Trap stort in bij concert - Utrecht 06-08-2006

Auteur Topic: Trap stort in bij concert - Utrecht 06-08-2006  (gelezen 12746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2006, 10:02:28
Foto's ook op WWW.112actueel.nl
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2006, 10:53:46
Gewonden bij openluchtconcert Utrecht  

Uitgegeven: 6 augustus 2006 22:11
Laatst gewijzigd: 7 augustus 2006 10:35

UTRECHT - Door het instorten van een houten trap in de binnenstad van Utrecht zondagavond zijn tien mensen zwaargewond geraakt. Drie van hen verkeren maandagochtend nog in kritieke toestand, aldus de politie. Een aantal mensen raakte lichtgewond, vier van hen zijn in een ziekenhuis opgenomen. De anderen werden ter plekke behandeld of gingen zelf naar de EHBO-afdeling van een ziekenhuis.

Het ongeval gebeurde om ongeveer 21.45 uur bij de Stadhuisbrug tijdens een concert van de band Zuco 103 ter afsluiting van de Muzikale Botenparade. Zowel op als onder de trap bevonden zich mensen. Onder de zwaargewonden zijn personen die in een boot op het water van de Oudegracht zaten. Zij werden door de trap getroffen.

Toen duidelijk werd dat er gewonden waren gevallen stopte de band direct met spelen. Nog geen minuut later was de eerste ambulance gearriveerd. Volgens de organisatie van het evenement waren er op en rond het water zes- tot zevenduizend mensen, die op het concert waren afgekomen. Het optreden werd direct gestaakt. Zangeres Lilian Vieira van Zuco 103 zag van dichtbij wat er gebeurde. Zij spreekt van een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de band.

Duikers
Er vielen ook personen in het water van de Oude Gracht. De mensen klommen daarna weer uit het water. Duikers van de brandweer zochten voor de zekerheid enige tijd naar drenkelingen. Bij de politie is niemand als vermist opgegeven.

Beheerst
De bewuste trap, waarvan er meerdere zijn langs de Oudegracht, vormde een permanente verbinding tussen de straat en de lagergelegen kade. Volgens ooggetuigen was er geen sprake van grote paniek. Er was op het moment van instorten door de harde muziek ook geen gegil te horen. "Opeens lag die trap daar", aldus een getuige. De politie bevestigde later dat "redelijk beheerst is gereageerd".

Tientallen hulpverleners van politie, ambulances en brandweer kwamen in actie. Het gebied werd afgezet. De zwaargewonden werden afgevoerd en lichtgewonden ter plaatse behandeld.

Over de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend. De forensische recherche is begonnen met een onderzoek. Daarbij wordt ook de Arbeidsinspectie betrokken. Technisch onderzoek heeft een groot deel van de nacht van zondag op maandag geduurd. De gemeente Utrecht en een aantal andere partijen overleggen maandagochtend vanaf 09.00 over het ongeval, aldus een woordvoerster.

UMC
Het Universitair Medisch Centrum in Utrecht heeft meerdere zwaargewonden binnengekregen. De mensen die lichter gewond zijn geraakt, zijn overgebracht naar andere ziekenhuizen. Twee slachtoffers lagen rond 23.00 uur, anderhalf uur na het ongeval, nog altijd op de plek waar de trap is ingestort.

Op de zes meter hoge, middeleeuwse trap voor de Winkel van Sinkel stonden volgens de organisatie ongeveer vijftig mensen te dansen. Ook onder het houten en stalen gevaarte waren op dat moment tientallen mensen. Door het gezamenlijk dansen is de trap vermoedelijk ingestort, waarna diverse mensen klem kwamen te zitten en enkelen in het water belandden.


Informatienummer:
Voor meer informatie over het ongeval en voor getuigeverklaringen, is door de GG&GD Utrecht een informatienummer opengezet: tel. 030–2863374 of 030–2863375.


Bron: Nu. nl
Brandwacht 1e klas + WVD


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2006, 10:54:03
Welk net?

EDIT: Heb em al... NED 2

Vond de verslaggeving van de coorespondenten van zowel RTL 4 als NOS niet zo sterk. Terwijl ze een persconferentie hadden gehad en er vlakbij waren. RTL 4 wist niet of de duikers nog in het water waren, dat wist NOS dan weer wel.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


frankj

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2006, 12:05:01
om 12.30u vindt er een percenferentie plaats van de gemeente Utrecht en de politie op Ned. 2


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2006, 12:51:44
Er zijn 16 zwaargewonden afgevoerd, vertelde de NOS-journalist na de persconferentie. Was dit een SIGMA-inzet eigenlijk? Ik heb niks gezien aan SIGMA-personeel en/of materieel. Op de inzetlijst van het Rode Kruis Utrecht heb ik nagezocht dat ze NIET ingezet werden bij de botenparade. Die EHBO-verplichtingen zijn door de organisatie denk ik overgedragen aan de reddingsbrigade, die wel aanwezig was.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2006, 12:57:59
Was dit een SIGMA-inzet eigenlijk? Ik heb niks gezien aan SIGMA-personeel en/of materieel.
De SIGMA is gisteren niet ingezet. Eén van de criteria is dat er minstens tien T1 slachtoffers moeten zijn. De OVDG ter plaatse heeft waarschijnlijk ingeschat dat de SIGMA niet van toegevoegde waarde geweest zou zijn.


frankj

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:01:35
Er zijn 16 zwaargewonden afgevoerd, vertelde de NOS-journalist na de persconferentie. Was dit een SIGMA-inzet eigenlijk? Ik heb niks gezien aan SIGMA-personeel en/of materieel. Op de inzetlijst van het Rode Kruis Utrecht heb ik nagezocht dat ze NIET ingezet werden bij de botenparade. Die EHBO-verplichtingen zijn door de organisatie denk ik overgedragen aan de reddingsbrigade, die wel aanwezig was.

Ik denk dat we na dit incident volgend jaar wel degelijk van de party zullen zijn, Thomas.Het NOS vermelde trouwens geen 16 zwaargewonden, maar slachtoffers die per ambu zijn afgevoerd, waarvan er 1 in het UMC nog op de IC ligt. de toestand van het s.o.
is onduidelijk.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:02:02
Hoeveel T1's waren er wel?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:04:18
Hoeveel T1's waren er wel?
Zoals ik heb vernomen zeven á acht. Scheelde dus niet veel.  :-X


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:14:40
Gelukkig was het zomer voor de SO's. Veel gewonden moesten nog best lang blijven liggen. Misschien dat op een regenachtige winterdag SIGMA eerder ingezet zou zijn omdat het meer zin zou hebben?