hap & Ambu

Auteur Topic: hap & Ambu  (gelezen 4962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

evert

  • Gast
Gepost op: 5 augustus 2006, 20:27:16
hallo allemaal
mijn vraag is:
als een patient op de HAP is en deze moet naar het ziekenhuis waarom
wordt in sommige gevallen dan de ambu gestuurdt om de patient  van de HAP  naar het ziekehuis te vervoeren
Ik snap er zelf niks van vooral als de HAP & ziekenhuis op hetzelfde terrein staan en de afstandt tussen deze twee +/- 100 m is

wie zou mij dit kunnen uitleggen
bvd evert




strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2006, 08:01:30
Wanneer de patiënt wordt doorgestuurd naar de SEH (spoedeisende hulp), dan is dat vaak op basis van ernstige klachten.

Wij hebben het zelf in onze regio tot tweemaal toe meegemaakt dat iemand vanuit de HAP werd doorgestuurd naar de SEH en waarvan de toestand onderweg (inderdaad met maar 100 meter er tussen) ernstig verslechterde, waarvan in één geval zelfs met dodelijke afloop.

Je begrijpt dat men niet graag het risico wil lopen en daarom de ambulance laat komen, al is het maar voor een klein stukje.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het ambulancepersoneel hier altijd even blij mee is.  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:36:29
Bij ons gebeurd het ook wel. Omdat wij achter het ziekenhuis met de post staan, is het vaak onverantwoordt om een patiënt met ernstige (hart)klachten naar de SEH te laten lopen.  Dan wordt ook bij ons de ambulance gebeld.
Als het nieuwe ziekenhuis klaar is, dan hopen wij dat dit probleem dan is opgelost en wij geen ambulance nodig zullen hebben.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2006, 17:18:04
Je vraagt je natuurlijk wel een beetje af waarom en hoe iemand met ernstige hartklachten e.d. bij een HAP terechtkomt...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2006, 18:26:11
als een iemand met ernstige hartklachten kampt en ik weet dat er een HAP in de buurt is en de ambulance zou er langer over doen als dat ik die persoon naar de HAP begeleid zou ik hem/haar daar heen brengen om toch zo snel mogelijk professionele hulpverleners bij iemand te krijgen
Politie Aspirant niveau 4


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2006, 21:17:09
als een iemand met ernstige hartklachten kampt en ik weet dat er een HAP in de buurt is en de ambulance zou er langer over doen als dat ik die persoon naar de HAP begeleid zou ik hem/haar daar heen brengen om toch zo snel mogelijk professionele hulpverleners bij iemand te krijgen
Wij zijn eens met een patiënt met cardiale klachten naar de SEH overgestoken en konden hem midden op het parkeerterrein gaan reanimeren.  :-\
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2006, 21:18:53
Je vraagt je natuurlijk wel een beetje af waarom en hoe iemand met ernstige hartklachten e.d. bij een HAP terechtkomt...

Klopt, maar vaak ligt dit ook aan de patiënt (hoe brengen ze de klacht(en) over) en de achtergrond van de patiënt. Bijv. 30 jarige man, familie niet cardiaal belast, géén hindoestaan of overgewicht, vage klachten... Boem, dood in de wachtkamer  :-[ :-\
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2006, 21:21:34
Klopt, maar vaak ligt dit ook aan de patiënt (hoe brengen ze de klacht(en) over) en de achtergrond van de patiënt. Bijv. 30 jarige man, familie niet cardiaal belast, géén hindoestaan of overgewicht, vage klachten... Boem, dood in de wachtkamer  :-[ :-\

ligt ook aan vinder/vindplaats
als ik kijk naar mijn buurt. dan is de HAP zo'n 4 minuten minder rijden als t ziekenhuis, 4 minuten dat er dus een (aantal) professionele hulpverleners kunnen handelen. vanaf de HAP kan het SO dan evt nog per ambu overgebracht worden maar mij is altijd verteld dat die eerste paar minuten cruciaal zijn dus ik zou in mijn situatie kiezen voor de HAP
Politie Aspirant niveau 4


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2006, 21:31:06
ligt ook aan vinder/vindplaats
als ik kijk naar mijn buurt. dan is de HAP zo'n 4 minuten minder rijden als t ziekenhuis, 4 minuten dat er dus een (aantal) professionele hulpverleners kunnen handelen. vanaf de HAP kan het SO dan evt nog per ambu overgebracht worden maar mij is altijd verteld dat die eerste paar minuten cruciaal zijn dus ik zou in mijn situatie kiezen voor de HAP
En dus niet reanimeren in die 4 minuten?? dam ben ik toch bang dat je slachtoffers gaat maken.... eerst alarmeren, dan reanimeren, ambulancepersoneel is geschoold voor spoedeisende hulpverlening, een huisarts niet... en wat als je bij de HAP aankomt en de huisarts is net onderweg naar een andere patient, en er zit dus alleen een assistente?  ??? ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2006, 21:38:36
En dus niet reanimeren in die 4 minuten?? dam ben ik toch bang dat je slachtoffers gaat maken.... eerst alarmeren, dan reanimeren, ambulancepersoneel is geschoold voor spoedeisende hulpverlening, een huisarts niet... en wat als je bij de HAP aankomt en de huisarts is net onderweg naar een andere patient, en er zit dus alleen een assistente?  ??? ;)
mnee dat kwam dus verkeerd over
- HAP zit 4 minuten MINDER VER
- natuurlijk eerst reanimeren (indien iemand dat kan (ik heb nl nog geen ehbo/bhv)) ter plaatse!
- zo snel mogelijk een prof. hulpverlener tp krijgen en in dit geval zal dat imo het effecientst gaan door 112 te bellen en direct ook een omstander naar de HAP laten lopen om daar de boel op stelten te zetten.

edit: ff offtopic vraagje tussendoor. ik heb wel het bhv boek liggen van mijn pa. stel ik lees dat door is dat in geval van nood voldoende om in ieder geval IETS te kunnen doen of is dat af te raden voordat ik de cursus gevolgt heb?
uiteraard snap ik wel dat die cursus gevolgd moet worden maar het gaat om TOT die tijd zegmaar
Politie Aspirant niveau 4