-Out
An investigation has been opened into a shoot-out last year in which Brazilian police fired from a helicopter at an accused drug trafficker.
They were chasing him through a favela - a shanty town or slum - in Rio de Janeiro.
Inquiries into the shooting began after video of the shooting, which took place in May last year, appeared on national television on Sunday.
It started after police monitoring one of Rio's most wanted alleged drug traffickers, Marcio "Mathematician" Pereira, told a police helicopter they believed Pereira could be found in the Korea area, in Rio's West zone.

The suspect was alleged to be running a drug trafficking ring through four different favelas in one of the most populous regions of Rio.
Police reportedly spotted a man who fitted the description of the wanted man and the police helicopter then descended to an altitude from which it could give chase.
It was from there that they opened fire, shooting several rounds while chasing the speeding car.
The car eventually halted and was surrounded by people in the area.
Although Pereira managed to escape, he was found dead in a parked car the next day.

Brazilian authorities have now decided to look into the helicopter chase to see if excessive force was used in the pursuit of the suspect.
All eyes are on Rio in the run-up to a host of world events beginning with Pope Francis' visit for World Youth Day in July, followed by the 2014 World Cup, and - perhaps the city's biggest test yet - the 2016 Summer Olympics.

Bron: http://news.sky.com/story/1087742/rio-police-probe-favela-helicopter-shoot-out
Perseguição e caçada ao traficante Matemático - Polícia Civil do Rio de Janeiro
Uploader: Victor Andrade


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3915 Gepost op: 7 mei 2013, 20:11:10
Kan je mij laten zien waar dat staat Patrick? Met name het stuk van de interactie!
Als ik de regelgeving hieromtrent erbij pak, interpreteer ik het ook zo. Dat haal ik dan uit het woordje 'optreden.'

Citaat van: Ambtsinstructie, artikel 2
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
    a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
    b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3916 Gepost op: 7 mei 2013, 21:00:12
Reden dat ik het vraag is dat ik hier al vaker een discussie over heb gehad, het woordje optreden kan namelijk heel ruim genomen worden. Als jij in uniform loopt en een willekeurig iemand komt naar je toe moet je je naar mijn mening ook gewoon legitimeren. Of je nou wel of niet met hem 'bezig' bent.

Overigens is dit offtopic  :P
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3917 Gepost op: 7 mei 2013, 21:53:23
Ik snap je, maar in de context onder a wordt toch echt een interactie bedoeld. Immers zou je dan ook kunnen redeneren dat ik overal ongevraagd m'n badge laat wapperen als ik in burger buiten loop.

Als ik gewoon met iemand bezig ben, en een of andere flapdrol komt er tussen staan en eist dat ik me legitimeer dan kan hij zeer vriendelijk doch dringend het verzoek van mij krijgen om op te hoepelen.

Ontopic dan maar weer ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3918 Gepost op: 7 mei 2013, 22:02:55
We snappen elkaar dan.  ;D Echter ben ik het niet eens met de interactie, zoals een docent ook zei hoef je niet persé in gesprek te zijn met iemand om te legitimeren. Zeker gezien het aantal 'nepagenten' wat er rondloopt. Ben jij in publiek domein aan het surveilleren kun je dit al zien als 'optreden'. Wil iemand je provoceren is het een ander verhaal natuurlijk...

Maarrr ontopic  :P
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #3919 Gepost op: 7 mei 2013, 23:57:47
... :o

Criminal Pulls Gun In Back Seat of Squad Car
A runk, unhandcuffed man pulled gun from his pants while sitting in a police squad car. It is not clear why he was in the car without handcuffs or why he wasn't searched first. Those are two lucky police officers. An intoxicated man pulled a loaded handgun on two Metro Transit police officers while in the back of their squad car, after a pat-down by the officers failed to find the weapon.

The man, identified by authorities as 21 year-old Wesley Rogers, had been seen "harassing" a woman at 7th St S and Nicollet Mall in downtown
Minneapolis shortly after four o'clock in the afternoon on Dec. 4, officials said. Metro Transit Ofcs. Jason Malland and Adam Marvin, assigned on a detail in the area, responded and found Rogers "obviously intoxicated."

A pat-down search of Rogers by the officers found "an open bottle of liquor." Rather than arrest Rogers or take him to a detox facility, the officers decided to take Rogers to his North Minneapolis home as a "courtesy," according to Metro Transit.

http://www.liveleak.com/view?i=126_1367960229
By: athenssiros