Trap stort in bij concert - Utrecht 06-08-2006

Auteur Topic: Trap stort in bij concert - Utrecht 06-08-2006  (gelezen 12797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2006, 08:33:29
Ik denk dat we na dit incident volgend jaar wel degelijk van de party zullen zijn, Thomas.Het NOS vermelde trouwens geen 16 zwaargewonden, maar slachtoffers die per ambu zijn afgevoerd, waarvan er 1 in het UMC nog op de IC ligt. de toestand van het s.o. is onduidelijk.

Betreft volgens het Brabants Dagblad een s.o. met een gebroken nek.


Karim

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2006, 03:39:48
Gewonde trapongeval Utrecht overleden.

Een man die zondag na het trapongeluk aan de Utrechtse Oude Gracht ernstig gewond raakte, is overleden. Dat heeft een woordvoerder van het UMC in Utrecht donderdag bevestigd aan RTV Utrecht.

Getuigen zeiden tijdens het evenement al dat de man zo zwaar gewond was, dat hij het waarschijnlijk niet zou overleven. De man kwam onder de trap te liggen nadat de ophanging van de trap was bezweken onder het gewicht van het publiek. Volgens de woordvoerder ligt er op dit moment nog een persoon in het ziekenhuis.

Onlangs werd bekend dat de trap eigendom is van de gemeente. De gemeente wil een extern onderzoek uitvoeren naar het drama in Utrecht.

Bron: ANP


nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2006, 12:25:40
:-[ Dit is tragisch, zeg. Steun voor familie en vrienden.


Brilsmurf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • NRK
Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2006, 12:43:54
Gewonde trapongeval Utrecht overleden.

Volgens de woordvoerder ligt er op dit moment nog een persoon in het ziekenhuis.

Verschikkelijk dat er toch een dode te betreuren valt.

Overigens liggen er volgens NOS teletekst nog drie gewonden in het ziekenhuis.
Rode Kruis Utrecht Midden


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 12 november 2006, 12:12:38
http://www.ad.nl/utrecht/article798814.ece

Officier van dienst Huub de Korte had geen tijd om te schrikken
Door ARD SCHOUTEN

UTRECHT -

Huub de Korte (45) organiseerde op 6 augustus -de avond van het trapongeval aan de Utrechtse Oudegracht- als officier van dienst geneeskunde de hulpverlening van de ambulancedienst Ravu.


,Ik werkte -na jarenlang op de ambulance te hebben gereden- pas vier maanden in die functie. Ik zat in mijn korte broek in de tuin toen de melding kwam. Er zou een tribune zijn ingestort, met veel slachtoffers. ’Heb ik dit?, dacht ik. Onderweg vroeg ik me steeds af wat ik aan zou treffen. Ik moest aanrijden via de Schoutenstraat, maar omdat ik die in alle hectiek niet kon vinden ben ik de Oudegracht opgedraaid, de kortste weg.’’

,,Mijn taak was om te kijken hoe het ging en waar we wanneer personeel en materiaal in moesten zetten. Tijd om te schrikken had ik niet. Ik maakte meteen een helicopterview van de ongeluksplek. Na een half uurtje was eigenlijk duidelijk dat de hulpverlening op rolletjes liep. Het is wel vreemd in een situatie te belanden die je zó vaak droog geoefend hebt. Natuurlijk kom je steeds nieuwe dingen tegen, maar dan is het zaak rustig een oplossing te zoeken. We hadden geluk dat het publiek rustig bleef, daardoor beperkte de werkplek zich voor de hulpdiensten. Gaat de hele meute op hol omdat er paniek onstaat dan heb je zo een werkgebied van twee kilometer lang. Daarbij hadden we mazzel dat er zes ambulances heel snel ter plaatse waren. Het is maar de vraag of dat bij een volgend groot ongeluk weer lukt. Er was meteen een ’gewondennest’ ingericht bij restaurant De Colonie en broodje Plof, waardoor goed zichtbaar was welk slachtoffer wat nodig had, en voor wie hulp even kon wachten.’’

Eenmaal ’s nachts thuis kon De Korte niet meteen de slaap vatten. ,,Ik heb een biertje genomen. Iedereen lag al op bed, maar voor mezelf draaide ik de film steeds weer terug. Om te kijken hoe het was gegaan. Natuurlijk zijn er altijd kleine dingetjes, maar ik was tevreden. Dat geeft wel een dubbel gevoel, omdat er ook slachtoffers zijn gevallen. Maar als professional schakel je toch je gevoel uit om goed werk te kunnen doen, juist voor hen. Hoewel ik dit ongeluk altijd blijf herinneren, kun je er als hulpverneer niet al te lang emotioneel bij stil staan. In al die jaren op de ambulance, heb ik zoveel plekken die allemaal een verhaal hebben. Maar je móet de knop omzetten. Van incidenten heb ik gelukkig nooit slapeloze nachten.’’

Op de Oudegracht kwam hij na het ongeval niet meer, maar er over praten deed hij des te meer. Bij de commissie Schutte, die het ongeval onderzoekt. En ook bij zijn eigen dienst en met andere hulpdiensten volgde evaluatie op evaluatie. ,,Zo’n ongeval is leerzaam. We hadden al snel duidelijk dat de hulpverlening goed was gegaan, maar ook dan is het nuttig er over in gesprek te blijven.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 12 november 2006, 12:13:15
http://www.ad.nl/utrecht/article798821.ece?start=2

’Ik zag mezelf liggend op een brancard’
Door ARD SCHOUTEN

UTRECHT/ARNHEM - Ze houdt als slachtoffer van het trapongeval in Utrecht blijvend letsel over. Een 25-jarige Arnhemse die toevallig...

op de verkeerde plek zat, blikt terug.
Ze zouden met zijn vieren naar de Gaypride in Amsterdam gaan. Het werd de Oudegracht in Utrecht, vanwege Zuco 103 tijdens de Muzikale Botenparade.

Hét moment dat ze een plekje zocht op één van de boten, viel de trap. Op haar rug. ’Wie gooit er iets naar beneden?’ dacht ze.

De 25-jarige Arnhemse is één van de slachtoffers die met bijstand van advocaat Bastiaans een schadeclaim heeft ingediend. Om privacyredenen wil ze niet met haar naam in de krant.

De trap viel, paniek volgde. ,,Ik zat klem. Pas toen de trap omhoog werd gehaald, kon ik weg. We waren het zusje van mijn vriend kwijt. Ik zag bloed, angstige blikken, iemands gezicht was weg. Verplegers zeiden dat ik moest blijven liggen. Gelukkig vonden we haar terug.’’

Haar schade? Een flinke hersenschudding, bloedende schaafwonden, een gat in haar hoofd, een beschadigde meniscus en een kapotte schouderpees. ,,Ik kreeg hoofdpijn van de flitsende fotografen. Dat ik echt onderdeel was van een groot ongeluk besefte ik pas de volgende ochtend. Ik zag mezelf terug op de voorpagina van het AD en De Telegraaf, liggend op een brancard. Familieleden die dat lazen belden.’’

Vier keer ging ze terug naar de Oudegracht. ,,Het was er stil, ik zag geen boten, ik hoorde geen muziek. Was ik wel op de goede plek? Ik heb een bloemetje gelegd voor die jongen die het niet heeft overleefd. Vreselijk.’’

De Arnhemse heeft blijvende schade van het ongeluk. ,,Ik hou last van mijn schouder en mijn knie. Maar ik denk wel eens ’ach, als dit de ramp is die mij in mijn leven moet overkomen, heb ik geluk gehad’. Ik merk wel dat ik nog ineenduik als er iets valt.’’

Oh, is er weer een terras geopend? ,,Zelf zal ik er nooit gaan zitten.’’

Ze complimenteert de hulpverleners. ,,Het was goed geregeld, alles ing heel professioneel. Ik zou het ook niet fijn vinden als de organisatie de schuld krijgt. Zulke evenementen kleuren de stad. Het klinkt dubbel, maar wij waren daar tenslotte ook voor ons plezier.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 2 maart 2007, 22:45:16
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article646959.ece/Utrecht_past_vergunningstelsel_aan_na_trapongeluk

Utrecht past vergunningstelsel aan na trapongeluk
(Novum) - De burgemeester van Utrecht is in de toekomst als enige verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen voor evenementen in de stad die in de buitenlucht plaatsvinden. Dat staat vrijdag in een notitie die de gemeente heeft opgesteld naar aanleiding van het trapongeluk in augustus. Tijdens de Muzikale Botenparade raakte een trap los op de kade van de Oudegracht. Eén man kwam om en tientallen mensen raakten gewond.

In de notitie staan maatregelen die de gemeente neemt om evenementen in openbare ruimten veilig en ordelijk te laten verlopen. De aanleiding zijn de adviezen die de commissie-Schutte in november naar aanleiding van het trapongeluk uitbracht.

De burgemeester is verder verantwoordelijk voor de gebruiksvergunning, die voor sommige evenementen vereist is vanwege de brandveiligheid. Daarmee draagt ze de verantwoordelijkheid voor een 'schoon, heel en veilig' verloop van evenementen. Ook moeten organisatoren aan meer eisen voldoen voordat zij een vergunning krijgen en moet de aanvraag eerder worden ingediend.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2007, 20:20:40
http://www.nu.nl/news/1360866/10/Geen_vervolging_voor_trapongeval.html

Geen vervolging voor trapongeval
Uitgegeven: 18 december 2007 17:11
Laatst gewijzigd: 18 december 2007 19:23

UTRECHT - Justitie ziet af van vervolging van een ambtenaar wiens rol bij het ontstaan van het trapongeval in augustus 2006 strafrechtelijk werd onderzocht.
ANP

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) in Utrecht is besloten de zaak te seponeren wegens gebrek aan bewijs. Het trapongeval kostte een 30-jarige man het leven en 22 mensen raakten gewond.

Constructiefout

Technisch onderzoek wees in eerste instantie uit dat er sprake was van een constructiefout, waardoor de ongevalstrap losraakte van de werfmuur. Dat was ook de conclusie van de onafhankelijke commissie-Schutte, die het ongeval onderzocht.

Tactisch onderzoek wees later echter uit dat twee gemeenteambtenaren op 22 juni 2006 al hadden geconstateerd dat de pengatverbindingen, waarmee de trap vast zat aan de werfmuur, niet meer in orde waren. Zij meldden dit aan de ambtenaar die binnen de gemeente verantwoordelijk is voor het onderhoud aan gemeentelijke eigendommen, de latere verdachte.

"Uitgaande van de juistheid van de waarnemingen van de twee ambtenaren vindt het Openbaar Ministerie dat het ongeval vermijdbaar was geweest, als de trap op of na 22 juni 2006 deugdelijk gecontroleerd was geweest", meldt het OM.

Gevaarlijk

Bij de vraag of de ambtenaar vervolgd diende te worden is volgens het OM van belang in hoeverre hij wist of had kunnen weten hoe gevaarlijk de toestand van de trap was. Tijdens het onderzoek daarnaar bleken verklaringen hierover zeer uiteen te lopen, stelt het OM.

Duidelijk werd wel dat de ambtenaar niet heeft begrepen dat er een levensgevaarlijke situatie was ontstaan. Daarom heeft hij alleen geprobeerd degene te waarschuwen die volgens hem verantwoordelijk was voor het onderhoud van de trap.

Begrijpen

De conclusie van het OM is dat niet hard gemaakt kan worden dat de ambtenaar had kunnen of moeten begrijpen dat er sprake was van een levensgevaarlijke situatie. Daarom kan hem ook niet strafrechtelijk verweten worden dat hij de trap niet heeft laten repareren.

Voormalig GPV-politicus Gert Schutte, die de onafhankelijke onderzoekscommissie naar het trapongeval leidde, kwam eind 2006 tot de conclusie dat het trapongeval niet vermijdbaar was. Hij weet het ongeval aan een constructiefout, die aan het oog onttrokken was tijdens het ophangen van de trap in 1985.

Traptreden

Schutte zegt dezelfde ambtenaren gehoord te hebben als justitie. Maar volgens hem verklaarden zij toen alleen iets over loszittende traptreden en niet over een deels defecte pengatverbinding. Schutte denkt niet dat de ambtenaren tegen hem bewust durfden te liegen, maar pas bij het strafrechtelijk vooronderzoek door het OM (onder ede) het hele verhaal hebben verteld.

"Misschien klopt het wat het OM zegt, maar ik kan het niet verifiëren, dus ik neem geen afstand van ons onderzoeksrapport." Over de conclusie van het OM zegt hij: "Het is toch triest dat het OM vijftien maanden bezig is geweest om tot deze conclusie te komen, waar je dan niets mee kunt."