Welke EH-middelen?

Auteur Topic: Welke EH-middelen?  (gelezen 9020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 september 2006, 07:09:15
Raadpleeg eens het Arbothemacahier 11 Middelen voor eerste hulp op het werk.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2006, 20:56:39
Ik weet heel goed wat een TRA is, maar om de vraag "Welke verbandspullen heb ik nodig een een hostel-keuken?" te beantwoorden met: "Voer een Taak Risico Analyse uit en bepaal dan wat je nodig hebt." lijkt mij wat overdreven. "Een EHBO-A koffer." leek mij een praktischer antwoord.

Extra pleisters en Betadine/Sterlion zijn handig. Vingercondooms maken doorwerken in de keuken goed mogelijk als je je net in je vinger gesneden hebt, maar dat lijkt mij meer iets voor beroepsmatige keukens. Doe een pleister op de wond,  knip een vinger van een (latex/nitryl)handschoen af, doe m om je eigen vinger, rol 'm op en rol m weer af om de gewonde vinger van het slachtoffer. Zonodig onderaan vastplakken, klaar.

Een TRA of RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) lijkt mij iets dat door de leiding/beheerder van het hostel gedaan moet worden. Kijk bijvorbeeld eens op www.rie.nl. Vergeet niet dat het verstandig is om de personeelsleden voldoende te trainen. Anders hangen al je dure hulpverleningsmiddelen ook een beetje nutteloos aan de muur.

Natuurlijk is het jou goed recht om het onzin te vinden, maar ik vrees dat niet door de arbeidsinspectie wordt overgenomen.
Vergelijk het maar met de APK keuring, zonder rijden kan jaren goed goed, totdat bij een controle je APK verlopen is.
Het maakt dan niet uit of je auto toppie is, je krijgt een prent.....


kamphuis

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2006, 22:21:27
Natuurlijk is het jou goed recht om het onzin te vinden, .....

Citeer mij graag correct: ik heb niet gezegd dat ik het "onzin" vind, maar dat je antwoord mij "wat overdreven lijkt".

ik vrees dat niet door de arbeidsinspectie wordt overgenomen.

Allereerst voldoet een verbandkoffer A gewoon aan de Arbo-eisen en heb je niets extra's nodig.
In de tweede plaats gelden de Nederlandse Arbo-eisen niet voor de vraagsteller. Het hostel bevindt zich immers buiten Nederland.

Zelfs op een forum is het goed om juiste en relevante informatie te verstrekken.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 18 september 2006, 22:39:07
Citeer mij graag correct: ik heb niet gezegd dat ik het "onzin" vind, maar dat je antwoord mij "wat overdreven lijkt".

zeer terecht en mijn excuses daarvoor.

Allereerst voldoet een verbandkoffer A gewoon aan de Arbo-eisen en heb je niets extra's nodig.
In de tweede plaats gelden de Nederlandse Arbo-eisen niet voor de vraagsteller. Het hostel bevindt zich immers buiten Nederland.
Zelfs op een forum is het goed om juiste en relevante informatie te verstrekken.

De A trommel is ook een nederlands begrip en zal op IJsland, waar miv zich vermoedelijk bevind, niet als zodanig te boekt staan.

Desondanks verwacht ik dat de ijslandse regering ook regels over veiligheid heeft opgesteld en schrijven zij vermoedelijk ook voor dat als eerste de risico's in beeld gebracht moeten worden


kamphuis

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 september 2006, 22:55:31
De A trommel is ook een nederlands begrip en zal op IJsland, waar miv zich vermoedelijk bevind, niet als zodanig te boekt staan.
Ik heb geen idee of miv inderdaad in Reykjavik zit. Dat is niet relevant: hij is bekend met de inhoud van de A trommel.

Desondanks verwacht ik dat de ijslandse regering ook regels over veiligheid heeft opgesteld en schrijven zij vermoedelijk ook voor dat als eerste de risico's in beeld gebracht moeten worden

Ik heb geen idee wat de lokale veiligheidseisen zijn -dat zal de leiding van het hostel moeten doen- en ga dus ook niet speculeren wat er "vermoedelijk" in staat.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 19 september 2006, 18:35:33
Ik heb geen idee of miv inderdaad in Reykjavik zit. Dat is niet relevant: hij is bekend met de inhoud van de A trommel.

Ik heb geen idee wat de lokale veiligheidseisen zijn -dat zal de leiding van het hostel moeten doen- en ga dus ook niet speculeren wat er "vermoedelijk" in staat.

"Een EHBO-A koffer." leek mij een praktischer antwoord is dan ook speculeren.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 19 september 2006, 19:02:03
De A of B koffers waren sterk verouderde richtlijnen

Er zitten zaken in die je nooit nodig had, en dingen die je nodig hebt zitten er niet in...   Als je een goed training volgt, de risico's in je bedrijf inschat.. kan je met een beetje verstand en een beetje diepgang zelf een veel betere inhoud stoppen..

Volgens mij ben je zelf bevoegd om zelf na te denken..  Daarbij kan je diverse richtlijnen als hulpmiddel gebruiken, maar zelf nadenken is niet verboden..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 19 september 2006, 20:37:56
Volgens mij ben je zelf bevoegd om zelf na te denken..  Daarbij kan je diverse richtlijnen als hulpmiddel gebruiken, maar zelf nadenken is niet verboden..
Ik denk dat alle certificerende instanties daar in ieder geval hetzelfde overdenken.


kamphuis

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 september 2006, 22:00:11
De A of B koffers waren sterk verouderde richtlijnen

Oeps, foutje mijnerzijds. De verbandtrommel A heet tegenwoordig Bedrijfverbandtrommel.

http://ehbo.nl/verbandsetbedrijf.htm#richt


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 19 september 2006, 23:29:46
Oeps, foutje mijnerzijds. De verbandtrommel A heet tegenwoordig Bedrijfverbandtrommel.

http://ehbo.nl/verbandsetbedrijf.htm#richt

Wat heet foutje, volgens mij heeft het (bijna) zelfde beestje een andere naam gekregen.